نامه ‏هاى پیغمبر به سلاطین‏

نامه‏هاى پیغمبر به سلاطین‏

پس از فتح مکه، تمام قبایل اطراف به اسلام گرویدند و قدرت اسلام بیش از پیش فزونى گرفت. قبل از فتح مکه، حضرت براى بسط عالم اسلام نامه‏ها و نمایندگانى نزد ملوک و سلاطین اطراف فرستاد؛ از جمله این نامه به هراکلیوس نوشته شد: «بسم اللّه الرحمن الرحیم. از رسول خدا محمد به هراکلیوس بزرگ. درود به هرکس که پیرو راه رستگارى است. اما بعد، مسلمان شو تا سالم بمانى؛ مسلمان شو تا خدا دوبار به تو پاداش بدهد … رسول خدا محمد.»

هراکلیوس نماینده حضرت را بخوبى پذیرفت و با ملاطفت بازفرستاد.

همچنین نامه‏اى به نجاشى پادشاه حبشه صادر شد:

«از رسول خدا محمد به نجاشى پادشاه حبشه، در صلح و دوستى باش … من تو را به سوى خداى یگانه و پیروى و اطاعت از او دعوت مى‏کنم که پیرو من باشى و به آنچه بر

تاریخ اجتماعى ایران، ج‏۲، ص: ۲۸

من فرود آمده ایمان آورى، چون پیامبر خدا هستم …»

نجاشى پاسخ دوستانه‏اى داد و مناسبات حسنه بین دو حکومت برقرار ماند.

دعوت خسروپرویز به اسلام‏

سپس حضرت نامه‏اى براى خسروپرویز، پادشاه ایران، فرستاد:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم. از رسول خدا به خسرو بزرگ ایران. درود بر کسى باد که از راه راست و حق پیروى کند و به خدا و رسول او ایمان آورد و گواهى دهد که خدایى جز خداى یگانه نیست و من پیامبر او به سوى همه مردم هستم تا هر زنده‏اى را بیم و امید دهم. پس ایمان بیاور تا سالم بمانى و هرگاه نپذیرى گناه مجوس بر تو باد.»

چون در این نامه اسم پیغمبر مقدم بر نام خسرو درج شده بود، خسرو در غضب شد و بدون اینکه نامه را بخواند پاره کرد و روى زمین ریخت و گفت: «این غلام را ببینید که اسم خود را جلو اسم من مى‏نویسد. سپس فرمان داد حاکم یمن این شخص (پیغمبر) را تحت الحفظ نزد او بفرستد، ولى قبل از آنکه این دستور اجرا شود، خسرو به دست پسرش کشته شد «۴۱»

همچنین محمد (ص) نامه‏اى به مقوقس حاکم قبطیان فرستاد، به این شرح:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم: از رسول خدا محمد به مقوقس بزرگ قبطیان. درود بر آن کس که پیرو راه راست بود. اما بعد، من تو را به اسلام دعوت مى‏کنم. مسلمان شو تا سلامت بمانى. اسلام آور تا خداوند دو بار به تو پاداش دهد. قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ کَلِمَهٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ (بگو اى اهل کتاب، بیایید به سوى کلمه‏اى که بین ما و شما مشترک است تا نپرستیم مگر خداى را و چیزى را با او شریک قرار ندهیم و غیر از خدا کسى بر ما حاکم و ارباب نباشد.» مقوقس گفت: «ما دینى داریم که آن را از دست نمى‏دهیم مگر دین بهترى به دست آوریم.) مخاطب گفت: «ما تو را به سوى دین خدا، که اسلام باشد، دعوت مى‏کنیم. این پیغمبر مردم را دعوت کرد، اما قریش نسبت به او از همه سختتر و یهود، دشمن‏تر بودند، و از همه به او نزدیکتر، مسیحیان بودند. ما تو را از دین مسیح بازنمى‏داریم بلکه به تصدیق آن امر مى‏کنیم.» مقوقس ضمن پاسخ محبت‏آمیزى مقدارى پول طلا و پارچه‏هاى گرانبها و دو کنیز براى پیغمبر فرستاد.

ناگفته نگذاریم که بعضى از صاحبنظران راجع به اقدام حضرت به دعوت شاهان جهان به آیین اسلام «… تردید دارند که محمد خاصه در وقتى که هنوز به فتح مکه نیز توفیق نیافته بود، اندیشه نشر آیین خویش را در قلمرو ایران و روم و حبشه پرورده باشد.» «۴۲»

تاریخ اجتماعى ایران    ج‏۲    ۲۷     نامه‏هاى پیغمبر به سلاطین ….. ص : ۲۷

http://www.vatanfa.com/?s=نامه-‏هاى-پیغمبر-به-سلاطین‏
]ایرانی گفته:

اینقدر اراجیف ننویسید ، محمد ایران و پادشاهش را تحدید به حمله کرده بود در صورت ایمان نیاوردن. تا آن زمان اعراب جز وحشی گری و غارت گری هنر دیگری نداشتند .
========
به نظر من که این حرف شما اراجیفه !!
برو بیشتر مطالعه کن بعد بیا و روی هوا حرف بزن
همچین حرفی تو تاریخ با سند اگه پیدا کردی بیا و بزن

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان
درود به همه فرستادگان الهی

وطن وفا عزیز سخن بد ایرانی رو با سخن بد جواب نمیدن که!!!!!!!!!!!!!
من درسته زرتشتیم و مسلمون نیستم اما به حضرت محمد و اماما اعتقاد دارم البته نه در حد خرافاتی که اقا قاسم گفت که قبل قیامت ظهور میکنند!!! منم مطالبی درباره نامه پیامبر خوندم در چند جا که اولا خسرو پرویز نامه رو پاره نکرده و دو نفر رو فرستاد و با احترام با پیامبر برخورد کردن بعدش وطن عزیز خدایی این جمله که مسلمان شو تا سالم بمانی چه مفهمی جز تهدید داره؟؟؟ الان کسی به شما بگه به فلان دین ایمان بیار تا سالم بمانی چه چیزی از جملش برداش میکنی غیر تهدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خداییش بگو
جاوید ایران وایرانی

پاسخ
سلام بر جناب سورنا
البته اقا قاسم درست گفتن و خرافاتی نیست
ببخشید سند این حرفتون که میگین پیامبر نامه رو پاره نکرده رو میارین ما هم روشن بشیم
یه عیب بزرگ داری سورنا
اونم اینه که بدون سند حرف میزنی
و اون جمله مسلمان شو تا سالم بمونی هم تهدید نیست
منظورش سالم از لحاظ روحی و روانی هست احتمالن
عیب دومتم اینه که علامت سوال و تعجب رو خیلی زیاد میزاری
کمش کن بابا چه خبره

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان
وطن وفا عزیز این ماجرا شبیه افسانه هستش من که نمیتونم باورکنم اماما در زمان ظهور ظهور کنن اینجور باشه امپراتور کوروش شاه هم ظهور میکنه؟که من برم براش جون بدم یا سورنا و سیاوش چی یا نه فقط پیامبرا وا ماما البته اگه این جور باشه کوروش شاه هم ظهور میکنه اخه ایشان هم پیامبر بودن!!!!!!!!!!!!
این مطلب نامه پیامبر رو یک استاد تاریخ که دیداری داشتیم برام توضیح داد و در حال حاضر بهشون دسترسی ندارم
یعنی ایرانیا که یکتا پرست بودن ارامش روحی و روانی نداشتن
الان ما چقدر با این اسلام ارامش داریم خداااااااجونم وای ارامش

جاوید ایران وایرانی

سلام
لازم نیست شما باور کنی سورنا جان اونایی که بخوان دنبال قضیه برن و تحقیق کنن باور میکنن تو که مسلمون نیستی باور نکن برو دین خودت رو باور کن
امیدوارم کوروش هم ظهور کنه و در زمره سربازان خوبی برای اقا امام زمان باشه به امید خدا
منبع درست و حسابی خواستم نه یه استاد که معلوم نیست کیه بیخیال بابا
کی گفته ایرانیا ارامش نداشتن چرا الکی حرف درمیاری برا خودت؟؟؟؟؟؟؟
با این اسلام هیچ ارامشی نداریم چون اسلام واقعی الان در کشور ما اجرا نشده
اسلام واقعی بله ارامش زاست که قابل درک برا شما نیست چون تعصب رو عقیده خودت داری