آشنایی با مقابر بزرگان در استان گیلان

آشنایی با مقابر بزرگان در استان گیلان

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
“سلیمانداراب” مدفن میرزا کوچک خان جنگلی است. باز سازی آرامگاه این بزرگمرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران در سال ۱۳۶۰ ش مطرح شد. طرح مقبره با توجه به اصول معماری سنتی توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تهیه و به مرور به اجرا در آمد. در مرحله بعد ، طرح احداث مجموعه فرهنگی میرزا کوچک مد نظر قرار دارد. در سال ۱۳۷۱ نیز توسط میراث فرهنگی گیلان ، دیوار کشی و احداث سردری شایسته مقام میرزا انجام شد. آرامگاه میرزا در گورستان « سلیمان داراب » واقع در جنوب شهر رشت ، امروزه مورد بازدید مشتاقان و دوستداران میرزاست.
آرامگاه استاد محمد معین
دکتر محمد معین فرزند ابوالقاسم و نوه ی معین العلماء در سال ۱۲۹۳ شمسی در شهر رشت متولد شد. وی در سال ۱۳۱۳ ش با اخذ درجه لیسانس از دانشسرای عالی فارغ التحصیل شد و سپس دوره دکتری ادبیات را به اتمام رساند. استاد معین مدت ها عضو پیوسته فرهنگستان ایران و استاد کرسی تحقیق در متون ادبی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. استاد در زمان حیات « علامه دهخدا» با او در انتشار و گردآوری لغت نامه دهخدا همکاری داشت و توسط ایشان برای نظارت چاپ نسخ بعدی لغت نامه پس از حیات « دهخدا» برگزیده شد. استاد محمد معین دارای نشان عالی ادب و هنر از فرانسه و همچنین جایزه آکادمی ادبیات و کتیبه ها از فرانسه و نشان درجه ۲ و ۳ علمی و نشان هنر از ایران است.

فرهنگ ۶ جلدی معین و تصحیح و تکمیل فرهنگ برهان قاطع در ۵ جلد از دیگر آثار این مرد فرهیخته است.

دکتر معین درسال ۱۳۵۰ ش درگذشت ودر شهر آستانه اشرفیه نزدیک آرامگاه « سید جلال الدین اشرف » به خاک سپرده شد. بنای یادبودی در این شهر به پاس خدمات ارزنده استاد به فرهنگ فارسی ، به صورت چند ضلعی و با آجر و  طاق های  هلالی و بام سفالین احداث شده است.
سرتربت اُمام

در نواحی سمام اشکورات ، در محلی به نام کشاچاک ، محلی وجود دارد که مدفن عده ای از سلاطین  وسادات کیایی است. این مجموعه در قرن ۱۰ هـ . ق شکل گرفته و بانی آن نیز میرزا علی کیا است. سلطان محمدکیا ، میرزا علی کیا و پری سلطان و حسنی دراین محل مدفون شده اند. سنگ های قبور این محل از نفاست ( ارزشمندی ) خاصی برخوردار است.

http://www.vatanfa.com/?s=آشنایی-با-مقابر-بزرگان-در-استان-گیلان