پی‏آمدهاى استیلاى اعراب‏

پى‏آمدهاى استیلاى اعراب‏

اگر استیلاى یونانیان- مقدونیان و ایلامیان بر سرزمین ایران آثارى نسبتا موقتى و سطحى به‏جا گذاشت، استیلاى عربها روى تاریخ و فرهنگ ایران بگونه‏اى ژرف مؤثر واقع شد. همانگونه که قبلا گفتیم عربها شکل تازه‏اى از روابط اجتماعى را با خود نیاوردند. برعکس خود آنها به روند فئودالیزه شدن کشانده شدند، این روند در بیزانتین، ارمنستان باشدت و در ایران به آرامى پیش مى‏رفت، با اینهمه استیلاى عربها بر ایران پى‏آمدهاى بسیارى را به همراه داشت‏

نخستین نتایج این استیلا مهاجرت عشایر کامل عرب به ایران و کشورهاى دیگر تصرف شده بود. براى اسکان عشایر کوچ‏نشین عرب زمین‏هاى خوزستان، خراسان و استانهاى دیگر کشور تعیین گردید. در شهرها محله‏هاى کاملى پدید آمدند که در آنجاها قبیله‏هاى کامل عرب سکنى گزیدند و این محله‏ها به نام همان قبیله‏ها نامبرده مى‏شدند.

حتى در سده دهم در بسیارى از شهرهاى ایران مثلا قم اکثریت ساکنان، عرب بودند؛ زبان عربى در بیشتر شهرهاى ایران رواج کامل یافت. اما پس از سده دهم بیشتر ساکنان عرب ایران تدریجا به «ایرانى شدن» گرایش یافتند، و اینگونه مردم ایران از «عرب شدن» نجات یافتند، اما بالعکس ساکنان بین النهرین و سوریه در فرهنگ عربى حل گردیدند و به راستى «عرب شدند». بسیارى از زمین‏ها به مالکیت مالکان یا امیران عرب درآمدند.

خرده‏مالکان پیشین که روى این زمین‏ها کشت مى‏کردند. هم‏اکنون مورد استثمار مالکان عرب که به فئودالها تبدیل شدند، قرار گرفتند،

عرب‏ها با خود خط و زبان عربى را به عنوان ادبیات و زبان دینى به ایران آوردند و سپس در پایان سده هفتم، عربى به عنوان خط و زبان رسمى و دولتى در ایران رواج یافت.

هم‏اکنون زبان عربى براى کشورهاى آسیاى غربى و شمال افریقا اهمیت بین‏المللى یافت بگونه‏ایکه بیشتر آثار ادبى و اشعار ایرانى به زبان عربى نوشته مى‏شدند، و حتى خود ایرانیها هم به زبان عربى چیز مى‏نوشتند.

مهمترین پى‏آمد استیلاى اعراب در ایران گسترش دین اسلام در این کشور بود. در آغاز، گسترش این دین به کندى پیش مى‏رفت اما در اواسط سده هشتم آهنگ پیشرفت آن سریع‏تر شد؛ در سده نهم بیشتر از مردم ساکن مرکز ایران و خراسان مسلمان شده بودند.

اما در فارس، بنا به گفته جغرافى‏دان استخرى، حتى در نیمه سده دهم شماره زرتشتیان در میان روستائیان بیشتر از مسلمانان بود. بسیارى از دهگانان فارس به دین زرتشتى باقى- ماندند و دژهاى کوهستانى را براى پیروان این دین تکیه‏گاه قرار دادند. اما در پایان سده دهم اسلام، بدون گفتگو دین اکثریت قریب به اتفاق تمام مردم ایران بود.

در صد سال نخستین استیلاى عربها پنداشته مى‏شد که همه غیر عربهاى جدید الاسلام رشته‏هاى ملیت خود را گسسته و از بیخ عرب خواهند شد. بنابراین اینها بایستى به قبایل‏

عرب که در ایران ساکن شده بودند مى‏پیوستند و ضمنا مانند افراد داراى حقوق برابر در میان قبایل عرب از مزایاى عربیت برخوردار مى‏شدند. اما وضع ایرانیان تا پیش از سده هشتم در میان عربها کاملا نابرابر بود و با وجود آموزش محمد مبنى بر اصول برابرى کلیه مسلمان، صرف‏نظر از ملیت و نژاد، این اصل درباره غیر عربها به مرحله اجرا درنیامد.

 ==============================

نام کتاب: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

نویسنده: ا. آ. گرانتوسکى و دیگران / ترجمه: کیخسرو کشاورزى‏

تاریخ وفات مؤلف: قرن ۲۰ م‏

موضوع: تاریخ عمومى‏

زبان: فارسى‏

تعداد جلد: ۱

ناشر: انتشارات پویش‏

http://www.vatanfa.com/?s=پی‏آمدهاى-استیلاى-اعراب‏