اعیاد و جشنهاى باستانى ایران-عید نوروز
- 2,325 بازدید
- 6 مارس 2012
- ایران باستان, جشن های ایران
اعیاد باستانى ایران
قدمت اعیاد و جشنهاى باستانى ایران بطور صریح معلوم نیست.
ظاهرا از عهد ساسانیان جشنهاى سالانهاى در میهن ما معمول بود که بیشتر مربوط به امور دهقانى بوده و هریک از آنها یادگار یکى از وقایع تاریخى یا پهلوانى عهد قدیم بهشمار مىرفته است.
در این اعیاد، مخصوصا در عید نوروز و مهرگان، ضمن اجراى تشریفات مذهبى، مردم به خوشى و شادمانى مشغول مىشدند و با نواختن آهنگهاى نوروز بزرگ و نوروز کیقباد و نوروز خردک و ساز نوروز و باد نوروز و غیره و خواندن آوازها، جشنى بزرگ برپا مىکردند.
عید نوروز
از دوره ساسانیان کلمه نوروز متداول شده است و تنها عیدى است که از دیرباز تاکنون مورد علاقه و استقبال مردم بوده است.
عید نوروز که آن را «نوکروز» مىگفتند، مدت شش روز متوالى دوام داشت. در این مدت، زحمتکشان دست از کار مىکشیدند و به شادى و طرب مىپرداختند. در روز اول، مالیاتهاى وصول شده را نزد شاه مىآوردند. شاه به عزل و نصب حکام مىپرداخت و سکه مىزد، و آتشکدهها را پاک و طاهر مىکردند و هرکس خانه و کاشانه خود را آراسته مىنمود. مردم صبح زود، برمىخاستند و به کنار نهرها و قناتها مىرفتند و پس از شستشو، به یکدیگر آب مىپاشیدند و شیرینى تعارف مىکردند و صبحگاهان، قبل از آنکه کلامى ادا کنند، شکر مى- خوردند و براى حفظ سلامتى به بدن روغن مىمالیدند. اغلب شعرا و مورخین راجع به این عید و مراسم آن مطالبى ذکر کردهاند و اغلب تصور مىکنند که از قدیم این عید به روز اول
بهار اطلاق مىشده درحالىکه بعضى معتقدند که عید نوروز از عهد ساسانى متداول شده و از آغاز امر به روز اول بهار اطلاق نمىشده و محل ثابتى در سال شمسى نداشته است؛ بلکه مانند محرم سال عربى با گذشت زمان در فصول اربعه سیر مىکرده است. لیکن بعدها براى اینکه مبداء ثابتى به دست آید، روز اول فروردین را نوروز خواندند، و این کار ظاهرا به امر ملکشاه سلجوقى در سال ۴۶۷ هجرى قمرى پس از مشاوره با منجمین زمان صورت گرفته است؛ و از این پس مقامات رسمى دولتى اول بهار را نوروز خواندهاند. نکته دیگرى که توجه به آن ضرورى است، اینکه طبق نظر محقق معاصر آقاى تقىزاده:
در ایران قبل از اسلام، سال جلوس هرپادشاهى مبدأ و آغاز تاریخ بود و پس از مرگ او سال جلوس شاه جدید مبدأ تاریخ مىشد و چون پس از یزدگرد کسى به پادشاهى ساسانى نرسید، جلوس او مبدأ تاریخ زردشتیان گردید و به همین علت، تاکنون زردشتیان تاریخ خود را با همان تاریخ یزدگردى حساب مىکنند که سال اول آن با ۱۶ ژوئن ۶۳۲ مسیحى مطابقت دارد.»
تاریخ اجتماعى ایران، ج۱، ص: ۷۶۴