فعالیت شبکه جاسوسى آلمانها و ترکها

فعالیت شبکه جاسوسى آلمانها و ترکها

به سال ۱۹۱۵ تبلیغات آلمان‏دوستى در ایران به کامیابى چشم‏گیرى نائل آمد. اخبار گسترده‏اى درباره پیروزیهاى درخشان و عالى بودن اسلحه آلمانها، درباره وضع وخیم کشورهاى متفقین در کلیه جبهه‏هاى جنگ در سرتاسر کشور ایران از طریق شبکه جاسوسى آلمان- ترک پخش مى‏شد، شایعاتى منتشر گردید که گویا تمام آلمانها و در رأس آنها قیصر آلمان، ویلهلم دوم به دین اسلام گرویده‏اند، ضمنا درباره خویشاوندى «گروههاى آریائى» ملت‏هاى آلمان و ایران تبلیغات گسترده‏اى منتشر شدند.

ضمن اعلامیه‏ها و تحریکات شفاهى شبکه جاسوسى آلمانها از کلیه مردم مسلمان دعوت مى‏شد تا با یکدیگر متحد شوند و کمیته‏هاى پان اسلامیسم تشکیل دهند و با کشورهاى متفقین به پیکار برخیزند، اطمینان داشته باشند که دولت آلمان گویا دوست همه دولتهاى مسلمان است و اصلا به خاطر آنهاست که با انگلستان و روسیه وارد جنگ شده است.

در بهار ۱۹۱۵ هیئتى آلمانى زیر نظر نیدر مایر و گن‏تینگ همراه ۲۲۰ سرباز ترک با وسائل حمل‏ونقل و اسلحه و پول از بغداد به قصر شیرین وارد شدند، اینها عازم افغانستان بودند. هیئت نیدر مایر مدتى در اصفهان که مرکز فعالیت‏هاى شبکه جاسوسى آلمانها بود، ماند، سپس به سوى کابل رهسپار گردید، قسمتى از همراهانش را با اسلحه و طلا در ایران به‏جا گذاشت، ضمنا در طول خط سیر این گروه به افغانستان تبلیغات گسترده‏اى به سود دولت آلمان انجام داد.

فعالیت شبکه جاسوسى آلمان- ترک آشکارا در مناطق مرکزى و جنوبى ایران به‏ویژه در آستانه روزهاى عزادارى محرم (نوامبر ۱۹۱۵) گسترش یافت. به شعبه‏هاى بانک و کارمندان انگلیسى و روسى در کرمانشاه، بوشهر، سلطان‏آباد، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان و همدان حمله شد. این جاسوسان از گرایش آلمان دوستى دموکراتها در مجلس و دولت ایران بهره بردند و کوشش داشتند ایران را به اتحاد جنگى آلمان و ترک علیه متفقین وارد کنند.

 ===============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=فعالیت-شبکه-جاسوسى-آلمانها-و-ترکها