زیباترین و محبوبترین زن ناصر الدین شاه!

زن ناصر الدین شاه

زنان ناصرالدین شاه+ عکس

در سفر سلطانیه، شاه او را صیغه کرد (۱۲۷۶ ق) ) و فاطمه خانم را «انیس الدوله» لقب داد و بعد هم مالیات شهر کاشان و دهات آن را به انیس‏الدوله واگذار کرد…….

«انیس الدوله» زیباترین و محبوب‌ترین زن ناصرالدین شاه !!!

نام اصلی او فاطمه است. وی دختر نور محمد، از گرجیانی بود که در زمان صفویه، اجدادش را از گرجستان کوچانده و در مازندران سکونت داده بودند. پدرش در جوانی درگذشت و از آن پس نزد عمه‏اش زندگی می‏کرد. توسط او به حرمخانه ناصرالدین شاه قاجار (۱۲۶۴ ـ ۱۳۱۳ق) راه یافت و جیران خانم فروغالسلطنه ـ که در آن زمان زن محبوب شاه بود ـ دختر را به خدمت خود نگاه داشت. پس از مرگ جیران کلیه اموال او به فاطمه سپرده شد. وی در دربار تصمیم گرفت باسواد شود لذا دو سه نفر از ملاباجی‌های اندرون، مامور تعلیم وتربیت او شدند.

در سفر سلطانیه، شاه او را صیغه کرد (۱۲۷۶ ق) و فاطمه خانم را «انیس الدوله» لقب داد و بعد هم مالیات شهر کاشان و دهات آن را به انیس‏الدوله واگذار کرد و به دلیل لیاقت، کفایت، کاردانی و آداب‏دانی به تدریج موردتوجه و علاقه شاه قرار گرفت و مقام و منزلت ممتازی در میان زنان عقدی وصیغه‏ای شاه به دست آورد.

اولین زنی بود که به همراه شاه قاجار در اولین سفر او به فرنگ (تامسکو) رفت. انیس الدوله در واقع ملکه بود، ولی فرزندی نیاورد. شاه او رااز ته دل و با تمام جان دوست داشت و چندین بار خواست وی را در زمره زن های عقدی خویش درآورد، ولی انیس الدوله نپذیرفت و اظهار داشت که نمی‌خواهد ساعت سعد زناشویی خود را بر هم زند. انیس الدوله، به همراه شاه و همراهان وی از راه انزلی عازم اروپا شدند، اما چون موضوع حجاب انیس الدوله مطرح بود و ظاهری کاملا متفاوت با زنان اروپایی داشت، به اجبار او را از مسکو به تهران بازگرداندند اما شاه به حدی به او فکر می‌کرد که به هنگام سفر به انجلیز پیکره‌ای از خود را به همراه کارت پستالی برای او فرستاد، این البته به جهت روزی بود که در بلاد فرنگ عشاق برای معشوق انجام می‌دهند تا نشان دهند فکرشان به او مشغول است.

جهازیه کامل و بسیار مجللی در پشت شترها و قاطرها به خانه‌ای که برای عروسی ترتیب داده شده بود حمل گردید. نقل و انتقال این اسباب و اثاث ده روز طول کشید

زنان عقدی و صیغه‌ دیگر شاه، چند تن بیش از همه مورد توجه او بودند و بالطبع در امور جاری مملکت نیز نقشی ایفا کرده‌اند که به ترتیب اهمیت و نقشی که در زندگی او بازی کرده‌اند از این قرارند:

گلین خانم اولین زن عقدی ناصرالدین شاه دختر شاهزاده احمدعلی میرزا (پسر فتحعلی شاه) و خواهر همان پروین خانم معروف استاولین پسر و ولیعهد ناصرالدین شاه از بطن این زن بود که سلطان محمودمیرزا نام داشت. سلطان محمود میرزا در کودکی درگذشت. گلین خانم دو دختر هم برای ناصرالدین شاه به دنیا آورد که اولی افسرالدوله و دومی فخرالملوک نام داشت.

 زن ناصر الدین شاه

خجسته خانم (تاج‌الدوله) دومین زن عقدی ناصرالدین شاه، دختر سیف‌الله میرزا پسر دیگر فتحعلی شاه بود که بعد از جلوس ناصرالدین شاه بر تخت سلطنت به عقد ازدواج وی درآمد. خجسته خانم یک پسر و یک دختر برای ناصرالدین شاه به دنیا آورد. پسرش سلطان معین‌الدین میرزا دومین ولیعهد ناصرالدین شاه در کودکی درگذشت و دخترش عصمت‌الدوله با تشریفات باشکوهی که تا آن تاریخ نظیر نداشت به عقد ازدواج دوستمحمدخان معیرالممالک (پسر خزانه‌دار شاه که یکی از ثروتمندترین مردان عصر خود بود) درآمد. درباره این عروسی باشکوه که هفت شبانه‌روز به طول انجامید

مادام کارلا سرنای ایتالیایی چنین می‌نویسد:

«همه مردم تهران در این جشن‌های باشکوه شرکت نمودند. نه تنها اشراف و ثروتمندان تهران برای حضور در این جشن‌ها دعوت شده بودند، بلکه آدم‌های ندار و حتی سربازان ساخلوی تهران نیز در ضیافت‌های عمومی که در محلات مختلف برپا شده بود به ترتیبی شرکت داشتند.

جهازیه کامل و بسیار مجللی در پشت شترها و قاطرها به خانه‌ای که برای عروسی ترتیب داده شده بود حمل گردید. نقل و انتقال این اسباب و اثاث ده روز طول کشید. روز دهم روی سینی‌های بزرگ نقره‌ای، جواهرات عروس را به همراه پنج میلیون سکه طلای ضرب شده، که مهریه وی را تشکیل می‌دادند به خانه عروس می‌برند.

بالاخره در پایان روز دهم، بعد از غروب آفتاب، فیل سفیدی که هودج زیبائی بر پشت آن گذاشته بودند، برای بردن عروس به اطاق حجله، در برابر قصر توقف کرد. ناصرالدین شاه که می‌ترسید فیل چموشی کندع از دوستعلی خان (پدر داماد) خواست که وی نیز در کنار دست فیلبان بنشیند. تعداد کثیری به عنوان همراهان عروس به راه افتادند. تمامی بزرگان پایتخت علاقه داشتند که دختر شاه را تا خانه بخت بدرقه کنند.

مسافت بین قصر تا خانه داماد همه جا چراغانی شده بود. سربازان ساخلوی شهر نیز هر یک در لوله تفنگ خود شمع روشنی حمل می‌کردند. دیوارهای شهر با پارچه‌های گرانقیمت و شال‌های کشمیری تزئین شده بود و از قصر تا خانه داماد، زیرپای عروس قالی‌های گرانبها گسترده بودند. چراغانی بازار هم افسانه‌ای بود و دوستعلی خان پیشاپیش هزاران شمع به آنجا فرستاده بود تا سرتاسر بازار را غرق در نور کنند. هرگز مردم به یاد ندارند که این چنین روز و شب زیبا و اینقدر دیدنی‌های خیره کننده در تهران دیده باشند…»

هنگام تولد مظفرالدین میرزا، زن محبوب دیگر شاه، جیران یا فروغ‌السلطنه هم باردار بود و چون ناصرالدین شاه به وی علاقه مفرطی داشت در انتظار ولادت پسری از بطن او از تعیین مظفرالدین میرزا به سمت ولیعهد خودداری نمود

شکوه‌السلطنه‌ سومین زن عقدی ناصرالدین شاه نیز مانند زنان عقدی اول و دوم او دختر یکی از پسران فتحعلی شاه به نام فتح‌الله میرزا شعاع‌السلطنه است. شکوه‌السلطنه در سال چهارم سلطنت ناصرالدین شاه به عقد ازدواج وی درآمد و پسری برای او به دنیا آورد که او را مظفرالدین میرزا نام نهادند. هنگام تولد مظفرالدین میرزا، زن محبوب دیگر شاه، جیران یا فروغ‌السلطنه هم باردار بود و چون ناصرالدین شاه به وی علاقه مفرطی داشت در انتظار ولادت پسری از بطن او از تعیین مظفرالدین میرزا به سمت ولیعهد خودداری نمود. اتفاقاً فروغ‌السلطنه در اولین زایمان پسری به دنیا آورد که بیش از یک هفته زنده نماند، ولی ناصرالدین شاه در انتظار ولادت پسر دیگری از بطن وی از معرفی مظفرالدین میرزا به ولیعهدی خودداری نمود.دومین و سومین فرزند فروغ‌السلطنه هم پسر بودند که اولی را ملک قاسم میرزا و دومی را سلطان رکن ‌الدین میرزا نام نهادند. با این که مظفرالدین میرزا پسر بزرگتر و از یک شاهزاده خانم قاجار بود ناصرالدین شاه پسر کوچکترش ملک قاسم میرزا را به ولیعهدی برگزید.

فرآوری: طاهره رشیدی

http://www.vatanfa.com/?s=زیباترین-و-محبوبترین-زن-ناصر-الدین-شاه!
ناشناس گفته:

عالی بود.من خودم اسمم انیس هستش

ناشناس گفته:

عالی بود.من خودم اسمم انیس هستش.من اولین باربود به این سایت سرزدم.مررررررررررررررررررررررررررررررررررررسیییییییییییییییییییییییی

6قغا گفته:

همش چات وپرته با چه رویی چرندیاتا تحویل مردم می دین

منا گفته:

عالی بود اسمم منا است

محدثه گفته:

افتزا بوددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد

محمدفرزند ایران گفته:

واقعا ناصرالدین شاه عجب سلیقه ی گندی داشته ها .

سهیل گفته:

الحق

فرزانه گفته:

بدنبود………………..کاش عکسای بیشتری میذاشتین………..

مهسا (دختر آریایی) گفته:

محمد آقا ناصرالدین شاه سلیقه گندی نداشته . کیفیت عکس های اون موقع خوب نبوده و مردم رو زشت نشون می داد. مثلا به گفته ی مادر بزرگم ، پدربزرگم خیلی زیبا بوده ولی حالا هر چه قدر من به عکسش نگاه می کنم اثری از زیبایی دیده نمی شه.

محمدفرزندایران گفته:

مهساجون فدات بشم بیا عکس پدر پدربزرگمو ببین چقد خوشگل افتاده .دخترا همه تو کفش موندن .دیگه چقد قراربوده بد بندازه

محمد جواد گفته:

میگن ۹۶زن صیغه ای و۴زن عقدی داشته بقیشون کجان. تو روبه خدااسراف نکرده.

دخترآریایی ایرانی گفته:

شاهی که اینا دورش بودن که دیگه معلومه چه شاهی بود.خاک بر سر این سلیقه اش که ۴تا کولی رو عقد خودش کرد .یه ژستی هم گرفته انگار سیندرلا کنارشه .

مهسا (دختر آریایی) گفته:

دختر آریایی دیگه به یه همچین آدمی که نمی دونسته که مثلا نفت چه ارزشی داره که نباید خرده گرفت . ببخشید این رو می گم ها ولی به نظر من این ناصرالدین شاه یه کم چیز می زده

ناشناس گفته:

سلام این عکسی که میگیدزن نیست یک مرد است به نام عاباس قلی از رودهن که در ان زمان در سفارت انگلیس بوده

hosein pakmehr گفته:

khak bar sare shahane qajar konam ke hamashon bi orze o havasran bodan. ke age intori nabod ma alan vaziatemun injuri nabod

ناشناس گفته:

خودمونیم.همه میدونن که بیشتر دخترا بدون ارایش خوشگل نیستن.

عسگر‏ ‏علی گفته:

فدایی‏ ‏داری‏ ‏وقت‏ ‏داشتی‏ ‏به‏ ‏مملکت‏ ‏بررسی‏ .به‏ ‏خانومات‏ ‏چطور

ایران گفته:

یا الله من که دیگه نمیتونم بخابم عجب زامبی
خدانکنه یه روز وسایل ارایشی تحریم شه خیابون پره لولو میشده
بچه اینا از مادرشون نمیترسیده

ناشناس گفته:

اینکه خیلی زشته

ناشناس گفته:

سلام مطب خوبی گذشتید

ناشناس گفته:

این که مرده فقط سیبیلش کم

فرهنگی گفته:

شاید باور نکنید اما زنان دوران قاجار سبیل میگذاشتن و اگر زنی مختصر سیبیلی نداشت با دوده برای خود سیبیل می کشید…..البته در ان دوران این نشانه قدرت و ابهت زن بوده

فافا گفته:

عکسهای شمارو هم ۱۵۰ساله دیگه آیندگان ببینند بدتر از اینارو بارتون خواهند کرد همینطوریشم سال به سال چهره ها و مدها تغییر میکنه ۱۵سال پیش شلوار چن دار گشادتونو یادتون میاد اقایون شلوار خانواده میپوشیدید الانم که شلواراتون از زیر باسنه فاقش اینده ریسه نیره از خنده اینارو ببینه بعد تذید دادن نردید یا زن ؟با ید یه تیم اکتشاف تشکیل بدن تازه جنسیتتونو بفهمن چه برسه …..؟؟؟””””

ناشناس گفته:

زمان قدیم لوازم آرایش نبود تازه اینها زیباترین زنان ان زمان بودن بقیه چه شکلی بودن خداداند

ناشناس گفته:

جالب بود اما بهتر میشد اگه عکسش بیشتر بود

سامان گفته:

متاسفانه تازمانی در هرکشوری یک نفر تصمیم بگیره بهتراز این نمیشه

ناشناس گفته:

فافا زدی تو خال مردم اینده براشون سوال میشه این پسرا ک زیرابرو گرفتن ورژلب میزنن مگ مرد نبودن؟!