انواع لباس و پوشاک و کلاه در ایران باستان
- 4,177 بازدید
- 24 دسامبر 2011
- پوشاک و لباس باستان
خوبان جهان به جامه نیکو گردند آن خوب تویى که جامه زیبا از تست
لباس و پوشاک
بدون شک بعد از خوراک، لباس یکى از ضروریات براى ادامه زندگى است، شاید هزاران سال طول کشید تا انسان در فن جولایى و هنر ریسندگى و بافندگى مهارت یافت، انسان ابتدایى پوست حیوانات شکارى را بهعنوان لباس بهکار مىبرد؛ ولى به عقیده صاحبنظران با گذشت زمان، از دیدن خانه عنکبوت و لانه مرغان، آدمى به راز بافندگى و پارچهبافى پى برد و «با پوست و برگ و الیاف نباتى، پارچهها و فرشهایى ساخت؛ با استخوان پرندگان و ماهیان و نىهاى باریک خیزران توانست سوزنهایى بسازد، و از رشتههاى پى جانوران نخهایى درست کرد که از سوراخ کوچکترین سوزنهایى که در اختیار داریم مىگذرد. با پوست درختان فرش و رختخواب تهیه کرد … و از تابیدن الیاف گیاهى به یکدیگر، طنابهاى محکمى به اختیار خود درآورد» «۱» پس از این موفقیتهاى مقدماتى قرنها طول کشید تا انسان به دستیارى خیاطان ماهر و زبردست توانست، لباس را وسیله پوشش و خودنمایى و خودآرایى و نشان دادن موقعیت اجتماعى و طبقاتى خود قرار دهد و در راه دوختن و آراستن و پیراستن آن، تفنن و ظرافت بسیار بهکار برد و از «مد روز» و راهورسم خوشپوشان تبعیت نماید.
ویل دورانت، ضمن بحث در پیرامون عوامل عقلى و روحى تمدن مىنویسد: «ظن غالب آن است که لباس نیز در ابتدا براى زینت ایجاد شده و بیشتر براى آن بوده است که یا از ارتباط جنسى جلوگیرى کند، و یا آن را تشدید نماید، نه براى آنکه دافع سرما باشد یا عورت را بپوشاند. مردم قبیله «سیمبر» چنان عادت داشتند که لخت و عریان روى برف بخوابند و بلغزند و هنگامى که داروین، بر یکى از «فوئجیان» از سرما، رحمت آورد و لباس پنبهیى سرخرنگى به او داد، آن مرد لباس را پاره کرد و هر پاره را به یکى از
یاران خود بخشید و همه با آن تکهها خود را زینت کردند؛ به گفته کوک، این مردم، از برهنه- بودن کمال خرسندى را دارند و همه در فکر زیبایى هستند … اغلب اوقات مشاهده مىکنیم که زن ساده ابتدایى از لباس همانچیز را مىخواهد که زنان پیشرفته عصر ما! به این معنى که مقصود وى آن نیست که لباس، برهنگى او را بپوشاند بلکه چنان مىخواهد که لباس لطف اندام او را در نظر دیگران آشکارتر نمایش دهد … هردو جنس زن و مرد بیش از آنکه به فکر پوشانیدن خود بیفتند در بند زینت خود بودهاند …» «۱»
انسان پس از ساختن سوزن و سنجاق، به کار بافندگى پرداخت، و چون به این قانع نبود که با پوست حیوانات خود را بپوشاند و یا با پشم گوسفند و الیاف گیاهان لباسهایى براى خود تهیه نماید … رفتهرفته، الیافى که بهکار مىرفته نازکتر و ظریفتر شده و حالت رشته نخ را پیدا کرده و در این هنگام است که بافندگى از مهمترین هنرهاى مخصوص زن گردیده است، دوکها و ماسورههایى که در میان آثار عصر حجر جدید به دست آمده، به خوبى نشان مىدهد که صنعت عظیم بافندگى ریشه بسیار دورى دارد …» «۲» ما از نخستین لباس و تنپوش ایرانیان قدیم، اطلاعى در دست نداریم فقط از روى نقوشى که بر روى سنگها حک شده است مىتوان کمابیش به پوشاک ایرانیان در عهد باستان پى برد.
نخستین پوشش آدمیان
در جلد اول تاریخ طبرى (ترجمه فارسى) درباره نخستین لباس آدمیان براساس افسانهها و روایات اساطیر چنین مىخوانیم: «… و چون خدا برهنگى آدم و حوا را بدید، بفرمود تا یک گوسفند از هشت جفتى که از بهشت فرود آورده بود بکشد، و او گوسفندى بگرفت و بکشت و پشم آن را بگرفت و برشت و با حوا ببافتند، آدم براى خود جبهاى کرد و حوا یک پیراهن و روسرى کرد و آن را بپوشیدند و خدا به آدم وحى کرد که مرا در مقابل عرشم حرمى است برو و آنجا خانهاى بساز …» «۳»
همچنین به هوشنگ (یا اوشهنگ) نسبت مىدهند که او «بفرمود، تا حیوانات درنده را بکشند و از پوست آن فرش و لباس کنند.» «۴» اکنون، ببینیم آثار منقوش و اسناد تاریخى درباره لباس نیاکان ما چه مىگوید:
لباس ایرانیان در عهد باستان
امستد در کتاب شاهنشاهى هخامنشى مىنویسد: «این مادیها هنوز نیمهصحراگرد بودند، روى نقشهاى آشورى، آنها را با موى کوتاه که آن را با نوار سرخى بستهاند و با ریش پیچیده تابدار
کوتاه، نقش کردهاند، روى پیراهن، یک نیمتنه پوست گوسفند دربر دارند …» «۱»
هرودت و استرابون نوشتهاند که: «پارسیها شکل لباس را از مادیها اقتباس کردند بنابراین تصور مىرود که کلاه نمدین، قباى آستیندار و کفشهاى پارسیها از چیزهایى است که از مادها اقتباس شده است.» «۲»
بقول گزنفون، کورش لباس مادى را اقتباس کرد، و نزدیکان خود را بر آن داشت که این لباس را بپوشند. و حسن این لباس این است که معایب بدن را مىپوشاند و اشخاص را بزرگتر و شکیلتر مىنماید، کفشهاى مادى چنان ترتیب داده شده بود که شخص مىتوانست در آن چیزهایى بگذارد تا بلندتر بنماید بىآنکه کسى ملتفت آن شود. کورش سرمه کشیدن و آرایش صورت را تصویب مىکرد، تا چشمان و صورت اشخاص زیباتر از آنچه هست به نظر آید.» «۳»
تحقیق و مقاله های زییادی در باره لباس و انواع ان در اینده در قسمت ایران باستان و پوشاک و لباس قرار میگیرد که از علاقمندان دعوت به مطالعه این بخش میگردد
——————————————————————————
(۱)- ویل دورانت. تاریخ تمدن «مشرقزمین گاهواره تمدن» ترجمه احمد آرام، ص ۲۲٫
تاریخ اجتماعى ایران، ج۷، ص:۶۲
(۱)- همان کتاب، ص ۱۳۲- ۱۳۱٫
(۲)- همان کتاب، ص ۱۵۴٫
(۳)- جریر طبرى، تاریخ الرسل و الملوک، جلد اول، ترجمه ابو القاسم پاینده، ص ۷۵٫
(۴)- همان کتاب، ص ۱۱۲٫
تاریخ اجتماعى ایران، ج۷، ص: ۶۳