جنبش جنگل‏

جنبش جنگل‏

یکى از کانون‏هاى پیکار ضد امپریالیستى مردم ایران در دوره جنگ جهانى اول،

شمال کشور و مناطق کوهستانى استان گیلان بود، در این مناطق پارتیزانها مواضع خود را در جنگلهاى سخت‏گذر برگزیدند و بنابراین پیکارجویان این منطقه به «جنگلى‏ها» نامیده شدند. رهبر پارتیزانهاى جنگلى کوچک خان بود.

کوچک خان که فرزند یک بازرگان خرده‏پاى رشتى بود از میان خرده بورژواهاى شهرى بپاخاست. او که آموزش دینى را فراگرفته بود فعالانه در انقلاب ۱۹۰۵- ۱۹۱۱ ایران شرکت داشت. کوچک خان در آغاز جنگ به سوى فعالیت‏هاى کمیته «اتحاد اسلام» کشانده شد و در پایان به سال ۱۹۱۴ با چند تن از همفکرانش در گیلان به سازمان دادن یکانهائى به منظور شرکت در جهاد علیه خارجیها پرداخت. افراد این یکانها شامل دهقانان، دهقانان مزدور کرد، خرده بورژواها، صنعتگران و قسمت کوچکى از روحانیان، مالکان کوچک، و تا اندازه‏اى مالکان و روشنفکران بودند. برنامه این گروه متحد شامل سه ماده بود: بیرون راندن اشغال‏گران و به چنگ آوردن استقلال ایران، برقرارى نظم و سامان در کشور و از میان بردن بیدادگرى، پیکار با بیداد و خودکامگى. شعار تبلیغاتى این گروه، اتحاد همه مسلمانان بود. رهبران این گروه، کمیته محلى «اتحاد اسلام» را تشکیل دادند، این کمیته شامل ۷۲ تن بود که بیشتر اعضاى آن روحانیان محلى بشمار مى‏آمدند.

شبکه جاسوسى آلمان- ترک در ایران به امید اینکه استانهاى شمالى ایران را به منطقه عملیات جنگى علیه روسها تبدیل کنند؛ با کوچک خان تماس گرفتند و به او اسلحه رساندند. در میان جنگلى‏ها چند افسر آلمانى و اطریشى وجود داشتند، اینان اسیران جنگى فرارى از اردوگاههاى روسى واقع در ترکستان بودند حتى چند تن افسر ترک هم در میان جنگلیها دیده مى‏شدند. جنبش جنگلى‏ها از سوى مستوفى الممالک نخست‏وزیر وقت ایران تائید گردید.

یکانهاى جنگل در نبرد علیه سپاه ژنرال باراتوف شرکت کردند. در آغاز ۱۹۱۶ ارتش روس در ناحیه ماسوله شکست سختى به جنگلى‏ها وارد آورد، پس از این شکست تقریبا یک سال جنگلیها به هیچگونه عملیات رزمى تن درندادند. از سال ۱۹۱۷ اینان دوباره در گیلان نبرد را آغاز کردند و نفوذشان در مناطق کناره‏اى مازندران و استراباد، گسترش یافت.

 ==============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=جنبش-جنگل‏