«امپراتوری تسلیم نمی‌شود مرد چاق و پسر کوچک را بفرستید.»

«امپراتوری تسلیم نمی‌شود مرد چاق و پسر کوچک را بفرستید.»

۴ماه از تسلیم آلمان گذشته بود. کامیکازه‌های ژاپنی ناوهای آمریکایی را همچنان غرق می‌کردند. امپراتوری خیال تسلیم شدن نداشت. آخرین اولتیماتوم متحدین به دولت ژاپن از نظر ژاپنی‌ها «یاکی نااوشی» (تکرار مکررات) بود هری ترومن به فکر سلاح مخفی‌اش می‌افتد.

«اسلحه باید یک نمایش غیرمنتظره برای بقیه جهان به‌وجود بیاورد. اثرات روحی روانی حمله باید آنقدر عمیق باشد که ژاپن فورا تسلیم شود.» ۳ هواپیمای B29 با محموله سری محصول پروژه منهتن به سمت ژاپن حرکت کردند تا در آگوست سال ۱۹۴۵ اولین استفاده از بمب اتمی در تاریخ جنگ‌های زمین ثبت شود.

۶۷ شهر مختلف ژاپن زیر بمباران شدید آمریکا بودند اما تاکنون به هیروشیما و ناکازاکی حمله نشده بود برای ارزیابی بهتر میزان خسارت و قدرت بمب، این دو شهر انتخاب شدند.

هواپیمای B29 که خلبان تیبتز آن را به نام مادرش نامگذاری کرده بود، ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح به بالای هیروشیما رسید. ژاپنی‌ها که انتظار یک حمله کوچک را داشتند حتی به پناهگاه‌ها هم نرفتند ۵۷ ثانیه طول کشید تا «پسر کوچک» به زمین برسد و ۲۲۵ هزار نفر اهالی شهر بفهمند انفجاری معادل ۱۳هزار تن تی‌‌ان‌تی چه طعمی دارد. بمب درست روی یک بیمارستان فرود آمد. ابر قارچی فراز شهر ۱۸ کیلومتر ارتفاع داشت. تشعشات اتمی و انرژی وحشتناک آن ۹۰درصد شهر را نابود کردند شهر تبدیل به یک گورستان بزرگ بدون سنگ قبر شده بود.

ناگهان تمام تماس‌ها با هیروشیما قطع شد؛ حتی تلگراف هم از کار افتاد. فقط از روستاهای اطراف شهر به توکیو خبر رسید که «یک اتفاق عجیب برای هیروشیما افتاده است».

مقامات توکیو تنها ۱۶ ساعت بعد از حمله و آن هم از طریق بیانیه کاخ سفید متوجه موضوع شدند. همان که ترومن در آن گفته بود :
«بارانی از ویرانی خواهید دید که تاریخ زمین تاکنون شبیه به آن ندیده است».

۶ روز بعد «مرد چاق» ماجرا را برای ناکازاکی تکرار کرد.

۱۴۰ هزار کشته در هیروشیما و ۸۰ هزار کشته در ناکازاکی، امپراتور ۶ روز بعد بدون قید و شرط تسلیم شدن ژاپن را اعلام کرد تا جان ژاپنی دیگری از دست نرود. اما طی ۱۰ سال بعد باز هم حدود ۲۰۰ هزار نفر به خاطر عوارض تشعشات آن از بین رفتند.

http://www.vatanfa.com/?s=«امپراتوری-تسلیم-نمی‌شود-مرد-چاق-و-پسر-کوچک-را-بفرستید.»