محله کسنویه – آب انبار یزد

محله کسنویه یزد از قدیمی‌تر‌ین محله‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود تا جایی که خیلی از میراث شناسان ایرانی معتقدند که اولین بنای خشت‌ خام در این محله بنا گذاشته شده است. اما آنچه که در حال حاضر از ابنیه‌ها و آثار تاریخی در این محله قدیمی ‌به چشم می‌آید آثاری است که از دوره صفویه باقی مانده است. آثاری که بازدید از آنها می تواند شما را به تاریخ معماری ایران ببرد.

حسینیه کسنویه مربوط به اواخر دوره صفوی است که می توانید آن را در یزد، خیابان انقلاب، کوچه کسنویه، کوچه عروه الوثقی ببینید. در این حسینیه که از سال ۱۳۸۶به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، آب‌انباری قرار دارد که شاید بتوان آن را اوج هنر معماری دوره صفویه لقب داد. آب‌انباری که نقش مهمی ‌در ذخیره آب و بهره‌برداری از آب خنک است داشته و امروز نمادی از آبادانی شهر و آبادی محله به حساب می آید.

مالکیت این آب انبار وقفی است و با مصالح آجر، خشت، سنگ، ملاط گل، گچ و ساروج ساخته شده است. چیزی که این آب انبار را از بقیه آب انبارهای کشور جدا می کند، تزئیناتی است که به صورت آجرکاری روی نمای ورودی و گنبد آن به چشم می خورد.

ورودی بنا هم در ضلع شرقی حسینیه کسنویه واقع شده و دارای ایوانی است که سقف آن ضربی باقوسی جناغی است. گنبد آب‌انبار هم دارای تزئیناتی از آجر است که به صورت جناغی شکل اجرا شده  است. از این آب‌انبار قبلا برای ذخیره آب مصرفی عابران بخصوص کشاورزان استفاده می‌شده، ولی هم اکنون بلااستفاده است.

آب انبار کسنویه با همه قدمتی که دارد، این روزها از اوضاع رو به راهی برخوردار نیست. قسمت نوری این آب‌انبار که یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد آن بود این روزها با مرمت نامناسب پر شده و مهم ترین قسمت آن را کور کرده است.

مسوولان میراث فرهنگی که سال گذشته قول مساعد داده بودند آب‌انبار تاریخی کسنویه را مرمت کنند، هنوز قدمی برای این کار برنداشته اند.بد نیست بدانید که در استان یزد بیشتر از ۴۰۰ آب‌انبار وجود دارد که فقط ۱۰۰ مورد آن در شهر یزد قرار دارد!

http://www.vatanfa.com/?s=محله-کسنویه-–-آب-انبار-یزد