فیلم مستند شکوه تخت جمشید

تخت جمشید،فیلم تخت جمشید،مسند شکوه تخت جمشید

شکوه تخت جمشید اولین فیلم مستند ایرانی است که با اتکا به شیوه دیجیتال انیمیشن ساخته شده است. این فیلم که با سرمایه خصوصی تولید شده است یک تولید ارزشمند و اثری پیشگام است. تقریبا نیمی از فیلم متکی به تصویرسازی دیجیتالی است و بیینده در برابر تصویرهایی که در آنها ویرانه های تخت جمشید به کاخهای زیبا و غول پیکر تبدیل می شوند احساس اعجاب می کند.

در این مستند فوق العاده زیبا با بازسازی ۳بعدی تخت جمشید و استفاده از ایران شناسان برجسته کشورهای اروپایی و امریکایی و بهره گیری از کتابهای معتبر تاریخی دنیا حقایقی از حکومت هخامنشیان و فعالیت های چشمگیر شاهان هخامنشی مطرح می شد که می تواند تن هر ایرانی را به لرزه درآورد.

برای دانلود و یا خرید این مستند به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید

از کاخهای بازسازی شده در این فیلم گاه یکی دو سه ستون باقی مانده است و گاه ردیفی از پایه ستون هایی که تنها طرحی مبهم از اصل به دست می دهند. برای بازساختن این کاخها و مجموعه تخت جمشید مطالعات بسیاری از باستانشاسان دستمایه کار بوده است. گروهی از برجسته ترین آنها مانند علیرضا شاپور شهبازی، عباس علیزاده، ریچارد فرای و چند تنی دیگر در این فیلم حضور دارند و به معرفی قسمت های مختلف تخت جمشید می پردازند.

فرزین رضائیان تهیه کننده و کارگردان این فیلم که مدتها در آمریکا زیسته است برای تهیه این فیلم از یاری بسیاری از کارشناسان آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی بهره برده است و به مهمترین موزه های جهان مانند لوور، آرمیتاژ، متروپولیتن نیویورک و مانند آنها برای تهیه عکس و فیلم مراجعه کرده است.

شکوه تخت جمشید،عکس تخت جمشید

تخیل، اسطوره و باستانشناسی

فیلم همانطور که در گفتار آن نیز آمده است با اینکه متکی بر داده های باستانشناختی است از عنصر تخیل نیز بهره برده است. طبیعی است که اطلاعات ما از روزگار هخامنشیان چندان کامل نیست که بازسازی تخت جمشید بتواند بی کم و کاست صورت گیرد. آنچه در اینجا می آوریم ملاحظاتی است که گرچه داده های باستانشناختی را لحاظ می کند اما در استفاده از عنصر تخیل و ترتیب داده ها و اولویت آنها پیشنهادهای دیگری در بردارد که برخی از آنها می توانست در همین فیلم نیز انجام شده باشد اما نگاه باستانشاختی صرف و احتمالا محدودیت امکانات فنی مانع از آن شده است.

۲۵۰۰ تومان

یک عدد دی وی دی

خرید مستند شکوه تخت جمشید دوبله فارسی

icon

از یک نگاه کلی، فیلم بیشتر بر داده های باستانشناختی اتکا دارد تا داده های اسطوره شناختی. به نظر می رسد که خلاهای باستانشناختی فیلم را بسیار دست به عصا کرده و در بسیاری موارد آن را به تصویر سه بعدی از نقوش دوبعدی تخت جشید تبدیل کرده است. در واقع، از عنصر تخیل و اسطوره شناسی به اندازه ای که شایسته بوده استفاده نشده است.

فضای کلی فیلم در بخش های بازسازی دیجیتالی خالی از آن شکوهی است که قرار است نشان دهد. در واقع از شکوه تخت جمشید تنها و عمدتا به عظمت کاخ ها بسنده شده و کمتر بر فضاسازی تاکید شده است. حیاط های وسیع و خلوت و بی آذین، از تخت جمشید بیشتر تصویری نزدیک به تصویر یک پادگان متروک یا دیر متروک عرضه می کند تا مکانی با هاله ای از قدسیت معنوی و ابهت زمینی. نه نشانی از انبوه مردمان و سپاهیان هست و نه رفت و آمدی از خادمان و کارگزاران. چنانکه نشانه ای از ارابه های سلطنتی و نظامی و اسبان آنها به چشم نمی خورد.

آنهمه نقوش بر دیواره های تخت جمشید گویای فضایی پر رفت و آمد و همراه با برگزاری مراسم های آیینی مختلف است. در فیلم ما شاه را – چنانکه در نقوش تخت جشید آمده – بر تخت نشسته می بینیم اما نمی بینیم که او چگونه و با چه آیینهایی وارد تخت جمشید می شده است. بیگمان بر اساس داده های تاریخی، شاه در میان جارچیان و نظامیان و ترانه خوانان و هلهله مردم و استقبال کنندگان وارد شهر و محلی می شده است. بر سر او و در مسیر او گل می افشاندند و در کناره راه اسپند و عطرهای مختلف بر منقل ها و آتشدان ها می سوختند و بر سر راه او قربانی ها می کردند.

عوامل سازنده این فیلم:

تهیه کننده: فرزین رضائیان و حسین حضرتی

فیلمبردار: جهان بخش مهربخش و محمدرضا ساعتچی

تصویرسازی دیجیتال: مرتضی یاهو و میثم کشاورز

تدوین: فرزین رضائیان و مرتضی یاهو

کارگردان: فرزین رضائیان

برای دانلود بر روی تک تک لینک های زیر کلیک کنید تا دانلود شروع شود، تمامی لینک ها را باید دانلود کنید

رمز فایل

رمز=www.p30download.com

دانلود پارت اول

دانلود پارت دوم

دانلود پارت سوم

دانلود پارت چهارم

دانلود پارت ۵

http://www.vatanfa.com/?s=فیلم-مستند-شکوه-تخت-جمشید
ب گفته:

دوست عزیز از سایت و وبلاگ ما هم دیدن کن چون ما هم میخوایم در باره ایران بنویسیم در ضمن اگه کتاب یا عکس و یا هر چیز که بتونی بهمون بدی که در باره تاریخ ایران باشه با نام خودت در سایت منتشر میکنیم ممنون

hamid گفته:

پارت ۵ این کو اونوقت که موقع اکسترکت پارت ۵ می خواهد؟!

ayob گفته:

سلام دوست عزیز درود میفرستم به وجودت
که برای این همه زحمت کشیدن و زنده کردن
ریشه ی ایرانیان سپاس
حتما به وبلاگم سر بزن مرسی

rbn گفته:

سلام دوست عزیز -از شما ممنونم که این همه زحمت کشیدید و چنین آرشیوی جمع آوری کردید.من هم ایرانم را با تمام وجود دوست دارم و جانم را فدایش میکنم -اسرائیل ضد ایران بوده و هست از شما عزیز بزرگوار تقاضا دارم قسمتی هم به این موضوع اختصاص داده و پیشینه خرابکاریهای این یهودیان کثیف را در ایران برملا کنید.
در وبلاگ بچه های اسکمان شهریار منتظر نظرات سازنده شما هستم.

حسین صفایی پور گفته:

دوست داشتن ایران و ایرانی به نظر من یک عشق مثل مذهب است ما انسانهای ازاد و باهوشی در جهان هستیم و عاشق ازادی و عشق و محبت به هم نوع و انسانهای دیگر هستیم

علی گفته:

پس پارت ۵کجاست؟

ناشناس گفته:

۱۲

cyros گفته:

با سلام و تشکر از سایت خوبتون . میخواستم بدونم لین مستند که واسه دانلود گذاشتید دوبله هستش یا زبان اصلی ؟ با تشکر

ناشناس گفته:

پارت ۵ نداره؟۲ روزه تو کفم اما اخرش ضد حال زدین.پارت ۵ کووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووش
————
سلام
شرمنده اضافه کردم پارت ۵ رو

فاطمه گفته:

واقعاکه وطن فا اینجا۱سایت ایرانیه بارت؟!قسمت بکیدبهتره
البته جهت اصراربرحفظ خط وزبان فارسی عرض کردم جسارت نباشه!

یوسف گفته:

khili mamnooooooooooooooooooooon

hadi گفته:

سلام من وقتی تصاویری ازشکوه تاریخ ایران را میبینم به خودم میبالم که اریایی هستم دورود برایران

آرتا گفته:

با دیدن این مستند خود و مردمان کنونی ایران را فحش می دهم که آنها(ایرانیان باستان) که بودند و ما که هستیم.

الهه گفته:

با درود
با کلیک روی هر ۵ پارت لینک این مستند فقط یک صفحه ی دیگر باز میشه که لینک دانلود در اونها وجود نداره!
میشه راهنمایی کنید یا آیا لینک دانلود حذف شده؟

سهیل گفته:

الهه جان فاتحه لینک رو بخون چون پاکیده

شعبان گفته:

با عرض سلام وخسته نباشید.
من هر ۵ پارت فیلم دانلود کردم ولی هر کاری می کنم نمی تونم بازشون کنم.باید چیکار کنم…….. ممنون

حمید داداشی گفته:

جالب بود سعی کن از فیلمای شاه پهلوی هم از مراسمای مختلفش بزار

پارس گفته:

جاوید ایران مرده باد بدخواهان ایران باستان

آریا گفته:

با نرم افزار مثل دانلود منیجر دانلود کنید

mohammad گفته:

این فیلم فارسی یا اینگلیسی

یه دوست گفته:

سلام. این که دوبله فارسی نیست!!!! زیرنویس هم که نداره! این فایل که به شکل زبان اصلی هست رو من قبلا از یه سایت دیگه گرفته بودم. فکر کردم شما گفتین با دوبله فارسی حتما دارین راستشو میگین که دوباره از اینجا هم دانلود کردم….
متاسفم

مهدي گفته:

سلام -ضمن خسته نباشید و تبریک سال نو
پارت پنجم دانلود نمیشه لطفا راهنمایی کنید

سورنا گفته:

دم همتون گرم