بحران آبگرفتگی تخت جمشید هنگام بارنگی

تا اذهان در مسئله پاسارگاد بمانند، تخت جمشید را نیز از دست خواهیم داد. هر بار که میزان بارندگی ها در این استان زیاد شود، آب باران داخل محوطه تاریخی و بدون سقف تخت جمشید جمع می‌شود. این در حالی است که تخت جمشید اولین محوطه تاریخی دارای سیستم فاضلاب بوده است..

احیای سیستم آب و فاضلاب تخت جمشید یکی از اولویتهای مهم ساماندهی وضعیت آن است که باید با یک برنامه ریزی صحیح هرچه سریعتر انجام شود، اما اینکه این طرح انجام نمی شود و هر ساله چندین بار آنجا به بحران آب گرفتگی شدیدی دچار می شود باعث شگفتی علاقه مندان به این اثر شده است.

فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتیبه‌های تاریخی از عوارض رطوبت و راکد ماندن آب در بخشی از محوطه تاریخی تخت جمشید است که چند سال پیش در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بود.

لازم است هیئتی رسمی در محوطه تخت جمشید حاضر شده و سیستم فاضلاب آن را احیا کنند تا آب باران و نزولات جوی بتواند از سفره‌های زیر زمینی به بیرون محوطه برود.

مسئولان حاضر در پارسه، بخش عمده ای از محوطه را به دلیل تخریب‌ها و آسیب‌هایی که به آنها وارد می شود، بسته‌اند تا گردشگران به آن محوطه‌ها نروند. اما تا اقدامی بلند مدت برای مرمت برنامه ریزی نشود، این میراثِ ملی همواره در خطر تخریب قرار خواهد داشت.

http://www.vatanfa.com/?s=بحران-آبگرفتگی-تخت-جمشید-هنگام-بارنگی
حسين گفته:

به قول شما فارسها خلایق هرچه لایق
آیا وقتی که به فکرهای دختر بازی.موادکشی هستین به فکر تخت جمشید هم هستین
شما به فکر صیغه باشید شما به فکر آبیاری اسلام ما باشید به فکر امام های ما باشید شما راچه به تخت جمشید

محسن گفته:

می خواستم چیزی بنویسم اما هر چه اندیشه کردم ندانستم از کدام درد ایران سپاسگذارم که دلسوز ایران هستی
محسن نمی دانم

ناشناس گفته:

رفیق از کدوم درد بگیم یکی دوتا که نیست . نه تخت جمشید و درست میکنن نه روز ملی کورش نه مجوز ساخت فیلم راجب کورش. ادم جرات نوشتن اسمشم نداره چون……………..

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درودبرایرانیان
هموطنان عزیزم ما خودمون باید واسه خودمون دل بسوزونیم وگرنه باید یه روز تخت جمشید روفقط تو عکس ها ببینیم ومین طوری پیش بره این اتفاقم میافته ……………….کاش زمان کورش بزرگ بودم این روزگار سیاهیرو که ایران و ایرانی میگذرونه رو نمیدیدم وقتی میبینم تنها دلیل غرور ما ایرانیا این طوری با بی توجهی داره نابود میشه اشکام در میاد
مگر هورا مزدا به یاریمون بیاد همه باهم دعا کنیم ……