چیز هایی که از هیتلر به جا مانده

چیز هایی که از هیتلر به جا مانده

در کنار محل تولد هیتلر در شهر براون آم دین در مرز اتریش و آلمان، تخته سنگی قرار دارد که روی آن نوشته شده: «برای صلح، آزادی و دموکراسی – هیچ وقت دیگری فاشیسم نخواهد بود – میلیون ها مرده را به خاطر داشته باشید». به غیر از این تخته سنگ و جمجمه ای مومیایی شده از بقایای جسد هیتلر که در اسناد ارتش شوروی وجود دارد، یادگاری های دیگر هم از هیتلر و دوران هیتلری موجود است.


مستند سیاسی

هنوز هم در دانشگاه های سینمایی دنیا، برای تدریس مستندسازی، آثار لنی ریفنشتال – سازنده مستندهای پیروزی اراده و المپیا – را تدریس می کنند؛ کارگردانی که با ساختن همین دو اثر در تاریخ جاودانه شد؛ اثرهایی که کاملاً سفارشی و بنا به توصیه گوبلز – وزیر تبلیغات حزب نازی – ساخته شدند. برای ساخت «پیروزی اراده» در سال ۱۹۳۴ که به ماجرای رژه ارتش نازی در نورنبرگ و سخنرانی هیتلر می پردازد ۳۰ دوربین و ۴ واحد سیار شرکت داشتند؛ ۱۲۰ نفر برای فیلم برداری مشغول بودند و ساخت فیلم هم بعد از فیلم برداری یک سال به طول انجامید. به خاطر زیباتر شدن فیلم توالی مراسم به هم خورد و هیتلر و ارتش در خدمت این مستندساز بودند. در تمام ۱۲۰ دقیقه فیلم، هیتلر به تنهایی و از نمایی پایین نشان داده شده است. آسمان در تمام این تصاویر در پشت هیتلر پیداست یا دوربین از پشت سر و از پشت دستان هیتلر به جمعیت خروشان روبه رو می نگرد. تدوین فوق العاده فیلم، نماهای دور و نزدیک هوشمندانه – که با وسواس تدوین شده اند – و موسیقی جاودانه آن، این فیلم سفارشی را تبدیل به یک مستند فوق العاده کرده است؛ داستان فیلم مستند المپیا در مورد المپیک برلین و پیروزی نژاد آریایی و تیم آلمان در مسابقات و ستایش بدن های آریایی است.

صلیب شکسته

سواستیکا با صلیب شکسته، یک سمبل باستانی است که قدمت آن به عصر برنز بر می گردد. مدل های مختلفی از آن در تمدن مصر باستان، فرهنگ آشوری و فینیقیه پیدا شده است و گفته می شود ریشه آن به زبان آریایی بر می گردد که علامتی به معنی خورشید است و به عنوان خوش شانسی به کار می رفت. سواستیکا هم کلمه ای سانسکریت و به معنی «خوب خواهد بود» است. در زمان تشکیل حزب نازی، هیتلر به دنبال سمبلی برای پرچم های حزب می گشت و طراحان با توجه به عقاید هیتلر این علامت را به او معرفی کردند؛ البته هیتلر در کتاب «نبرد من» خود را طراح این علامت می داند. صلیب شکسته، به سرعت به علامت ثابت حزب نازی و لباس نظامی ارتش هیتلر  و نشان افتخار آلمان تبدیل شد و با سقوط آلمان هم به عنوان شعاری برای تبلیغ حزب نازی و نئونازی ها به کار می رود. راست گرد یا چپ گرد بودن بازوهای صلیب می تواند علامت آن را از خوش شانسی به علامتی شیطانی تبدیل کند. صلیب شکسته و جهت بازوهای آن هم یکی از مسائل رمزآلود ارتش آلمان است.

فولکس واگن

هیتلر هیچ وقت خودش رانندگی نکرد؛ یعنی بلد نبود رانندگی کند. با این حال، علاقه عجیبی به ماشین داشت. او وقتی در جوانی در زندان بود، با مهندس فردیناند پورشه جوان آشنا شد و همان جا سفارش ساخت این ماشین را داد. فولکس واگن در زمان پیشوایی هیتلر به تولید انبوده رسید و ماشین ارتش آلمان شد. فولکس واگن پرفروش ترین ماشین تاریخ است.

http://www.vatanfa.com/?s=چیز-هایی-که-از-هیتلر-به-جا-مانده