ازهم‏پاشیدگى دولت‏هاى سلجوقیان‏

ازهم‏پاشیدگى دولت‏هاى سلجوقیان‏

پس از مرگ ملکشاه در زمان فرمانروائى سه تن از فرزندانش- سلطان محمود اول (۱۰۹۲- ۱۰۹۴)، برکیارک (۱۰۹۴- ۱۱۰۵) و محمد (۱۱۰۵- ۱۱۱۸)، ستیز داخلى میان دسته‏هاى فئودال درگرفت، هرکدام از آنها خواهان به تخت نشاندن شاهزاده سلجوقى دست نشانده خودشان بودند. پس از مرگ محمد برادر و جانشین‏اش سنجر، سلطان شد (۱۱۱۸- ۱۱۵۷) هنگامیکه سنجر حکومت را به دست گرفت فقط استانهاى شرقى مانند خراسان، سیستان و خوارزم و مرو که پایتخت به‏شمار مى‏رفت جزو قلمرو سلجوقیان باقیمانده بود.

عراق عرب، باختر ایران و آذربایجان جزو قلمرو سلطان سلجوقى عراق و پایتختش همدان بود. به سال ۱۱۲۸ هفت‏آب و ترکستان شرقى را کوچ‏نشینان قره‏خانى اشغال کردند-

کاراکیت‏ها یا کیدانها از شمال شرقى به آنها پیوستند. اتحادیه ارتش قره‏خانى به سال ۱۱۴۱ با نیروهاى سنجر برخورد، کاراکیت‏ها در نبردى نزدیک کاتوان سلطان را شکست دادند و اینگونه سلجوقیان کلیه قلمرو خود را در ماوراء النهر از دست دادند. از این‏پس سلطان سنجر ناگزیر به نبرد با استانهاى جدائى‏خواه گردید، یکى از این جدائى‏خواهان نیرومند آتسز خوارزمشاه (۱۱۲۷- ۱۱۵۶) بود. آنوقت در سرزمین خوارزم مردمى ایرانى‏زبان مى‏زیستند و پیشرفت خوارزمیان به این انگیزه بود که راههاى کاروان‏روى که آسیاى میانه را به شهرهاى کناره ولگا و روسیه وصل مى‏کردند، از آن سرزمین مى‏گذشتند، یکى از انگیزه‏هاى دیگر، وجود شبکه آبیارى پیشرفته و گسترده و تولید فراورده‏هاى کشاورزى بود. آتسز سه بار علیه سلطان سنجر قیام کرد و سرانجام استقلال به دست آورد. کوبنده‏ترین ضربت را به سلطان سنجر، تیره‏هاى قیام‏کننده غز که به منطقه بلخ کوچ کرده بودند وارد آوردند اینان گویا از فشار مالیات بستوه آمدند. ارتش سلطان سنجر به سال ۱۱۵۳ به وسیله غزها شکست خورد و خودش هم به اسارت آنها درآمد. پس از آن غزها به خراسان هجوم بردند و آنرا خراب کردند؛ شهرهاى طوس، مرو، نیشابور، جوین، اصفهان به دست اینان ویران گردید و بسیارى از ساکنان این شهرها یا کشته شدند یا به بردگى رفتند. در مدت سه سال سنجر از اسارت گریخت و دوباره در مرو به سلطنت پرداخت، اما به سال ۱۱۵۷ درگذشت. او داراى وارثى نبود و حکومت سلجوقیان ازهم پاشید. خراسان صحنه ستیز داخلى و پیکار میان خوارزمشاهیان و امیران محلى مانند گورى‏ها و کاراگیت‏ها گردید. فقط به سال ۱۱۸۷ خوارزمشاه تکش (۱۱۷۲- ۱۲۰۰) توانست بر همه پیشى گیرد و خراسان را به قلمرو خود بیفزاید.

سلاجقه عراق در سده ۱۲ شامل امیرنشین‏هاى نیمه مستقل و امیران ترک بودند، مهمترین آنها- ایلدگیزى‏ها در آذربایجان (۱۱۳۶- ۱۲۲۵)، سالگوریدها در فارس (۱۱۴۸- ۱۲۸۶)، هزار اسب‏ها در لرستان (۱۱۴۸- ۱۳۳۹) و دیگران بودند- اینان اتابکان نامیده مى‏شدند، چون در آغاز عنوان مربیگرى شاهزادگان را داشتند. ایلدگیزها در مدت ۳۰ سال بر آذربایجان مسلط شدند (۱۱۶۱- ۱۱۹۱) و بر قلمرو سلطنت عراق به نام سلطان‏هاى بدون قدرت سلجوقى فرمان مى‏راندند (ارسلان و طغرل سوم). خلیفه هم از ناتوانى سلطانهاى سلجوقى بهره برد و دوباره در مرزهاى عراق عرب (۱۱۳۲) و سپس خوزستان قدرت سیاسى کسب کرد. به سال ۱۱۹۴ قلمرو سلجوقیان عراق- تقریبا سرتاسر غرب ایران- به وسیله خوارزمشاه تکش تصرف شد.

 ==============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=ازهم‏پاشیدگى-دولت‏هاى-سلجوقیان‏