قدس و بیت المقدس در طول تاریخ

سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله (اسری آیه یکم)

هنگامی که حضرت یعقوب نبی “ع” پس از بازگشت از کنعان به مدت ۴۰ سال به اتفاق قوم خود در صحرای سینا دچار سرگردانی شد پیشقراولان را برای یافتن نزدیکترین شهر، به شمال صحرای سینا فرستاد.
این پیشقراولان پس از مدتی وحشتزده به صحرای سینا بازگشتند و مشاهدات خود را از شهر بیت المقدس به حضرت یعقوب نبی (ع) که زعامت و هدایت قوم خود را به عهده داشت، ارائه دادند.
آنان از شهر قدس به عنوان شهر شیر وعسل یاد کردند و مردان آن را بسیار بلند قامت، جنگجو و پر جاذبه توصیف نمودند.


حضرت یعقوب پس از شنیدن گزارش پیشقراولان مدتی سکوت کرد و پس از راز و نیاز با خدای خود طی خطبه ای اهمیت شهر قدس را برای قوم خود تشریح کرد .
حضرت یعقوب تاکید کرد تنها افرادی که به وحدانیت خدا ایمان دارند و تقوی پیشه سازند می توانند همراه وی به بیت المقدس عزیمت کنند .
از قوم ۳۰۰ نفره حضرت یعقوب تنها ۷۰ تن با وی همراه شدند و بقیه در صحرای سینا باقی ماندند و به هلاکت رسیدند.
قدس به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی پیوسته در طول تاریخ مورد تاخت و تاز قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار داشت .
در طول نزدیک به ۲۰۰ قرن حدود ۱۷ حکومت شامل سومریها ، بابلی ها ، آشوری ها ، کلدانیها ، پارسها ، صلیبها، ایوبیها ، مغولها و فاطمی ها ، بر بیت المقدس حکمفرمایی کردند .
این شهر که در عرض جغرافیایی ۴۲ درجه شمال غربی دریای مدیترانه قرار دارد، از اهمیت خاص برای مسلمانان جهان برخوردار است .
بزرگترین حادثه تاریخ اسلام یعنی حادثه معراج پیامبر در این شهر روی داده است .
در یک شب تاریخی و جاودانه پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) از قدس شریف به سوی ” سدره المنتهی ” عروج فرمودند و در آنجابا خدای خود  ملاقات نمودند .
به همین دلیل قدس به عنوان اولین قبله مسلیمن وسر زمین  اسری و معراج جایگاه ویژه ای در قلب  صدها میلیون مسلمان دارد .
ادعای صلیبی ها مبنی بر ولادت حضرت مسیح”ع” در شهر بیت لحم از توابع قدس و ادعای یهودیان مبنی بروجود هیکل سلیمان در زیر مسجد الاقصی بعد جهانی دیگری به بیت المقدس بخشید .
این شهر پیوسته کانون جنگهای متعددی  میان مسلمانان و صلیبی ها و مسلمانان و مغولها بود که برای قرنها آرامش و امنیت را از این شهر تاریخی سلب کرد .
از اواخر قرن ۱۹ میلادی به دلیل بروز برخی فاکتورهای سیاسی اقتصادی و امنیتی خاورمیانه؛ قدس، بویژه بیت المقدس شدیدا مورد توجه قدرتهای جهانخوار آن زمان یعنی  بریتانیا و فرانسه قرار گرفت .
احداث کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند ابعاد جدیدی به این منطقه پر آشوب بخشید .
این کانال در سال ۱۸۸۹ توسط مهندسان فرانسوی حفر شد و بعدها انگلیس بخش زیادی از سهام آن را خریداری کرد .
تا پیش از احداث کانال سوئز کشتی های تجاری بریتانیا و فرانسه مجبور بودند از اقیانوس هند تا اقیانوس اطلس مسافتی در حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ مایل دریایی را طی کند .
این وضعیت به لحاظ اقتصادی و امنیتی برای دو قدرت نظامی و اقتصادی آن زمان مقرون به صرفه نبود .
با حفر کانال سوئز این مسافت به کمتر از ۸ هزار مایل دریایی رسید به همین دلیل انگلیس و فرانسه در صدد یافتن  ژاندارمی برای حفاظت از کانال سوئز بر آمدند .
بعد دوم پیدایش اولین چاه نفت در منطقه خاورمیانه بود .
با حفر اولین چاه نفت توسط مهندس “ویلیام ناکس دارسی” انگلیسی در مسجد سلیمان دو کشور انگلیس و فرانسه احساس کردند که خاورمیانه برروی دریایی از نفت قرار دارد .

انگلیسی ها درادامه  جستجوهای  خود به چاه های نفت جدیدی در صحرای نقب واقع در جنوب بیت المقدس ونیز رفح دست یافتند که عزم آنان را برای تسلط کامل بر قدس شریف  و فلسطین جزم کرد .
عامل سوم افزایش موج اسلام گرایی در منطقه خاورمیانه بود که پس از سال ۱۹۱۶ و وقوع انقلاب بزرگ عربی که به سرنگونی امپراطوری غیر عربی عثمانی منجر شد صورت گرفت.
این عامل موجب تشدید روحیه بیگانه ستیزی در منطقه شد که هم فرانسه و هم انگلیس را به اتخاذ تدابیر جدیدی برای تغییر ساختار سیاسی و جغرافیایی منطقه و تغییر چهره اسلامی قدس واداشت .
بعد دیگر انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ شوروی بود که به پدید آمدن یک قدرت مزاحم جدیدی برای استعمارگران انگلیس و فرانسه منجر شد .
از بد حادثه دو سال پس از انقلاب شوروی یعنی در سال ۱۹۱۹ اولین حزب کمونیست عربی در قلب فلسطین یعنی شهر بیت المقدس تشکیل شد .
ایجاد پایگاه کمونیستی در منطقه هلال خصیب به طور طبیعی منافع انگلیس و فرانسه را به شدت مورد تهدید قرارمی داد .
این عوامل به ارائه طرح جدیدی موسوم به “سایکس پیکو” برای تغییر ساختار خاورمیانه و اشغال قلب تپنده جهان اسلام یعنی بیت المقدس و ایجاد وطنی برای یهودیان منجر شد .
از سال ۱۹۱۸ که نبرد فرسایشی میان نیروهای عرب و انگلیس آغاز شد فرانسه وانگلیس به تدریج نفوذ خود را درخاورمیانه گسترش داد ندومنطقه را بین خود تقسیم کردند .
این نیرد تا سال ۱۹۴۸ که رسما رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد منجر به اشغال بخش غربی بیت المقدس شد .
ارتباط شرق و غرب این شهر مقدس که یجهان بشمارمی رود قطع شد و  رژیم صهیونیستی درجنگ ژوئن۱۹۶۷ بخش شرقی بیت المقدس را نیز اشغال کرد .
در سال ۱۹۶۹ صهیونیست ها در اقدامی اهانت آمیز مسجد الاقصی را به آتش کشیدند که خشم ملتها ی مسلمان را به همراه داشت .
از سال ۱۹۶۹ تا سال ۱۹۷۹ میلادی یعنی زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقریبا قضیه بیت المقدس به تدریج رو به فراموشی نهاد .
دراین سال بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی “رض” روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نام نهادند.
دراین روز به یاد مظلومیت ملت فلسطین ومحکومیت رژیم صهیونیستی ،مسلمانان سراسر جهان خشم و انزجار خود را علیه اشغالگران قدس ابرازمی دارند .

http://www.vatanfa.com/?s=قدس-و-بیت-المقدس-در-طول-تاریخ