ایران در زمان بنى امیه‏

ایران در زمان بنى امیه‏

خلافت حکومت عرب را پس از ۴ خلیفه صدر اسلام یعنى ابو بکر، عمر، عثمان و على (۶۳۲- ۶۶۱) (خلفا درعین‏حال رهبر روحانى و سیاسى به‏شمار مى‏آمدند؛ خلیفه به عنوان رهبر روحانى اسلام امام نامیده مى‏شد) دودمان امیه به دست گرفت (۶۶۱- ۷۵۰).

سیاست دولت امویان در جهت منافع فئودالهاى تازه به دوران‏رسیده اشراف عرب پیش مى‏رفت.

در زمان خلافت بنى امیه در ایران جوامع فئودالى اولیه در حال پیشرفت بودند، اما نارسائیهائى در شکل مالکیت و استثمار فئودالى به چشم مى‏خورد، البته این کیفیت همه دهقانان را دربر نمى‏گرفت فقط شامل جوامعى بود که در مرحله نظام پدرسالارى یا برده- دارى بودند.

سیستم وصول مالیات در زمان خلفا به شرح زیر بود: از دامداران، صنعتکاران و بازرگانان مالیاتى وصول مى‏شد که زکوه نام داشت (۵/ ۲ درصد درآمد)- این مالیات را فقط مسلمانان مى‏پرداختند؛ از زمین‏هائیکه عربها یا غیر عربهاى مسلمان مالک بودند ۱۰/ ۱ درآمد به نام عشر وصول مى‏شد. سنگین‏ترین مالیات ارضى خراج بود. نخست این مالیات را از غیر مسلمانان، بگونه جنسى و به عنوان سهم محصول از ۱۰ تا ۵۰ درصد مقدار محصول دریافت مى‏کردند، گاهگاهى این مالیات به شکل نقدى، بگونه ثابت بدون در نظر گرفتن میزان محصول، وصول مى‏شد، از غیر مسلمانان که «اهل ذمه» نامبرده مى‏شدند (مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان) خواه روستائى خواه شهرى، مالیات سرانه‏اى به نام جزیه مى‏گرفتند: از هر مرد بالغ بسته به وضع مالى‏اش سالیانه ۱۲، ۲۴ یا ۲۸ درهم نقد مى‏گرفتند. اهل ذمه از لحاظ فردى آزاد، اما از هرگونه حقوق سیاسى و تا اندازه‏اى از حقوق شهروندى محروم بودند، ۵/ ۱ از غنائم جنگى به نام خمس به خلیفه تعلق مى‏گرفت.

علاوه بر پرداخت مالیات‏ها و سهام درآمد فئودالى دهقانان ناچار بودند، به منظور ساختمان قنات‏ها و کاخ‏ها و دژها براى دولت کار اجبارى (بیگارى) انجام دهند.

در زمان خلیفه عبد الملک (۶۸۵- ۷۰۵) یک رشته اصلاحاتى انجام یافت: کسانیکه‏

از ۷۰۰ میلادى به بعد اسلام آورده بودند، از پرداخت خراج معاف نشدند، و براى زمین‏هائیکه از پیش خراج تعیین شده بود اعم از اینکه مالکان کنونى آنها مسلمان یا غیر مسلمان بودند، بایستى بگونه ثابت از سوى مالکان خراج پرداخت مى‏گردید. اما جزیه مانند پیش فقط از غیر مسلمانان اخذ مى‏شد. تا پیش از سده هفتم در قلمرو خلفا سکه- هاى نقره زمان ساسانیان و پول طلاى بیزانتین رواج داشت.

در زمان عبد الملک ضرب سکه‏هاى جدید آغاز گردید. روى این سکه‏ها عبارت «لا اله الا الله- محمد رسول الله» که شعار مذهبى مسلمانان بود نقش شد. در روى دیگر سکه نام خلیفه اسلام ضرب گردید؛ یک دینار طلا (۲۵/ ۴ گرم)، در اول معادل ۱۰ و بعدها ۱۲ تا ۲۰ درهم نقره (۹۷/ ۲ گرم نقره) بود. تا آنوقت اصطلاحاتى که براى کارهاى ادارى و دولتى در دبیرخانه خلیفه به کار مى‏رفت به زبانهاى محلى بود (در ایران- به زبان فارسى میانه) هم‏اکنون این اصطلاحات به زبان عربى تبدیل گردیدند.

 ==============

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=ایران-در-زمان-بنى-امیه‏