تشکیل خلافت عباسى‏

تشکیل خلافت عباسى‏

اینگونه خلافت عباسى تشکیل شد (۷۵۰- ۱۲۵۸ میلادى، در فاصله سالهاى ۹۴۵- ۱۱۳۲ عباسیان عملا هیچگونه قدرت سیاسى نداشتند و فقط به عنوان یک مرجع روحانى به‏شمار مى‏رفتند). نخستین خلیفه عباسى- سفاح (۷۵۰- ۷۵۴) و برادرش منصور (۷۵۴- ۷۷۵)- مرکز خلافت را از سوریه به عراق که کانون مبارزه با بنى امیه بود، منتقل کردند- نخست در شهر انبار و سپس به سال ۷۶۲ در شهر بغداد جاى‏گزیدند. شهر بغداد بنا به طرح‏منصور خلیفه روى رودخانه دجله، نزدیک شهر باستانى تیسفون بنا نهاده شد.

عباسیان که از قیام مردم براى چیرگى قدرتشان بهره فراوان بردند، به وعده‏هاى عوامفریبانه‏ایکه به مردم ایران داده بودند وفا نکردند. گرایش‏هاى دموکراتیک ابو مسلم و همرزمانش شهرت داشت و عباسیان تلاش مى‏کردند هرچه زودتر از دست این رهبران قیام خلاص شوند. ابو مسلم با نیرنگ به کاخ خلیفه منصور فراخوانده شد و به سال ۷۵۵ با همراهانش بگونه پیمان‏شکنانه‏اى به فرمان منصور کشته شد.

دهگانهاى زمین‏دار ایرانى از پیروزى عباسیان سود بردند. عباسیان به پاس پشتیبانى آنها از قیام ۷۳۷- ۷۵۰، برخى از این دهگانان را پاداش خوبى دادند و آنها را در رأس مقامهاى مهم دولتى گذاشتند. مثلا سه نسل از خاندان دهگانان خراسانى برمکیان در طول نیم قرن بلندترین مقامها را در خلافت عباسى به دست آوردند. درباره رفع نابرابرى موالى ایرانى با عربها اقدامى نشد.

سازمانهاى حکومتى دستگاه خلافت از این‏پس وضع نیمه ایرانى به خود گرفتند، سنت‏ها و روش‏هاى مدیریت زمان ساسانیان در این دستگاه رایج شد: قدرت مرکزى دولت و دستگاه دیوان‏سالارى حکومت تثبیت گردید، اگرچه زبان رسمى، مذهب و فرهنگ این دستگاه عربى بود، اما در آنزمان زبان عربى تقریبا جنبه بین‏المللى به خود گرفت.

 =====================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=تشکیل-خلافت-عباسى‏