انقلاب فوریه ۱۹۱۷ در ایران و روسیه‏

انقلاب فوریه ۱۹۱۷ در ایران و روسیه‏

در فوریه ۱۹۱۷ در روسیه، انقلابى بورژوا- دموکراتیک رویداد، انتشار این خبر در ایران شور و شوق فراوانى با امید دگرگونى سیاست خارجى روسیه، در توده‏هاى ایرانى پدید آورد. این واقعیت که خودکامگى تزار روس از میان رفته بود، امکان دگرگونى روابط مردم ایران را با ملت روس نوید مى‏داد، بنابراین ایرانیان نسبت به مردم انقلابى روس احساسات بسیار مهرانگیزى داشتند.

حزب دموکرات که هنوز نیروى فعال خود را حفظ کرده بود، سازمانش را در پایتخت و شهرهاى دیگر تجدید کرد و به تبلیغات ضد انگلیسى در روزنامه‏هاى وابسته، از قبیل «ایران»، «نوبهار»، «زبان آزاد» پرداخت و سیاست استعمارى انگلستان را در ایران فاش کرد. پیکار انتخاباتى مجلس چهارم آغاز گردید. در این هنگام در مواضع حزب دموکرات ایران دو جهت کاملا مشخص به چشم مى‏خورد: جناح چپ که فعالانه علیه ارتش‏هاى روس و انگلیس پیکار مى‏کرد و خواستار پیشرفت مبارزه جانانه ضد امپریالیستى بود؛ جناح راست که از نمایندگان اشراف فئودال، بورژواهاى بازرگانى کلان و دیوان‏سالاران تشکیل مى‏شد، در موضع مقاومت منفى باقیماند.

در ماه مارس ۱۹۱۷ در تهران «کمیته مجازات» تشکیل شد، در ترکیب این کمیته احسان الله خان و دموکرات‏هاى دیگر شرکت داشتند. «کمیته مجازات» پیکار خود را بر مبناى ترور انفرادى انگلیسى‏خواهان شناخته شده، آغاز کرد و به انجام چند ترور پرداخت، نخست‏وزیر، وثوق الدوله و احمد شاه را هم تهدید به مرگ کرد. در ماه مه، پس از استعفاى کابینه وثوق الدوله دولت تازه‏اى شامل وزیران دموکراتهاى راست روى کار آمد و انتخابات مجلس چهارم را اعلام داشت. شرکت دوباره وثوق الدوله و وزیران انگلیسى‏دوست دیگر در این کابینه، باعث آشفتگى و خشم فراوان در شهر گردید. در ژوئیه ۱۹۱۷ یک روز پیش از اجراى برنامه سوء قصد به وثوق الدوله، اعضاى «کمیته مجازات» لو رفتند، عده‏اى بازداشت شدند و کمیته منحل گردید، چند تن از اعضاى این کمیته ازجمله احسان الله خان فرار کردند و به گیلان نزد جنگلیها رفتند.

سیاست خارجى دولت موقت بورژوازى روسیه همانگونه مانند زمان تزار، امپریالیستى‏

بود. فرق دیپلماسى دولت موقت روسیه درباره روابط ایران با دولت تزارى درآن بود که هم‏اکنون سرکوبى جنبش‏هاى آزادى ملى و ضد امپریالیستى مردم ایران به ابتکار دولت انگلستان واگذار گردید. عملا هیچگونه دگرگونى اصولى‏اى در سیاست روسیه پس از انقلاب فوریه روى نداد. سفیر روس مینورسکى، ژنرال باراتوف و سرهنگ بیچرخوف با نیروهاى زیر فرمانشان همانگونه در ایران ماندند.

در جواب مراجعه محافل اجتماعى ایران، وزیر خارجه دولت موقت روس میلیوکف در ۱۷ مارس ۱۹۱۷ به سفیرش مینورسکى در تهران آموزشهاى زیر را داد: «لازمست به اطلاع دولت شاه برسانید، که دولت روسیه مانند پیش از سیاست همکارى متقابل با دولت بریتانیا در امور ایران پیروى مى‏کند و ….. سیاست دولت روس هیچگونه دگرگونى‏اى را تحمل نخواهد کرد …. اما در نظر داشته باشید به انگیزه نظام جدیدیکه ما داریم مبادا آشکارا علیه گرایش‏هاى لیبرالى در ایران تظاهر کنید. بنابراین بهتر است در این‏گونه موارد ابتکار را به دست سفیر انگلیس بدهید و فقط از اقداماتش پشتیبانى کنید». جانشین میلیوکف در مقام وزارت امور خارجه، یعنى میلیونر نامدار ترشچنکف به نوبه خود در ۹ مه ۱۹۱۷ به مینورسکى تلگرامى به شرح زیر فرستاد: «جهت کلى سیاست ما در ایران، همانگونه که سلف من یادآورى کرده، مانند پیش همکارى متقابل کامل با انگلیسها خواهد بود» در همان هنگام دولت موقت روس به سفیر انگلیس در پتروگراد درباره استوارى سیاست همکارى متقابل دو دولت در ایران اطمینان داد و به‏ویژه یادآورى کرد که روسها «دلیلى مبنى بر گرایش‏شان به دموکراتهاى ایران نمى‏بینند».

به سال ۱۹۱۷ عملیات جنگى در خاک ایران به شرح زیر گسترش یافت.

در ماه مارس ترکها پس از نبردهاى سرسختانه با ارتش روس در ایران ناگزیر همدان، کرمانشاه را ترک و عقب‏نشینى کردند. ارتش روس به تعرض خود در خاک ترکیه ادامه داد و تا سرزمین‏هاى جنوبى خانقین و قزل رباط پیش‏راند. دولت موقت روس که قصد ادامه جنگ را داشت نیروهاى اضافى به ایران فرستاد. از اول مارس ۱۹۱۷ نیروهاى روسى که در شمال ایران به‏سر مى‏بردند اقدام به تشکیل کمیته‏هاى سربازى کردند و در برخى موارد، اتحاد کمیته‏هاى سربازى- افسرى و شوراهاى کارگرى- دهقانى و گزینش کمیته‏هاى اجرائى را عملى ساختند، این سازمان‏ها نمایندگان منافع دهقانان، کارگران، بازرگانان روسى مهاجر در ایران بودند. شوراها و کمیته‏هاى اتباع روسى در ایران ارتباط خود را با شورا- هاى باکو، تفلیس و تاشکند برقرار کردند. در چند کمیته سربازى بلشویک‏ها نفوذ داشتند.

در تبریز شوراى نمایندگان سربازان و کارگران درست شد، این شورا کارهاى تبلیغاتى وسیعى روى ارتش انجام مى‏داد و ارتباط خود را با کمیته ایالتى حزب دموکرات برقرار

کرد. در چند شهر ایران شوراها همراه سازمانهاى حزب دموکرات، تظاهرات اول ماه مه و ژوئیه ۱۹۱۷ را برگزار و ضمن آنها اعتراض خود را علیه سیاست خارجى امپریالیستى دولت روسیه اعلام داشتند. در اوت ۱۹۱۷ در تبریز ضمن کنفرانس کمیته ایالتى حزب دموکرات که در آن ۴۸۰ نماینده شرکت داشتند، استقلال حزب دموکرات آذربایجان اعلام شد، کمیته مرکزى این حزب انتخاب گردید و در رأس کمیته مرکزى، ایرانى انقلابى محمد خیابانى قرار گرفت.

در اثر انقلاب روسیه توده‏هاى وسیع ایرانیان که به ماوراء قفقاز و ترکستان مهاجرت کرده بودند به پیکارهاى سیاسى کشانده شدند. به سال ۱۹۱۶ در باکو کارگران ایرانى صنعت نفت یک سازمان سیاسى سوسیال- دموکرات به نام «عدالت» به وجود آوردند. این حزب به شکل یک حزب پرولتاریاى بین‏المللى سازمان یافت. در ماه مه ۱۹۱۷ ضمن کنفرانس باکو برنامه آن مورد تائید قرار گرفت و کمیته مرکزى براى خود برگزید. در صدر این کمیته کارگر انقلابى نامدار اسد اللّه غفارزاده بود. هفته‏نامه «عدالت» که به زبان فارسى و آذربایجانى منتشر مى‏گردید و مجله «بیرق عدالت» به عنوان ارگان حزب نشر مى‏یافت. به سال ۱۹۱۷ حوزه‏هاى حزب عدالت در ماوراء قفقاز و ترکستان به فعالیت پرداختند. در برنامه حداقل این حزب، یکى از مسائلى که بایستى روى آن کار مى‏شد، تشکیل و گسترش این سازمان در ایران و متحد کردن کلیه عناصر انقلابى این کشور بود.

ویژگیهاى ماههاى فوریه- اکتبر ۱۹۱۷ فعالیت نیروهاى آزادى ملى و پدید آمدن حزب پرولتاریائى است، که شرایط لازم را براى مرحله نوین جنبش آزادى ملى در ایران آماده کرد، فعالیت این نیروها از انقلاب کبیر سوسیالیستى اکتبر روسیه الهام مى‏گرفت.

 ===============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=انقلاب-فوریه-۱۹۱۷-در-ایران-و-روسیه‏