قیام مردمى در ایران ضمن سده‏هاى ۸- ۹ میلادى‏

قیام مردمى در ایران ضمن سده‏هاى ۸- ۹ میلادى‏

ناخشنودى دهقانان ایرانى از عباسیان، نمى‏توانست گذرا باشد. خشم مردم از کشتن پیمان‏شکنانه ابو مسلم؛ که دهقانان او را رهبر خود مى‏دانستند، شکل یک رشته قیام‏هاى مردمى را به خود گرفت، هدف این قیامها ضدیت با حاکمیت و مالکیت خلیفه و استثمار فئودالها بود. به سال ۷۵۵ میلادى قیام دهقانى بزرگى به سرکردگى سندباد مغ زیر شعار «کین‏خواهى خون ابو مسلم» خراسان و آذربایجان را فراگرفت. به سال ۷۶۷ در خراسان دوباره قیامى زیر رهبرى اوستاد سیس پاگرفت. در سالهاى ۷۷۸- ۷۷۹ در گرگان خیزش دهقانى فراگیرى به نام سرخ علمان آغاز گردید.

درعین‏حال قیام مردمى عظیمى به نام «سپیدجامگان» زیر رهبرى موکان (به عربى «نقاب‏دار») در سراسر ماور النهر ضمن سالهاى‏

۷۷۶- ۷۸۳، رویداد.

پوسته ایدئولوژیک این قیامها، چنانکه از نامهایشان پیدا بود، در اثر تبلیغات‏

فرقه‏اى به نام خرمدینان پدید آمده بود (خرمدینان را مزدکى مى‏شمردند)، این ایدئولوژى بر مبناى آمیختگى ایمان و خواسته‏هاى اجتماعى مزدکیان پیشین و پندارهاى افراطى شیعیان به‏وجود آمد؛ اینها به قدرت «خداوند لا یزال» ایمان داشتند، پیغمبر محمد را برگزیده خدا و امامان را جانشین او مى‏انگاشتند (اینگونه ابو مسلم و رهبران دیگر قیام را امام مى‏شناختند)، به دگرگونى پدیده‏هاى جهان و تبدیل آنها به روح عقیده داشتند، مردم را به پیکار مسلحانه علیه نظام‏هاى ستمگر و فرمانروایانى که بنیان‏گذار زور و نابرابرى بودند فرامى‏خواندند.

خود قیام عظیم خرمدینان «سرخ» منجر به جنگ دهقانى بزرگى زیر رهبرى بابک گردید، این جنگ از کوههاى طالش در آذربایجان آغاز و به باختر ایران تا اصفهان و کرمان کشانده شد (۸۱۷- ۸۳۷). چریکهاى خرمدینان چندبار لشکرهاى عظیم خلیفه را درهم شکستند. نقطه ضعف این قیام در آن بود که بابک با چند تن از فئودالهاى بزرگ ارمنستان، آلبانیا و ایران که مى‏خواستند از قید چیرگى عربها رهائى یابند، پیمان اتحاد بست. البته این اتحاد توان جنگى بابک را نیرو بخشید، اما امکان انجام برنامه‏هاى اجتماعى خرمدینان را در مقیاس گسترده، غیرممکن کرد. این قیام به سختى خلیفه را تکان داد. خلیفه مستعصم (۸۳۳- ۸۴۲) ارتش نیرومندى را سازمان داد و در رأس آن یکى از فئودالهاى آسیاى میانه به نام افشین را، مأمور جنگ با خرمدینان کرد، این ارتش هم شکست خورد. فئودالهائى که با بابک متحد شده بودند به او خیانت کردند، پس از آنکه زمین‏هاى تازه‏اى را از خلیفه گرفتند با او از در سازش درآمدند. آخرین پایگاه خرمدینان- دژ باز در کوههاى طالش- پس از یکسال تحمل محاصره دشمن، در اوت ۸۳۷ سقوط کرد. بابک به یکى از شاهزاده- نشین‏هاى البانیا پناه برد، او را به خلیفه تسلیم کردند و به دست او کشته شد. به سال ۸۳۹ قیام مازیار در طبرستان که اقدام به مصادره املاک مالکان عرب کرده بود سرکوب شد.

اگرچه همه قیامهاى نامبرده سرکوب شدند اما آشفتگى پایان نیافت. خلیفه المهدى (۷۷۵- ۷۸۵) کمى از میزان فشار بر دهقانان کاست و با شیوه نرم‏ترى از آنان خراج دریافت مى‏کرد. خلیفه المأمون هم از میزان خراج کاست- آنرا از ۲/ ۱ به ۵/ ۲ محصول رساند.

سیستان کانون مهم فعالیت خوارج بود. زیر پوشش عقاید این گروه، قیامهاى دهقانى دائما اوج مى‏گرفتند. قیام مهم خوارج سیستان در کوهستان و قسمتى از خراسان به- سرکردگى حمره بن اترک الخارجى با تناوب از ۷۹۵ تا ۸۲۸ میلادى انجام گرفت.

در نیمه دوم سده نهم قیامهاى دهقانى در ایران زیر پوسته ایدئولوژیک، شعبه‏هاى گوناگون مذهب شیعه انجام مى‏گرفت. و. و. بارتولد یادآورى مى‏کند که شیعه- گرى در ایران به مقیاس گسترده‏اى در میان دهقانان رواج داشت و پایه ایدئولوژیک‏

جنبش‏ها به‏شمار مى‏رفت. انگیزه آن پیگرد و آزار شیعیان از سوى خلیفه سنى بود، بنابراین بعدها شیعیان انتظار حضور مهدى موعود را مى‏کشیدند- اینان عقیده داشتند که پس از حضور، مهدى با ایمان راستین و یارى خداوند خواهند توانست با عوامل زور و بیدادگرى پیکار کنند و بر آنها پیروز شوند، ظلم و استبداد را نابود و به جاى آن عدل و صلح را بر جهان چیره گردانند. شیعیان امامى معتقد بودند که مهدى، امام دوازدهم آنها که به سال ۸۷۸ ناپدید شده و اثرى از زندگى او باقى نمانده بود، زنده است، او در حالیکه غایب است وظایف رهبرى پیروانش را انجام مى‏دهد. در استانهاى کرانه دریاى خزر مانند طبرستان، گیلان و دیلم که ساکنان آن تا دیرزمانى به وضع جوامع روستائى خو گرفته و با این روش زندگى مى‏کردند، ضمنا از یک نوع خودمختارى با پیروى از آموزش هاى شیعه‏گرى برخوردار بودند، هم‏اکنون عمال دولت عرب برآن شدند زمین‏هاى اشتراکى آنها را غصب کنند و به میزان مالیات‏ها بیفزایند، این چگونگى انگیزه قیام مردم، زیر پوشش ایدئولوژیک عقاید شیعیان زیدى گردید. پس از پیروزى این قیام حکومتى به نام علویان (امامى، زیدى) در این سرزمین‏ها برقرار شد (۸۶۴- ۹۲۸). در شهرها هم قیامهائى رویداد. ازجمله به سال ۸۲۵ ساکنان قم که خواسته‏هایشان مبنى بر کاهش مالیات‏ها از سوى حکومت عباسى رد شده بود، علیه مأمون خلیفه به‏پا خاستند. این قیام سرکوب شد و از مردم مبلغى بالغ بر ۷ میلیون درهم به نام تاوان دریافت گردید، مالیات معمولى مردم قم که ۲ میلیون درهم بود همانگونه ثابت ماند. شیعیان قم در سالهاى ۸۳۱ و ۸۶۸ میلادى نیز علیه حکومت خلفا قیام کردند.

 ===================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=قیام-مردمى-در-ایران-ضمن-سده‏هاى-۸--۹-میلادى‏