مستند هخامنشیان

مستند مهندسی امپراطوری ، ایرانیان Engineering an Empire Persians

مستند امپراطوری هخامنشیان دوبله فارسی

در این ویدئو امپراطوری ایران و اقتدار آن تحت حکومت کوروش کبیر نمایش داده شده است و مدیریت و مهندسی دوران امپراطوری ایران در آن زمان مورد بررسی قرار داده حتی یه جا می گه که کورش اولین کسی بوده که در تاریخ لقب the great (بزرگ) گرفته.

نکات مهندسی از جمله :

•سیستم پیشرفته هدایت آب مورد نیاز در ۲۰۰۰ سال پیش

•جاده شاهی که ۱۵۰۰ مایل بوده و سنگفرش بوده است

•کانال ارتباط رود نیل به دریای سرخ

•بررسی ایجاد آرامگاه ماسولوس پادشاه کاریا در یونان (که یکی از هفت عجایب دنیا محسوب می شد)

•بررسی جنگ های ایران و یونان که ۳۰ سال بطول انجامید.

ایران باستان بی باک , مقتدر و تسیلم ناشدنی بود . سالیان سال پیچیده در رمز و راز . امپراطوری بی همتا در ثروت و پیروزی . از شمال آفریقا تا آسیا . تمدنی که توسط سلسله ای از حاکمان خارق العاده اداره می شد . جاه طلب و بسیار قدرتمند بودند .
امپراطوری پارس تعداد ی از حیرت انگیزترین شاهکارهای معماری جهان را که تا کنون خلق شده را به جهانیان عرضه کرده است .
ابرهای تیره همچنان در افق بودند . رقابت دیرین میان ایرانیان و یونان به وجود آمدکه منجر به برخوردی حماسی گردید و تاریخ را عوض کرد و دنیای غرب را در هزاران سال آینده شکل داد .

برای خرید این مجموعه مستند که علاوه بر امپراطوری هخامنشیان چند امپراطوری دیگر را نیز نشان میدهد پس از کلیک بر روی فرم سفارش و تکمیل اطلاعات انرا در هر کجای ایران هستید دریافت کرده و پس از دریافت آن از مامور پست مبلغ مورد نظر را نیز به مامور پست تحویل دهید

در دو عدد دی وی دی با قاب

توجه: این مجموعه دوبله فارسی میباشد و شامل بیش از ۳۰۰ دقیقه فیلم مستند با کیفیت خوب است

۵۰۰۰ تومان

icon

برای دیدن محتویات دقیق این بسته ادامه مطلب را ببینید

ناپلئون

قرن ها پس از سقوط امپراتوری روم ، پادشاهی فرانسه تلاش زیادی را برای کنترل کلیسا و اشرافیت انجام داد. هرج و مرج و جنگ های خونین افزایش یافته بود تا جایی که فرانسه را بر روی لبه ی فاجعه ی مطلقی به نام انقلاب فرانسه قرار داد.بعد از یک دوره سرکوب وحشیانه.ظهور یکی از بزرگترین شخصیت های نظامی در تاریخ به نام ناپلئون در فرانسه تحولات زیادی را به ارمغان آورد.ناپلئون در طول سلطنت خود ، شاهکارهای بزرگی را به جهان معرفی نمود.

بیزانس

بنیانگذار امپراتوری بیزانس (امپراتوری هزار ساله روم شرقی) کنستانتین یکم بود.روم پس از چند شکست سخت در جنگ‌های با ایران، برای اداره و برون رفت از مشکلات جنگ‌های ایران و روم علاقه‌مندی‌هایی که در شام داشتند، در روزگار کنستانین، پایتخت امپراتوری را از رم به دهکده بیزانتیوم در کنارِ تنگه بسفر منتقل کردند. این شهر بعدها به نام کنستانتین(قسطنطنیه) نامیده شد. پس از چندی تئودسیوس کبیر امپراتور روم این امپراتوری را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد و دو پاره شدن امپراتوری روم در سالِ ۳۹۵ پس از میلاد را صورت داد.

دوران خون و فلز در بریتانیا

در قدیم، امپراتوری بریتانیا هر قاره ای را پوشانده بود حدود یک چهارم از مساحت زمین در تسخیر این امپراطوری قرار داشت.از دید مهندسی به اینکه چطور حاکمان وقت از نیروگاه عظیم استفاده می کردندو شاهکارهای مهندسی فوق العاده ای که باعث تبدیل امپراطوری بریتانیا به غول پیکر صنعتی و نظامی ، مملو از ثروت جهان شده بود نیز اشاره شده است. برخی از آنها عبارتند از لوکوموتیو ،شاهراه فاضلاب زیرزمینی ، کاخ وستمینستر ، و نیروی دریایی قدرتمند ترین و فنی پیشرفته در عصر بادبان..

کارتاژ

نام شهری باستانی در شمال آفریقا -جایی که اکنون کشور تونس جای گرفته‌است-. جای این شهر در گوشه خاوری دریاچه تونس درامتداد مرکز شهر تونس کنونی بود.تمدن کارتاژ در سده‌های سوم و دوم پیش از زایش مسیح همدوره و هماورد جمهوری روم و در کشاکش با این دولت بر سر چیرگی بر مدیترانه باختری بود. این هماوردی به سه دوره جنگ میان کارتاژ و روم انجامید که به جنگ‌های کارتاژی یا پونیک نامیده‌می‌شود. در همه این جنگ‌ها کارتاژ شکست خورد و از نیرویش کاسته شد و باج‌های هنگفتی که برای کنارگذاشتن جنگ به روم پرداخت اقتصاد آنان را به سراشیب کشاند. سومین جنگ کارتاژی به ویرانی شهر کارتاژ انجامید و رومیان بازمانده سرزمین‌های کارتاژ را به خاک خود چسباندند

آزتکها

آزتک‌ها، یک تمدن مزو آمریکایی را در مکزیک مرکزی شامل می‌شدند که دارای اسطوره بسیار غنی بودند.آزتک‌ها خود را بیشتر مکزیکا صدا می‌کردند، که از آن امروزه نام کشور مکزیک مشتق شده‌است.پایتخت آزتک‌ها تنوشتیتلان (Tenochtitlan) نام داشت و از سال ۱۳۲۵ تا ۱۵۲۱، دوازده نفر بر آن فرمانروایی کردند. پس از جنگهای خونین، در ۱۳ اوت ۱۵۲۱، آخرین حکمران آزتک‌ها خود را تسلیم اسپانیایی‌ها کرد.ینان پرستشگاهها و برجها و خانه‌های بسیاری را با مصالح سنگی ساخته بودند . در رشته نجوم، حقوق و حکومت ، پیشرفت کرده بودند . در بسیاری از هنرها و پیشه‌ها صاحب مهارت شده بودند . به موسیقی ، رقص، نمایشنامه، و ادبیات علاقه‌مند بودند.گذشته از اینها آزتک‌ها چندین باغ گیاه‌شناسی یا گیاه پروری داشتند که اروپائیها تا آن زمان با چنین چیزی آشنا نشده بودند. در سرزمین آزتک‌ها شبکه بزرگی برای آبیاری زمینهای کشاورزی ایجاد شده بود. صنعت بافندگی ، شکل گرفته بود. در میان این مردم ، تاسیساتی مانند تیمارستان با پزشکان و جراحان متخصص وجود داشت.

عصر اسکندر

( در قرن سوم پیش از میلاد ) و سه قرن پس از وی که به عصر یا دوران هلنی مشهور است درخشانترین عصر هنری فرهنگی یونان است . یونان مهد هنر می گردد و هنرش به شرق راه می یابد . البته این تاثیر دو جانبه بوده است . هنر برای اولین بار خصلت جهانی می یابد . دوران هلنی از لشکرکشی های اسکندر به شرق آغاز می شود و از فتوحات او تا استقرار سلطه روم تا آسیای صغیر و مصر به طول می انجامد ( از قرن سوم قبل از میلاد تا اول میلادی ) . با درآمیختگی تمدن شرق و غرب ( یونان و خاور میانه ) این دوران هر روز شکوفاتر می گردد .

اسکندر مقدونی که خود اهل علم و دانش بود موانع سیاسی را که از تقابل فرهنگی جلوگیری می کرد از میان برداشت . او به هر سرزمینی که پا می گذاشت پس از فتح آن آنجا را مرکز آداب و رسوم و فرهنگ یونانی ها قرار می داد . زبان و ادبیات – معماری – ورزش و سایر دستاوردها و رسوم یونانی را با خود به آنجا می برد و در جهت بسط و گسترش آن می کوشید . او برای اولین بار حکومت یونان را که قبلا به صورت ایالتی اداره می شد به شکل مستقل و واحدی درآورد .این قسمت به شرح این دوران می پردازد

برای خرید این مجموعه مستند که علاوه بر امپراطوری هخامنشیان چند امپراطوری دیگر را نیز نشان میدهد پس از کلیک بر روی فرم سفارش و تکمیل اطلاعات انرا در هر کجای ایران هستید دریافت کرده و پس از دریافت آن از مامور پست مبلغ مورد نظر را نیز به مامور پست تحویل دهید

در دو عدد دی وی دی با قاب

توجه: این مجموعه دوبله فارسی میباشد و شامل بیش از ۳۰۰ دقیقه فیلم مستند با کیفیت خوب است

۵۰۰۰ تومان

این مستند از شبکه من و تو دوبله شده

icon

http://www.vatanfa.com/?s=مستند-هخامنشیان
farhad گفته:

واقعا اطلاعات من را بالا برد ممنونم

سيما گفته:

سلام
من مدیر سایت سیما فان هستم .
خواستم با شما تبادل لینک کنم . منو با نام مطالب روز لینک کنید .
لطفا بعد خبر بدین من هم شمارو لینک کنم .
باتشکر سیما فان.

مری0003 گفته:

واقعا کوروش مردبزرگ بوده.

harry گفته:

ali ali gol gol mah mah jzab azab 20 20

سعیده گفته:

بهترین تحقیق برای مدرسه ام بود متشکرم

هومن گفته:

کورش بزرگ محدود به همین ها نمیشه

شهاب گفته:

با سلام
قسمت ششم مستند اربابان جعل برای دانلود آمده شده است :
http://shahaab.blogfa.com/post-112.aspx

فاطمه گفته:

سلام کاش درموردهیتلرهم مینوشتید،بازم ممنون ک اطلاعات ملت روافزایش میدی وطن فاجون!

تورک گفته:

۱٫ سلام برادر پان فارس من !!
به رسم مالوف باید خود را معرفی نمایم. منم هموطنِ بی وطن تو! منم هموطن بی زبان، بی نشان، بی تاریخ و بی هویت تو، نشناختی؟! اگر در روزهای سخت در کنار تو بودنم را فراموش کرده باشی، حتما روزهای شادی و پارتی مرا به یاد می آوری! بله منم اسباب تفریح تو، همان کسی به دلیل اینکه مثل تو نمی توانست زبان تو را حرف بزند مورد تمسخر تو بود. دیدی شناختی!
امروز از طرف تو متهم به بی تفاوتی به امور بسیار مهم جامعه امروزم! اما دستت درد نکند تو هنوز به یاد من هستی، حتی در میان این سیلاب خون! هنوز فضای نت net پر است از احساس تکریم تو نسبت به من و امثال من. هر روز Email ایمیلهای زیبای تو به دستم می رسد که پر است از جکهای جدید و قدیم تو.
از اینها بگذریم، راستی کاری که در تهران می شود کارستان است. اما من اینجا در آذربایجان ساکت و بی خیال نشستم، من رفیق نیمه راه! شاید ترسیده ام! اما نه یادت نرفته که نفر جلویی، آن سرِ سران فتنه خود، تؤرک است. در صد سال گذشته هم که در تمامی انقلابها نفر اول من بودم. یادت نیست؟! مشروطه و آذربایجان، ۱۳۲۴ و فرقه دموکرات، مصدق تؤرک و ماجرای نفت، انقلاب و ۲۹ بهمن، جنگ تحمیلی و سرداران شهید تؤرک.
امروز با تو نیستم چون هرگز با من نبودی، امروز با تو نیستم چون از تو خسته شدهام! از آن خنده های همیشگیات، از آن قیافه همیشه حق به جانبت، از خود برتر بینیات، از این همه تحقیرهایت، از کوچک شمردنت، از آن نگاه بالا به پایینات، از تخریب شخصیتیات.
نمی خواهم از تمدن ۷۰۰۰ سالهام بگویم، نمی خواهم از غنای زبان مادریام که سوم زبان زنده دنیاست، حرفی بزنم، نمی خواهم از شیرزنان و شیرمردان تؤرک مثالی بیاورم که اکنون یا مثل دهقان فداکار، مال من نیستند، یا مثل بابک نشان بی دینی هستند و مثل ستارخان، امروز لقب اوباش گرفتهاند، انگار که همو نبود که با یک پای سالم مجلس ملیمان را از دست بیگانه درآورد، و سپس لقب سردار ملی گرفت.
نمی خواهم از بازرگان و شهریار و جعفری و طباطبایی و جبهدار و هشترودی و مجتهد و پروین اعتصامی و باغچهبان و رشدیه و صمد بهرنگی و … بگویم که چه ها به پای فرهنگ و علم و سیاست تو! نریختند.
من و تو با هم در این خاک زاده شدیم. تو وارث تاریخ ۲۷۰۰ ساله شدی و فرهنگ اصیل ایرانی اما من مجبور به نسیان تاریخ ۷۰۰۰ ساله خود شدم و خرده فرهنگ.
تو در مدرسه به زبان مادریت شعر خواندی و جایزه گرفتی و من به دلیل صحبت به زبان مادریام حکم اخراج. کتابهایمان پر بود از عکس نیاکان تو و من بی هیچ نژاد و تاریخی! همه جا نشانهای از فرهنگ اصیل تو بود و من با تمدن ۷۰۰۰ ساله بی نشان و مدرک بودم. برای تو آثار تاریخی می ساختند! و آثار تاریخی من هر روز ویران می شد.
در جشن های ملی تو به دلیل جکهای زیبای ترکیات تشویق می شدی و من شرمنده. تو تنها به این دلیل که می توانستی زبان مادریت را حرف بزنی با سواد بودی و من با اینکه در هفت سالگی دومین زبان را آموخته بودم بی سواد و کودن!
تو برای گسترش زبان مادریت کتاب، مدرسه، رادیو، تلویزیون، مجله، نشریه و ردیف بودجه داشتی و من به دلیل زبان مادریم تحقیر، تهدید و تنبیه.
سپس جنگ را به یاد می آورم دوباره برادر بودیم. هموطن خوش لهجه تو شدم و با تو برای حفظ ناموس و وطن، به جبهه رفتیم، شهید شدیم، اسیر شدیم، سختی کشیدیم و خم به ابرو نیاوردیم، خون دادیم و نگذاشتیم یک وجب از این خاک به دست بیگانه بیافتد. از جنگ برگشتیم، دوران سازندگی بود. اصفهان و کرمان و تهران با صدها کیلومتر فاصله از جنگ هر روز آبادتر شدند و اردبیل و اورمیه و زنجان و تبریز و قزوین و همدان و آستارا و سنندج و اهواز و آبادان و … محرومتر. برای رفاه حال تو از بودجه من کسر شد، برادر دیروز، بیگانه امروز شد.
اصفهان و تهران پایتختهای فرهنگی و صنعتی و تجاری شدند و تبریز با سابقه تجارت چند هزار ساله که حتی مارکو پولو را ۷۰۰ سال پیش به حیرت انداخته بود، منطقه دور افتاده و غیر استراتژیک شد و ده بزرگ!
تفاوت بودجه ها به ده ها برابر رسید و این باعث تفاوت انسان ها گردید و شاید هم بر عکس! برادر دیروزت، کارگر امروز تو شد و برادر دیروزم، ارباب امروز من. دانشگاه تبریز با تاریخ تاسیس صحیح ۱۳۲۴ (وارث ربع رشیدی قدیمیترین دانشگاه این مرز و بوم با سابقه ۷۰۰ ساله)، خالی از امکانات گردید و نخبگان من جهت رفاه حال تو روانه کارخانجات تو شدند. آذربایجان خالی از صنعت و هنر شد و کارخانه ها و خانه های فرهنگی تو رو به عرش برآوردند.
سپس زمان سیاست خارجی شد. برای آزادی برادر مسلمان فلسطینی که هرگز ندیده بودم و هزاران کیلومتر با من فاصله داشت، به خیابانها رفتم و بر دهان آمریکا زدم؛ اما هرگز نفهمیدم که چرا تو بزرگترین شریک تجاری ارمنستان هستی که هزاران آذربایجانی را که برادر دینی و نژادی من و تو بودند را جلوی چشممان به خاک و خون کشید و دم هم بر نیاوردی.
زمان اصلاحات رسید و آن رییس فرهنگ! دوباره من و تو برای خلق حماسه برادر شدیم. برای اولین بار از زبان یک مسئول دولتی شعری به زبان تؤرکی شنیدم: «حیدر بابا …» تا خواستم بگویم تمامی تلفظ ها اشتباه است و شعر زیبایی خود را از دست داد، مشتی محکم، آرام دهانم را بست که: «او فارس زبان است و نمی تواند مثل ما تؤرکی صحبت کند.» (اما من مجبور به صحبت کردن فارسی، همانند او هستم!) (البته به فاصله زمانی هر ۴ سال یک روز این شعر تؤرکی تا هم اکنون تکرار می شود و تنها شاعر آن عوض شده است! بلی شاعر! چون شهریار وجود خارجی ندارد و تنها دیکلمه کننده عزیز هست که هر چهار سال یکبار و تنها به مدت یکروز به او و زبان تؤرکی اجازه حیات می دهد!)
این را به فال نیک گرفتم و آماده شدم در کنار این سردار فرهنگی و از روزنه فرهنگی بوجود آمده میراث «دهده قورقود» و عاشیق را زنده کنم که دوباره تاریخ تکرار شد و صمد بهرنگی در آبهای کم عمق آراز (ارس) غرق گردید.
این بار هم شعر و موسیقی تو فرهنگ اصیل ایرانی شد و شعر موسیقی من خرده فرهنگ و وارداتی. من با دست کم ۳۵ میلیون نفر به قول آن یار قدیمی، شاملو، اقلیت شدم و تو با نصف این رقم اکثریت مطلق. نام فرزند تو فرهنگ شد و نام فرزند من ممنوع!؟
تو برای تمسخر من در فرهنگسراهای دولتی نشان افتخار گرفتی و من به دلیل اعتراض به تو باتوم! برای تو به جهت گسترش زبان مادریت در کشورهای بهدردنخورستان پول نفت دادند و برای من به جهت برپایی شب شعر تؤرکی در زیر زمین خانهام، زندان.
تلویزیون تو ادای مرا چه زیبا در می آورد! همه مردیم از خنده! البته هنوز هم من برای این سئوال فرزندم که چرا به ما می خندند؟ جوابی ندارم، همانطور که پدرم برای من نداشت. نمی دانم چرا از اینهمه نقش در سریالهای تو فقط بدها به من می رسند؟! شاید IQU پایینی دارم اما آن همه مدال طلای المپیاد ها و افتخارات جهانی پس چه! از تلویزیون زیبایی که به من دادی متشکرم. من تا حالا نمی دانستم که تؤرکی را باید اینگونه حرف بزنم! این پدر و مادر و اجداد من هم هیچ چیزی را درست و حسابی به من یاد نداده اند، خدا را شکر که تو هستی! الان فهمیدم که کل ساختار جمله در زبان تؤرکی، فارسی ادا می شود حتی با لغات فارسی و فقط در انتها، فعل تؤرکی است. که آن هم انشاءا… قول داده که در چند سال آینده خود بخود فارسی شود.
تو برای روز تولد مادرت شیرینی و شکلات تبریز هدیه بردی و برای خنداندنش جک تازه تؤرکی گفتی و من، هرگز و هرگز نتوانستم بگویم مادر به دلیل زحماتی که برایم کشیدی: «اَللرین آغریماسین».
دستت درد نکند به یاد شهر اولین ها سهم من را به عنوان نفر اول از قتلهای زنجیرهای کنار گذاشته بودی. آری پروفسور «کیریشچی» (زهتابی)!؟ اما نه یادم رفت تو این قتلها را برای هدف دیگری لازم داری و نام من بالای این لیست برازنده تو نیست. اصلا چه کسی می داند زهتابی که بود چه کرد و چه می گفت چطور کشته شد؟ راحت باش مثل گذشته!
۱۸ تیر شد، من و تو را در کوی زدند، بدجوری هم زدند. نتوانستم ساکت بنشینم، ۲۰ تیر برخاستم. دانشگاه تبریز ولوله ای بود. در تبریز ما را شدیدتر زدند، بیچاره تو هم به خاطر اسم شهر من شدیدتر کتک خوردی. دنیا به هواداری حقوق پایمال شده کوی دانشگاه تهران برخاست. VOA و BBC و … هر روز با تو مصاحبه داشتند اما باز من فراموش شدم! تبریز چه؟ مگر در تبریز خبری بود؟ تو هم که خودت سرت شلوغ بود.
یکبار دیگر هم با هم رفیق شدیم یادت می آید ماجرای خلیج فارس! نامردها می خواستند اسم چند صد ساله خلیج فارس را عوض کنند، دزدان بی شرم فرهنگی! اما این ماجرا مرا یاد صحبتهای پدربزرگم انداخت، نمی دانم چرا هیچکدام از شهرها و محلات و کوه و دشت و رودی که او می گفت را نمی توانستم در نقشه تو پیدا کنم، یک دزد فرهنگی هم همه اینها را دزدیده است! (خوب است بدانی که در ۵۰ سال گذشته تقریبا تمامی نامهای تؤرکی شهر و کوه و دشت و رود و حتی اسم مغازه و انسان عوض و ممنوع! شده است. توسط چه کسی؟ از من نپرس.)
به نظر من تو باید برنده جایزه نوبل شوی به خاطر کشف ژنتیکی فوق العاده ای که انجام دادی. چون تو ثابت کردی که در هر صورت ازدواج (تؤرک با فارس، تؤرک با لر، تؤرک با کرد، کرد با عرب، بلوچ با تؤرک، کرد با لر، عرب با فارس و …) فرزندان حتما باید فارس باشند.
اما تشکر اصلی من از تو مانده است! به خاطر شاهکار هنریات، ذوق و هنر اصیلت، تمسخر و توهین سال ۸۵، چه زیبا جوابی بود به اینهمه با هم بودنمان. چه تصویر زیبایی در روزنامه رسمی مان (تان) ایران!؟ چه بی فرهنگ و بی ذوقند این مردم تؤرک! آن کاریکاتور به آن زیبایی را خراب کردند. این اقلیت رو به انقراض! میلیون ها نفر در تبریز و اردبیل و اورمیه و زنجان و قزوین و همدان و آستارا و تهران و کرج و همه شهرهای تؤرک نشین مرکزی و تؤرکمن و قشقایی به خیابانها ریختند البته از دولت مرکزی فارس کمال تشکر را داریم که بزرگی کرد و برای دلجویی به شهرهای ما آمد و با سلاح گرم و صمیمی ما را متوجه اشتباهمان کرد که در دام بیگانه افتاده ایم و با مهربانی ما را روانه گورستان و زندان نمود.
و تو ای شیرمرد آزادی و دموکراسی! تبارک ا… به دادخواهی از من برخاستی و در کنار من ماندی تا آرام جان دادم. به پاس آن نیکی در حق من کردی امروز من شرمنده ام! (حتی یک نفر هم از آزاداندیشان فارس با من همراه نبود.)
البته من خاطرات حضور اجداد تو را در شهرهایمان از بزرگتر ها شنیدهام که چگونه در آذر ۱۳۲۵ با کمک دول خارجی برای آزادی آذربایجان زحمت کشیدند و آمدند و بعد از اینکه مردم سلاح هایشان را داوطلبانه در اختیار آنها قرار دادند و باز هم نخواستند آزاد بشوند! اجدادت ۲۵۰۰۰ نفرشان را (که زیاد هم نیست) کشتند و ۷۵۰۰۰ نفرشان را جهت آموزش فرهنگ اصیل به تبعیدگاه ها فرستادند و همه کتابهای تؤرکی را که البته جزو فرهنگ حساب نمی شوند، سوزانده و مجلات نشریات و فعالان این عرصه را، محو و نابود کردند.
اخیرا هم این زگیل زشت تراختور ترکیب زیبای تو را به هم زده است. پس از چندین سال نابودی هست و نیست آذربایجان، که ورزش هم از این قائده مستثنی نبود، توسط مدیران تو (که من هیچوقت متوجه نشدم چرا اکثریت مدیران مناطق تؤرک نشین فارس هستند!) این فرزند ناخواسته از کجا آمد که خواب سنگین شونیزم را پریشان کرده است. بی فرهنگ ها به جای فحش های زیبای خانوادگی که توسط تیم های فرهنگی پایتخت و به تازگی اصفهان، ابداع شده، فقط شعار تؤرکی می دهند (یاشاسین آذربایجان). واقعا این گناه بخشودنی نیست. نمی دانم این اقلیت از کجا این همه تماشاگر و طرفدار توی ورزشگاه جمع می کنند که در تهران هم تعدادشان بیشتر است.
دوست عزیز من تمام دار و ندار مرا از من گرفتی، از هست و نیست ساقطم کردی، انواع فحش و ناسزا و تهمت و جک نثار من کردی، حتی حق (شاید از دید تو افتخار) همسایگی با تو را از طریق پرسشنامههای فرهنگیت به بحث گذاشتی! از زبان و ملیت و تاریخ و صنعت و کشاورزی و سرزمینم چیزی برایم باقی نگذاشتی و اکنون مرا به آینده برابر می خوانی؟! حتی در تصویری که از آینده کشیدهای جایی برای من نیست، بدون هیچ حق و حقوقی مرا به کنار خود می طلبی؟ در سرود آزادیت نامی از من نمی شنوم. دیگر باغی برایم باقی نگذاشتی که در بهار آینده به انتظار شکوفاییاش بنشینم. حتی هم اکنون نیز که بسیار سرگرم و مشغولی، از تفریح سالمت، تمسخر من، دست نکشیدهای. با ذرهای عذاب دادت به هوا بلند شده و سالهای سال صدای شکستن استخوانهای مرا نشنیدهای. «ندای» تو را همه شنیدند اما تو «اختای» مرا دیدهای؟!
بدان و آگاه باش! من تؤرکم و علیرغم زحمات صد ساله تو که به روشهای مسالمتآمیز تمسخر، استهزاء، تبعیض، تهدید، شکنجه و اعدام برای فارس کردن من کشیدهای، تؤرک باقی ماندهام و بزودی (بزوری) هم قصد تغییر نژاد ندارم. از برنامه های دموکراسیت ممنونم، اما هنوز طعم برنامه های آزادیبخش قبلیات تمام وجودم را به لرزه در می آورد. و از bbc فارسی و voa که برای فارسهای افغانستان برنامه ویژه دارد و برای بیش از سی و پنج میلیون تؤرک زبان این مملکت هیچ حرفی ندارد، تشکر می کنم. آری از روزی دستکم هشت ساعت برنامه زنده (ضربدر ۳۶۵ روز سال و ضربدر چند سال حضور این دوستان و مدافعان حقوق بشر) چند ساعت به من و درد دل من اختصاص یافته است؟! آه ببخشید منظور تو از جدایی طلب، تجزیهطلب و عوامل بیگانه در آن برنامه ها من بودم.
ای بلند آرمان دموکراسی! ای پرچمدار ایران نو! ای همواره به فکر توده و من! ای عدالت اجتماعی! لطفا به خاطر من خودت را به زحمت نیانداز، که این بار سعی دارم از تجربیات شیرین با تو بودن برای آینده تلخ نهایت استفاده را بکنم. این بار سر آن دارم که بر پای خود بایستم و مزاحم تو نشوم، تو هم مرحمت فرموده چنگالهای خود را که در گوشت و استخوان و منابع زمینی و زیرزمینیم فرو رفته بیرون بیاور! که مبادا در اثر حرکت ناگهانیم دستت را بشکنم.

کامران گفته:

کوروش واقعا بزرگ و مهربان بوده.همیشه آرزو دارم که سرباز زیر پرچم کوروش بزرگ باشم.به امید آن روز…

ایران گفته:

با سلام من یک ایرانی فارس اهل اصفهان ام. من می خوام به تورک بگم که این حرفایی که زد از طرف خودش بود نه همه ترک های ایرانی .من دوست ترک دارم خیلی هم دوستشون دارم. تازش ام تو فکر کردی همه فارسای ایران خوشبختند و فقط ترکها در تبعیض به سر می برند. بعد هم من فکر نمی کنم تعداد ترک ها به ۳۵ میلیون در ایران برسه یکم بیشتر دقت کن.
تمدن هفت هزار ساله فقط برای تو نیست برای کل ایرانه. به نظر من سر مارو گرم کردن به این فرقه ها و قومیت ها که سر از کارهایی که می کنند در نیاریم. وگرنه خیلی از مقامات بالای حکومت اصلیتشون ترکه خیلی از ادمای مهم دولت ترک اند. چرا اینا کاری نمی کنند.
به نظر من ما مردم ایران ، چه ترک ، فارس ، کرد، لر و… باید فقط به فکر کشور خودمون باشیم و کاری کنیم که به ازادی و برابری واقعی برسیم که همه مردم که از نظر نژاد و یا ثروت با هم متفاوتند به یک اندازه حق حرف زدن داشته باشند.

مریم گفته:

هم وطن ایران من درست مگه هم وطن ترک تحت تاثیر دشمنی هایی که می شه تا مردم ایرانو با هم بد کنه و اختلاف بندازه قرار نگیر همه ایرانی هستیم و ایران برای همه هست با هر چند هزار تاریخی که داره این برای همه ایرانی هاست اون اقوامی که هزاران سال پیش ایران بودند و این تاریخ رو برامون ساختند آریاییهایی بودند که روحشون شاد باشه حالا دیگه من و تو نداره باید بگیم ما

آنوشا گفته:

منم فارسم و می گویم زنده باد ایران و اصلا دوست ندارم هیچ اختلافی سر نژاد و تاریخ و …..بین مردم ایران باشه چون اینها بدتر باعث ویرانی ایران میشه مگه مردم همه کشورهای پیشرفته ترک یا فارس هستند هر کس با هر نژادی که بوده تلاش کرده کشورش را ساخته مردم کشورهای پیشرفته اول می گویند کشورم بعد خودم ما می گوییم اول خودمان و اینطوری همش داریم حق دیگران را می خوریم و چون انسانهایی تو خالی شدیم سر تاریخ و نژادو …. با هم دعوا می کنیم من فارسم و اگر واقعا کشورم و کوروش را دوست دارم باید درست زنگی کنم دروغ نگویم بدی نکنم و حق دیگران را نخورم و یا اگه ایران را دوست دارم به پیامهایی که پروین اعتصامی در اشعارش داشت توجه کنم و مثل یک انسان زندگی کنم و سعی کنم اون تاریخ و تمدن با عظمت و چند هزار ساله ای که اجدادم برام گذاشتند را با پندار و گفتار و کردار نیکم حفظ کنم

ناصر گفته:

روحشان شاد

کوروش گفته:

خیلی خوب بود دست شما درد نکنه اما من یه سوالی داشتم .
هیچ تندیسی از حضرت کوروش بجا نمونده به جز منشور کوروش و نوشته ای که در پسارگارد یا مقبره ی کوروش بجا مانده ، ولی این همه سخن از حضرت کوروش از کجا اومده.

sori گفته:

سلام من شب۴سوری بدنیااومدم خب خیلی هم به این حساسام که چراهیچکس نسبت به فرهنگمون توجه نمیکنه وهیچکی دس یاری برای حفظ بناهای باقی مونده ازکوروش بزرگو نوادگانش و…دراز نمیکنه واقعا ماایرونی ها چمون شده چراانقدنسبت به فرهنگمون بی تفاوتیم ویکی میادراجع به ما فیلم وحشیگری میسازه وهمه ملت هارو الیه مامیکنه ومادم نمیزنیم چطوره که تاالان شب۴سوری جشن میگیریمو شادی میکنیموازتعطیلات نوروزلذت میبریم باکمی فکرمیفهمیم ایناهمه مال اون زمونه توروخدایه کاری کنیدخوب شدبزرگ مردایران نیست تا…

فرهاد 0111 گفته:

دست دردست دهیم به مهرتامیهن خویش کنیم آباد

کیمیا گفته:

اگر کورش بزرگ نبود الان ایران هم نبود.بیایید با به کار بردن کلمات اصیا پارسی از نیکانمان حمایت کنیم.مثلا دیگر نگوییم کورش کبیر بگوییم کورش بزرگ چون کبیر یک کلمه عربی است بسیار سپاسگزار.

عبدالعباس نصاری گفته:

کوروش گرچه از قوم پارس بوده:ولی متعلق به تمام بشر می باشد،زیرا بنیانگذار حقوق بشر است

هلیا گفته:

من با حرفهای تورک موافقم.

مهسا (دختر آریایی) گفته:

من خودم با چند تا از این ترکهایی که متعصب هستن رابطه داشتم و دارم. به شما ترکهای عزیز می گم که تحت تاثیر حرفهای این گروهها قرار نگیرین . چون تنها هدفی که اونها دارن جدا شدن ایران از هم دیگه هستش. وسر دسته ی همه ی اینها کشور ترکیه هستش . مطمئن باشید که یه کشور بیگانه هیچوقت به فکر نفع مردم یه کشور دیگه نیست.

هوشیار گفته:

با درود / به ساخته های «من و تو» نبالید. کوروشی که فیلمش را آن شبکه بسازد، ایرانی نیست. انگلیس قارچ رنگین و زیبا اما زهرآلود پخش کرده است. از ایرانیان فرنگ نشین در شگفتم که تا کنون هر چه ساخته اند جز آن چه باید می ساختند. پول چهارتا «شو» را اگر برای ساخت یک مستند در باره هخامنشیان یا کوروش بزرگ یا دیگر بزرگان تاریخمان هزینه می کردند، امروزه روزگارمان چنین غم انگیز نبود که چشم به یاری و دست دشمنان بیرونی (باخترزمینیان که همانا نوادگان یونانیان و رومیان تازنده به ایرانند و تاراجگران دار و ندار ایرانیان) بدوزیم. آن دسته از فیلم ها را تا ایرانیان نژاده و آگاه و میهن دوست و نترس نسازند، ارزشی ندارد. نگویید «کاچی به از هیچ چی» زیرا هیچ گرسنه ای برای زنده ماندن، زهر نمی خورد. بیایید خوراک تاریخی و فرهنگی پاکیزه و پاینده بسازیم. آستینش را بالا بزنید تا ببینید پیشباز ایرانیان آرزومند را. اگر باور ندارید، فراخوان بدهید. خدای ایران پشت و پناهتان باد. سرفراز باشید و ماندگار.

پویا گفته:

ای هم وطن ترک.کرد.لر.پارس. عشایری. روستای. شهرستانی. شمالی. جنوبی. غربی وشرقی همه ایرانی هستیم و باغرور به ایرانی بودنمون باید بنازیم تاهیچ بیگانه ای نتونه بینمون اختلاف بندازه. راستی ی درخواست کوچک داشتم از کسایی که میتون در راستای سیما فعالیت دارند فیلمهایی درموردتاریخ وفرهنگ ایران از اسطوره های حماسه ساز تاریخ ایران مانند کوروش و…. بسازند

پرهام برخورداري گفته:

تاریخ نویسان میگن کوروش یکی از سه مرد برتر تاریخ بود واقعا کوروش بزرگ بوده

رضا گفته:

عشق من کوروشه،من خودم ترکم،حرفای تورکم قبول دارم،ولی به قول کوروش بزرگ *باران باش ونپرس کاسه های خالی ازآن کیست*

ناشناس گفته:

اقای ترک شما هنوز هم عزیز هستید و خواهید ماند .

fatti گفته:

من خریدمش.

ناشناس گفته:

من کوروش رو خیلی دوس دارم و عاشق شخصیت و خوی بزرگ منشی اش هستم و افتخارام اینه که منم یک آریایی ام