یکان تفنگداران جنوب ایران‏

یکان تفنگداران جنوب ایران‏

در تابستان ۱۹۱۶ نمایندگان انگلستان و روسیه در تهران به بهانه «حفظ نظم و امنیت» و حتى پیکار با خطر آلمان- ترک، دولت شاه را مجبور کردند با افزایش شماره افراد بریگاد قزاق ایران در شمال کشور تا ۱۱ هزار نفر موافقت کند، در جنوب ایران هم سازمانى نظامى به نام پلیس جنوب که شماره آن بسته به نظر فرماندهان انگلیسى باشد، ایجاد گردد.

در مارس ۱۹۱۶ یک هیئت نظامى ویژه‏اى زیر نظر ژنرال پ. سایکس وارد بندر عباس گردید. مأموریت سایکس تشکیل یکان نظامى تازه‏اى از افراد محلى و فرماندهى افسران انگلیسى بود، تا به وسیله آنها سرکشى عشایر ضد انگلیسى را سرکوب کند، فعالیت شبکه جاسوسى باقیمانده آلمانها را از میان ببرد و مناطق جنوبى ایران را اشغال کند.

سازمان این نیروى تازه انگلیسى «تفنگداران جنوب ایران»)S .P .R .( نامداشت‏ «۱».

افراد این یکان که از ساکنان محلى گرفته شده بودند، قسمتى از ژاندارمهاى سابق بودند که طبق نمونه ارتش انگلیس- هندى آموزش دیدند، در جریان سال ۱۹۱۶، مکران، کرمان، یزد، شیراز را اشغال کردند. مردم ایران در برابر «پلیس جنوب» انگلیسى پایدارى نشان دادند و بارها به آنها دستبرد زدند. با وجود کیفر سختى که در انتظار حمله‏کنندگان به این یکانها بود، یورش‏هاى ضد انگلیسى در جنوب ایران ادامه داشت. طولانى‏ترین زدوخوردهاى نیروهاى انگلیسى با این مخالفان، نبرد با عشایر بلوچ، بهارلو، و قشقائى بود. در کازرون افرادS .P .R . مورد حمله جدى مخالفان محلى زیر رهبرى کمیته حزب دموکرات قرار گرفته و از شهر بیرون رانده شدند. انگلیسها بیرحمانه خیزندگان را سرکوب کردند.

 =================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=یکان-تفنگداران-جنوب-ایران‏