آثار هنرى در عهد هخامنشیان‏

آثار هنرى در عهد هخامنشیان‏

چنانکه گفتیم آثار هنرى و معماریهاى عهد هخامنشى تنها مولود فکر و محصول نبوغ هنرى ایرانیان نیست بلکه در این کارها کلیه ملل متمدن خاورمیانه؛ بخصوص مصریان بابلیان و یونانیان سهمى بسزا داشته‏اند. «و. و. بارتولد» مستشرق و دانشمند روسى در سال ۱۹۲۶ بمناسبت تعریف و تمجید بیش از حد ایرانیها از دوران هخامنشى چنین نوشت: «بسیار اشتباه‏آمیز خواهد بود اگر که آثار دوران هخامنشى را تنها به ملت ایران منتسب نماییم و در آنها پیدایش ایده‏آل ملى ایران را ببینیم … آثار باعظمتى که در آنها تجسم اندیشه و ایده‏آل ایرانى را دیده‏اند … کار دستهاى ایرانى نبود بلکه کار خارجیانى ازجمله نقاشان یونانى بود که در خدمت ایران بودند.»

م. م. دیاکونف شرقشناس و متخصص در تاریخ ایران باستان نشان مى‏دهد که گرچه منطقه فارس مرکز حکومت هخامنشیان بود ولى مراکز اقتصادى و فرهنگى این حکومت، عیلام، ماد و بین النهرین بوده است. بنا به عقیده و. و. بارتولد و م. م. دیاکونف این نظر مورد تأیید قرار مى‏گیرد که هنر هخامنشى «با دستهاى نمایندگان ملتهاى مختلف به وجود آمده و ایرانیها در آن نقش کمترى داشته‏اند. در این هنر بدون شک همراه با عناصر ایرانى عنصر مصرى و یونانى را نیز مى‏توان یافت.» «»

شادروان اقبال آشتیانى ضمن گفتگو از تمدن هخامنشى با قبول این امر که تمدن‏

 

ایالات شاهنشاهى پارس در عهد داریوش‏

هخامنشى پدیده‏هاى خوب و عناصر عالى فرهنگها و تمدنهاى مختلف را جذب کرده است، به حکم تعصب ملى و علاقه فراوانى که به فرهنگ و تمدن ایرانى داشت تمدن و فرهنگ ایران باستان را از دیگر ملل ممتاز و مستقل مى‏شمارد.» »

 تاریخ اجتماعى ایران، ج‏۱، ص: ۵۰۷

http://www.vatanfa.com/?s=آثار-هنرى-در-عهد-هخامنشیان‏