سقوط دودمان خلافت بنى امیه‏

سقوط دودمان خلافت بنى امیه‏

در ربع اول سده هشتم میلادى یک گروه ضد بنى امیه تشکیل شد. این گروه سازمان سرى هواخواهان عباسیان بود که مرکز فعالیتش در کوفه قرار داشت. اینها در میان توده- هاى وسیع مردم تبلیغ مى‏کردند که امام- خلیفه بایستى وابسته به خاندان پیغمبر باشد نه از نوادگان ابو سفیان که از بازرگانان توانگر مکه بود و جزو دشمنان شماره یک محمد به‏شمار مى‏آمد. این گروه کوشش داشت که همه ناراضى‏ها را به خود جلب کند،

این ناراضى‏ها شامل عربها، غیر عربها، سنى‏ها، شیعه‏ها، خوارج و حتى غیر مسلمانان بودند. تبلیغات عباسیان در میان دهقانان به اینگونه بود که اگر خلافت به خاندان پیغمبر بازگردد، همه مسلمانان از دادن خراج معاف خواهند شد و از غیر مسلمانان هم خراج عادلانه‏اى دریافت خواهد گردید، و به‏طورکلى همه روستائیان از انجام کار اجبارى و بیگارى بخشوده خواهند شد.

این تبلیغات در خراسان بیشتر از جاهاى دیگر به کامیابى گرائید، تا آنجا که براى آماده کردن مردم براى قیام، نماینده جوان و پرتوانى به نام ابو مسلم به آن منطقه فرستاده شد، این شخص که برده پیشین به‏شمار مى‏رفت در ۹ ژوئن ۷۴۷ میلادى به روستاهاى مرو وارد شد در آنجا قریب ۴ هزار تن از یاغیان آتش افروختند و پرچم سیاه برافراشتند و جامه سیاه به تن کردند (رنگ سیاه نشانه عباسیان و رنگ سبز نشانه شیعیان و رنگ سفید نشانه خوارج بود). توده اصلى قیام‏کنندگان که شماره‏شان باسرعت رو به افزایش بود دهقانان ایرانى بودند اما دهگانان زمین‏دار فئودال ایرانى و عشایر عرب که از پیش ساکن خراسان شده و از مروان دوم خلیفه بنى امیه (۶۴۴- ۶۵۰) دل خوشى نداشتند، به آنها پیوستند. گروههاى قیام‏کننده از لحاظ عقاید مذهبى جورواجور بودند و حتى مزدکیان هم در این قیام شرکت داشتند. بردگان فرارى هم به اردوى ابو مسلم پیوستند، اردوى جداگانه‏اى تشکیل شد که در آن ۷ هزار تن برده فرارى آماده نبرد شدند.

این قیام چنان گسترش یافت که تبدیل به یک جنگ داخلى فراگیر در سرتاسر خاک ایران و عراق گردید. ارتش بنى امیه که در طوس، گرگان، نهاوند و روى رودخانه زاب بزرگ شکست‏هائى پى‏درپى را تاب آورد، در ژانویه ۷۵۰ میلادى به پایداریش پایان داد. مروان دوم به مصر گریخت و در آنجا کشته شد. کمى پیش از این رویداد یعنى ۲۸ نوامبر ۷۴۹ ابو العباس سفاح عباسى در مسجد جامع شهر کوفه خود را امام- خلیفه مسلمین خواند.

 =================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=سقوط-دودمان-خلافت-بنى-امیه‏