جنبش مردمى در استانهاى دیگر ایران در سده ۱۴

جنبش مردمى در استانهاى دیگر ایران در سده ۱۴

در اواسط سده ۱۴ رهبر فرقه درویشان حسنى، دومین جانشین حسن جورى، به نام سید قوام الدین مرعشى، به مازندران مهاجرت کرد و در آنجا به تبلیغ پرداخت.

جنبش درویشان در مازندران از لحاظ محتواى اجتماعى و ایدئولوژیک با جنبش سربداران فرقى نداشت؛ در اینجا هم به منظور برقرارى برابرى اجتماعى و تقسیم مساوى مالکیت ضرورتهاى زندگى تبلیغ مى‏شد. اینگونه به سال ۱۹۳۰ در مازندران حکومت سیدها برقرار گردید.

همتاى چنین جنبشى در گیلان هم گسترش یافت، در قسمت شرق این منطقه حکومت سیدها که مرکزش لاهیجان بود، به فعالیت پرداخت (۱۳۷۰- ۱۵۹۲). این دو حکومت بعدها رفته‏رفته به دولت‏هاى فئودالى معمولى تبدیل شدند.

به سال ۱۳۷۳ قیام سربداران در کرمان درگرفت، دولت دودمان آل مظفر در آنجا سرنگون شد. قیام‏کنندگان خزانه حکومت را تصرف، چند تن از فئودالهاى محلى را زندانى و زمین‏هاى اقطاع آنها را مصادره کردند. در پایان ۱۳۷۴ کرمان پس از یک محاصره ۹ ماهه به وسیله ارتش آل مظفر زیر رهبرى شاه شجاع تصرف گردید و قیام‏کنندگان سرکوب شدند.

قیام بزرگ سربداران به سال ۱۳۶۵ در آنسوى مرزهاى ایران یعنى سمرقند و توابعش رویداد، در آنجا سربداران مدت یک سال حکومت را به دست داشتند.

 ==========

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=جنبش-مردمى-در-استانهاى-دیگر-ایران-در-سده-۱۴