دروغی بزرگ درباره ملتی بزرگ

 


Ancient.ir 7 دروغی بزرگ درباره ملتی  بزرگ | عکس | Tarikhema.ir
فیلم ۳۰۰ که ساخته شد وبه نمایش درآمد،یک حمله فرهنگی بود که از غرب صورت گرفت، این بار سمت فلش این حمله به ایران یکی از کانونهای چندین هزار ساله تمدن وقدرت است که طی قرونی پرچمدار پیشقراول توسعه فرهنگ وعلم وادب بوده است ودر این برخورد کماکان ایران نقشی جدی ایفاء می کند .

از آنجائی که کانون مقابل ایران همیشه خود را وارث فرهنگ وهنر یونان معرفی می کند مجبور است در اینگونه مواقع از این قالب با ایران مقابله کند.وساخت این فیلم در همین راستا می باشد. نقاط ضعف و اهانت های این فیلم به ایران وایرانی بحدی گسترده است که ناچار هستیم در این مقال بدان بپردازیم .در زمانی که حوادث این فیلم می گذرد (قرن ۵ قبل از میلاد) ایران تنها قدرت بزرگ آن روزگار بود و دامنه قدرتش شامل تمامی تمدنهای بزرگ وشناخته شده آنروزگار (سند، ماد، بابل، آشور، ایلام، دریانوردان فینیقی، هیتی ها، مصر، حبشه، لیدیا ویونیه) می شدکه خود این تمدنها دهها ملت وفرهنگ را درخود داشتند. قدمت این امپراتوری نوپا با ملتی آزاده وشریف (ایرانی وآریایی معنی شریف وآزاده می دهد) ریشه در تمدنی ۵۰۰۰ ساله در فلات ایران ودر همین حدود در خارج از فلات آن داشت. ماجرای فیلم بر پایه جنگ های “مدیک”(مادی =ایران ویونان) رخ میدهد .زمان آن ۴۸۰ قبل از میلاد وعزیمت ایران از تنگه ترموپیل برای تصرف آتن می باشد. ارتش اسپارت راه این تنگه را می بندد وارتش خشایارشا در پشت این تنگه معطل می شود و پس از نبردی خونین با کشته شدن اسپارتها راه برای تصرف آتن باز می شود. نبرد خونین بوده طوریکه آرسام برادر جنگجو و مبارز خشایارشا کشته می شود. اما جزئیات نشان نمی دهد که هیچ شباهتی با ماجرای فیلم مذکور داشته باشد. ما از جهت متفاوت این فیلم را بازنگری می کنیم تا خواننده خود قضاوت بر بطالت آن نماید.

دیدگاه اخلاقی واعتقادی

فیلم سراسر نشان دهنده این است که ایرانیان خرافه پرست، مستبد، مخالف با آزادی، دارای تمایلات امپریالیستی می باشند. هیچ منبعی نشان نمی دهد که ایرانیان درکفر بوده وخدایی واهی مثل خشایارشا داشته باشند واوخود را بنده مهر ویا اهورمزدا (خدای نامیرا ونادیدنی) می دانسته است –طبق کتیبه های یافته شده از وی- نام اهورمزدا را با تاکید آورده اند واو را خدای بزرگ نامیده اند. در حقیقت آنها پیرو یکی از پیامبرانی الهی بوده اند (زرتشت)که صاحب کتاب بوده است. ایرانیها سابق آیین باستانی خود از بت پرستی گریزان بوده اند وبه مللی که اصنام و هیاکل سنگی، مفرغی وطلایی را خدا متصور می نمودند به دیده بد می نگریسته اند. ایشان خدایی را می پرستیده اند که در اعلی بوده ودیده نمی شده است. برای ایرانیان مضحک بود که خدا لخت وعور ومجسم باشد به همین علت شاید الهه ها وخدایان مادی ملل دیگر ویونانیان را سرنگون کرده باشند.آنها در هوای باز عبادت میکردند ولی گاه بر طبق شعار تساهل در امور دینی –طبق استوانه کورش یا منشور آزادی –ملل دیگر را در امور دینی –اجتماعی خویش آزاد                      می گذاشتند.

از دید ایشان شاه شاهان یا خشایار شا نماینده اهورمزد در زمین –ونه خود خداوند- بوده که مجری احکام وی بوده است و از آنجا که فره ایزدی همراه ایشان بوده به شاه احترام زیادی می گذاشته اند. دراین فیلم خشایار شا را شاهی نشان داده اند که خود را خدا نامیده وهمه را عبد وبنده خود کرده است آیا این جز قلب تاریخ وتمدن است.

آزادی و آزادیخواهی از منظر دو  فرهنگ

Ancient.ir 4 دروغی بزرگ درباره ملتی  بزرگ | عکس | Tarikhema.ir

فیلم منادی این است که ایرانیان مخالفان آزادی بوده (وهستند) و هزار !!ملت را به بند کشیده وبه مسلخ فرستاده اند وحال قصد دارند مرکز آزادیخواهی جهان آنروز !! اسپارت ویونان را به بند آورند.

کمتر آگاهی در دنیا است که نام “استل کورش”یا استوانه کورش را نشینده باشد. د رقرن ۵ قبل از میلاد پس از آنکه کورش کبیر (که خود یک پیامبر بود) بابل مرکز بزرگ تمدن میانرودان را با آرامش تصرف نمود دستور آزادی ملل در بند بابل – منجمله یهودیان – را صادر نمودو اعلامیه ای خطاب به همه ملل صادر نمود که محتوای آن باعث افتخار همه ایرانیان است که در قرن ۵ قبل از میلاد و درحدود ۲۶۰۰ سال پیش ایران اولین اعلامیه حقوق بشر را صادر کرده است. از آن جمله گفته است …

هنگامی که من بی جنگ وستیز وارد بابل شدم …فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند وبی دینان آنان را نیاز دارند… این آزادی در عقیده ریشه درتمایل به آزادی راستین دارد ایشان وشاهان وفرماندهان دیگر ایرانی با ورود به هر کشوری دستور می دادند که به اعتقادات وحدود مردم احترام گذارده شود تا حدی که بعضی از رسوم ملل را که با اعتقادات شخص ایشان تناقض داشت (مثل احترام به گاو مقدس در مصر) بجا آوردند.

این احترام تا به حدی بود که آزادگی، تهور و دلیری را ایرانیان نزد هر ملتی حتی دشمنان خویش والا می شمردند چه بعد از نبرد ترموپیل خشایار شا با آنکه می توانست براحتی بعد از آتن اسپارت  را (که اینک ارتش آماده وفرمانده نداشت) تصرف کند به پاس دلاوری ایشان دستور ممانعت از حمله به اسپارت را صادر کرد. ملتهای تابعه ایران هیچگاه در بند نبودند وهر عید نوروز برای شاه شاهان هدایایی (ونه باج ) می آوردند وطبق مراسم زیبایی یکایک به ایشان تقدیم می کردند. این آزادی تا محدود باعث شد چند ملت منجمله مصر ساز جدایی سر دهند وبرای مدتی از ایران جدا شوند. از سوی دیگر حتی طبقاتی فرو دست در آن زمان از حقوق یک فرد به تمام معنی برخوردار بودند. طبق محتوای الواح گلی مکشوفه درتخت جمشید  تعداد زیادی از آن در دانشکاه شیکاگو به رسم امانت! مانده است برای هر کارگر وخدمتکاری مزدی خاص تعریف شده بوده ومتناسب با وضعیت آنان از حقوقی متناسب برخوردار بودند و وضعیت مشابه با آنچه درمورد کارگران وکنیزان در مصر آشور وحتی یونان دیده می شد در ایران نبوده است. حتی برای زنی که ازطفلش نگاهداری می کرده است مزد دوران نگاهداری از طفل جداگانه پرداخت می شده است. بعضی از اشخاص ملل تابعه می توانسته اند به راحتی با شاه شاهان سخن بگویند که در میان آنها دموکلس طبیب یونانی وچند تن دیگر بودند که با وجود عادی بودن موقعیت اجتماعی اشان از صمیمیت و رابطه خوبی با بزرگان هخامنشی برخوردار بوده اند. این احترام به آزادی و برابری افراد در نهاد و ریشه فرهنگی ایرانیان بوده است. نوع تابعیت ملل نه با اسلحه بلکه با اعلام اطاعت و همداستانی بوده است نه با ویرانی و سلب اعتقادات و آثار و فرهنگ و اقتصاد. اما در کشورهای دیگر مطلقا چنین نبود. حتی در یونان که عده ای مهد دموکراسی می نامندش آنچه را احزاب تعیین می کردند مشی وروش سایرین می بود. در اسپارت و سایر دولت شهرها که مطلقا از آزادی خبری نبوداسپارت گروهی از بندگان را داشت که غالبا اسرای جنگی بودند و در زمان های متفاوت در بدترین شرایط به کار گمارده می شدند. یعنی ایشان ۲ طبقه محروم از حقوق اجتماعی وآزادی “بیگانگان”و”بردگان” را داشتند. ایشان جوانان را به دزدی راهزنی وآشنایی با خشونت های آنرا تشویق می کردند .

خشونت وگرایش شدید به آن برای برتری فضیلت محسوب میشد. اگر پیروی از چنین قوانین را فضیلت بدانیم براستی اسپارتیها در این فضیلت مقام شایسته ای دارند!! خشونت مفرط، هرزگی، درندگی وشلاق ترس که به واقع در دست آنان بود تنها امتیازی بود که آنانرا مایه هراس دولت شهرهای دیگر یونان نموده بود و در قیاس با فضیلت هخامنشی ایران ما نوع آزادی را بخوبی از دو منتظر احساس می کنیم.

پوشاک وسیمای ایرانیان دوران هخامنشی

Ancient.ir 1 دروغی بزرگ درباره ملتی  بزرگ | عکس | Tarikhema.irآنچه ما را متعجب وشوکه می کند دیدن ایرانیان فیلم به شکل اقوام سیاهپوست افریقایی می باشد. بویژه شخص خشایارشا با آن حلقه ها وزنجیرهای فراوان ولخت وبدون پوشش کافی چنانچه حتی به تصویرهای کشیده شده برروی سفالینه های یونانی قرن پنجم وچهارم مراجعه کنید (منجمله گلدان سفالینه پیدا شده در آپولی ناپل –ایتالیا که در بار داریوش کبیر را با شکوه فراوان چهره های پرجذبه و البسه زیبا به تصویر کشیده است) خواهید دید ایرانیان بسیار به یونانیان شبیه بوده اند. ایرانیان از اقوام مهاجر آریایی از شاخه های هندواروپایی بوده اند که ویژگی های نژاد فققازی را داشته اند وسفید پوست بوده اند. ایشان البته با اقوام بومی در آمیخته اند اما هرگز چنان عجیب چهره نبوده اند. ناگفته نماند که اقوام سیاه مثل حبشی ها و لیبیائیها در میان سپاه ایران بوده اند اما تعداد وجمعیت آنها بسیار کم بوده است. ایرانیان عصر هخامنشی بسیار دارای چهره گیرایی بوده اند و چهره را می آراستند وموها را به اشکال زیبا در آورده وچشمان را سرمه می کشیدند. ایرانیان در آن عصر چهرهای بسار گیرا ودلنشین داشته اند. اینان فرزندان اقوام سلتی بودند که سه شاخه انشعابی آن یونانیان، هندیان وایرانیان بودند به ویژه شباهت بین ایران ویونان زیاد بوده است. حال چرا باید اینقدر چهره ایرانیان عجیب غریب وغیر عادی باشد که تا حدی تنفر بیننده را برانگیزد. غیر این نیست که هدفی در این مسئله نهفته است و آن موازات قرار دادن بی فرهنگی و ضد آزادی بودن ایرانیان با چهره هایی خوفناک وتنفر برانگیز ایشان است، که نهایتا باعث انزجار بیننده شود. تمام کتیبه ها، نقاشی ها وحکاکی های روی مواد مختلف ودال بر شکیل بودن ایرانیان وشباهت تام آنان با برادان همخون یونانی اشان دارد. همانگونه که سارمات ها در رومانی، سکاها در آسیای میانی وشمال قفقاز وباختریها، قندهاریها، هراتیها در افغانستان کنونی با ایشان داشته و دارند. البسه ایرانیان بجز مواردی بسیار اندک (مانند تیراندازان)کوچکترین شباهتی با سواران ایرانی ندارد. اینهمه نوشته از هرودوت،گزنفون و پلوتارخ از چهره والبسه ایرانیان است. این البسه عجیب که گاه مانند لباس جنگجویان سامورایی می باشد بر چه اساس انتخاب شده            است؟!؟!

Ancient.ir 3 دروغی بزرگ درباره ملتی  بزرگ | عکس | Tarikhema.ir

ایرانیان لباسهای زیبایی داشته اند که با طرحهای زیبا ومتنوع بوده است.کلاه تیار (میثر) بر سر می نهاده اند وگاه کلاهخودی آشوری یا شبیه آن را همراه داشته اند. زرهی با فلسهایی شبیه فلس ماهی داشته اند شلواری چرمی به پا می نموده اند و چکمه ای زیبا و قداره ای شکیل بر پهلو می بسته اند. یک سپر بیضی مانند دو نیزه وشمشیری مورب بر خود می آویخته اند. تصاویر موجود نمایانگر عمق تفاوت البسه بازیگران با چهره واقعی ایرانیان است. اما جالبترین بخش آن چهره خشایارشا است. مردی بدون مو سیاه پوست با حلقه ها و زنجیرهای بر بدن که چهره و رفتار وسکناتش شبیه رهبران قبایل افریقایی است. اما خشایارشا حقیقی غیر از این بوده است، مردی بلند قامت با چهره ای زیبا طبق روایات یونانیان که زیباترین مرد آسیا شمرده شده است. چرا او فرزندآتوسا دختر زیبای کورش کبیر و داریوش کبیر بوده است. حتی اسکندر در با ملاقات مجسمه سرنگون او از عظمت او خصال او با مجسمه صحبت می کند. لباسهای ارغوانی بسیار گرانقیمت، تیارای بلند با جواهری و سنگهای قیمتی و طلا و نقره کمربند و پاپوشش زرین، عصای سلطنتی طلایی بر تختی طلایی. تخت خشایارشا فیلم مثل ومانندی ندارد !! یک سر ستون عجیب با پلکان که تخت شده است. حالیکه تخت خشایارشا در نقوش تخت جمشید نقوش مشابه کرارا تصویر شده است

مقایسه روحیه جنگجویی ایرانیان ویونانیان

Ancient.ir 5 دروغی بزرگ درباره ملتی  بزرگ | عکس | Tarikhema.ir

یونانیان (اسپارتها) فیلم بطرز عجیبی مانند کابوهایی هستند که شکل وشمایل اسپارتی بخود گرفته اند. اما ایرانیان از آن سو مثل انبوه سرخ پوستهایی هستند که فریادکشان و بدن تهور از روی –با عرض پوزش-بلاهت جان میدهند. یعنی لئونیداس اینقدر استراتژی نمی دانسته ونادان بوده که برود وسنگرهایش را رها کند و روبروی خشایارشا دستجمعی خودکشی کند. این خارج از عقل نمی باشد؟ از آن سو ایرانیان حتی اندک بهره ای از عقل و تهور نبرده اند. مورخان یونانی درباره تهور ودلاوری ایرانیان نوشته اند”هرودوت پارسها مادها وسکاها خوب می جنگیدند واین عده اگر اسلحه خوب میداشت کافی بود برای اینکه جنگ با بهره مندی خاتمه یابد “  …یا درجدال پلاته….”جنگ سخت مدت مدیدی در نزدیکی معبد سرس دوام داشت وپارسی ها مدتی پافشردند …پارسی ها نیزه های یونانی ها را از دست آنها گرفته می شکستند”… پارسیهایی که اطراف مردونیه یکی از فرماندهان خشایارشا بودند. فشاری سخت به یونانیها می داند وسوار اسبی سفید بود وخود شخصاً با هزار نفر سپاهی زبده پارسی می جنگید وتا او زنده بود پارسیها در مقابل لاسدمونی ها پافشره مردانه جنگیدند وعده زیادی از آنها را کشتند..”این شجاعت که از دهان هرودوت دشمن ایرانیان برآمده چرا انعکاس در فیلم نداشته است. ایرانیان حتی ازشجاعت برتر از یونانیان اند واگر مغلوب شوند بدلیل تکیه آنها به فرماندهان و اسلحه ضعیفتر آنها است. حالی که در این فیلم عده ای سپاه انبوه بدلیل تعداد زیاد غالب می شوند وخبری از آن برنامه های باشکوه درخشنده خشایارشا وفرماندهان او نیست. نوع آموزش جنگی ایراینان دقیقا سختر از اسپارتها بوده منتها با بایه های اخلاقی. ایرانیان از ۱۵ تا ۵۰ سالگی موظف بودند که همیشه آمادگی خود را برای رزم حفظ کنند. ایشان را هر روز صبح زود ا زخواب بیدار می کردند و  ۷ کیلومتر از سیلابها، دشتها وارتفاعات عبور می دادند در حین اینکه آوازی را می خواندند. جوانان را وادار می کردند که حیوانی وحشی (مثل گراز ،گرگ وامثال آن) را شکار کنندتا روحیه شجاعت ایشان  فزونی یابد. ایشان تمرین رزم با انواع سلاح نیزه شمشیر تبر و بویژه تیر وکمان را در برنامه خویش داشتند. ایرانیان بویژه نیزه پرانان وکماندارانی بس ماهر بوده اند برترین ایشان “بی مرگان “یا جاودانان “بوده اند که هماوردی نداشته اند. مهرهای باقی مانده نشان می دهد که چگونه ایشان انواع دشمنان ایران بویژه مصری ها و یونانیان با یک ضربت ایشان از پای درآمده اند. داریوش در نقش رستم می گوید”نیزه مرد پارسی (به مسافتهای) دور (از میهن) رفته وخواهی دانست که مرد پارسی دور با دشمن پارسیان جنگ نموده است”. نیزه مرد پارسی (ایرانی)که با قوت، دلاوری وشجاعت در ترموپیل با شمشیر وسپر اسپارتها تصادم پیدا کرده به یک شجاعت یک طرفه تبدیل شده است. ایرانیان در ترموپیل شجاعتی زائد و الوصف از خود بروز دادند، حالی آنکه موقعیت طوری بود که نیروی سازماندهی شده نمی توانست کار و عملیات کند. بنابراین شرایط اسپارتها برتر بود و ایشان از نیروی نه چندان کمتر خود حداکثر بهره را بردند و ارتش ایران را مدتی متوقف کردند. این نوع رزم که در فیلم نشان داده می شود بیشتر شبیه شوخی می ماند. در حالیکه سپاه غرق آهن پارسی آنها را در احاطه دارد مانند فیلمهای تخیلی و امثال آن جنگجو، چرخان قبل از هر عملی سربازها را به تعداد زیادی از کار می اندازد. این اغراق فیلم را به مسخره ترین نوع فیلمهایی از این دست تبدیل نموده است. ماهرترین رزمنده عهد تاریخی حداکثر همزمان می توانست هر شرایط مسلط با ۴-۸ برابر خود مقابله کند اما باوجود تعداد سربازیهای که مکررا وارد می شدند چگونه این نوع جنگ قابل تحلیل است ؟!

جمع بندی

فیلم ۳۰۰ بی شک بدون منطق، بدون تحلیل، بدون تحقیق عامداً به این شکل ساخته شده است. برای خوار و تحقیر نمودن فرهنگ، تمدن و ماهیت اخلاقی اعتقادی واندیشه ایرانیان آنهم به بدترین شکل ممکن. هر فرد مطلعی متوجه خواهد شد این فیلم در شرایطی ساخته شده که ایرانیان طبق تمام قرون پیشقراول فرهنگ و علم و هنر بوده اند و از سویی خصومتهای غرب با ایران که در هر قرن یک کشور وارث آن بوده است موجب این هجوم سینمایی بوده است. اما نکته جالب در اینجا نهفته است که متاسفانه ما با ابزار آنها با آنها مقابله نمی کنیم و لازم است که دوستان در حد توان خود چهره واقعی تمدن کهن ایران را به جهانیان نشان دهند. هر قدر هزینه در این امر صرف شود کم خواهد بود.

این جمله داریوش کبیر بهترین یاد آوری در حق سازندگان این فیلم سراسر دروغ وتهمت است:

“آنچه راست است آن آرزوی من است. من دوست مرد دروغگو نیستم .”

—————————–

نویسنده فرامرز

hormoz67@yahoo.com

http://www.vatanfa.com/?s=دروغی-بزرگ-درباره-ملتی-بزرگ
ماهان کیانی گفته:

تا اونجایی که من یادمه فیلم ۳۰۰ تازگی ساخته نشده در ضمن جنگ جهانی چه ربطی به کوروش داره برو داداش بگو آق فرهاد خودمون بیاد

امید گفته:

دوست عزیز موضوع سایت به تاریخ ایران و جهان تغییر داده شده است و به زودی هدر و اسم تایتل سایت نیز عوض خواهد شد تا دیگه ابهامی وجود نداشته باشه .
موفق و پیروز باشید.

ostovar گفته:

بذارین هرچه میخوان در مورد ایران آریایی بگن

چون دریا به دهن سگ نجس نمیشه
جاوید ایران

میترا راضی گفته:

اصلا خودتو ناراحت نکن دوست عزیز……… بذار اینقدر بگن تا عقد شون خالی شه……. اونا دارن با این کاراشون میخوان به همه بفهمونن: انقدر ایرانیا بی عرضه بودن که از یونانیها:الکساندر…
شکست خوردن…… اونا دارن به تاریخ ما حسودی میکنن …… میخوان بگن: ایرانیا تحویل بگیرین…. کوروش بزرگ این حکومت رو بنیان نهاد اون وقت ببینین چه طور به دست الکساندر همون حکومت بزرگ پایان یافت………….. کسی که به دیگری حسادت میورزد، با این کار به برتری او اعتراف کرده است……………..

میلاد گفته:

وقتی ما به تاریخمون بها نمیدیم ، چه انتظاری از بیگانگان داریم !
وقتی خود ما تا میتوانیم فیلم از تازیها میسازیم و آنها را که هیچ ربطی به ما ندارند به شکل قهرمان نشان میدهیم ، مثل مختار نامه ، و … . وقتی کارهایمان بر عکس تمام دنیاست ،…
حقمونه آقا ، حقمونه

loveiran گفته:

سلامی به زیبایی نام ایران
خیلی جالب بود.
امروز وظیفه ما نوادگان کوروش است که نباید اجازه بدیم تا دشمن از اسم ایران بد بگه
زنده باد ایران زنده باد ایرانی

نرگس گفته:

باور کنید ایراد از اونا نیست از ماست.حالا بیایید فیلو واسه عربا بسازیم.ببوسم دست اون فردوسیرو که ایران نشون داد.ایراد از اونا نیست از ماست که تو کتابای تاریخ مدارس یک توضیح کوچیک حتی یک سطر از نسلمون ننوشته.اما تاریخ اعراب موبهمو میگیم.واقعا تاسف داره .بچه های کوچدک اصلا نمیدونن کوروش کیه.

loveiran گفته:

دوست عزیز اگه می شه لینک اهنگ( هویت من) از یاس درون وب قرار بدین

Ida گفته:

بله دیگه این آمریکایی ها اس بس که … و … هست .
چش ندارن ببینن ما مث اونا به ریشه نیستیم آخه نه اینکه خودشون مهاجر بودنــــــــــــــــــــــــــــــــ

فرامرز گفته:

دوست گرامی عرض سلام
این مقاله من است که در نشریه امرداد بچاپ رسیده . شما که لطف کرده اید انرا نقل کرده اید نام نویسنده انرا نیز بنویسید تا حق کسی ضایع نشود این کار نشانه تمدن است . فکر نکنم شما دوست داشته باشید مطلبتان را بی اجازه نشر کنند

فاطمه گفته:

سلام ب هموطنای عزیزم
این اسکندرهم ک اومدایران روکرفت تمدن وعظمت ایران باعث شدخودش تسلیم بشه وبه مقبره کوروش بیادوزانوبزنه خاک برسرش ک اکه کتابخونه هاروآتیش نمیزد الان دعوابرسروجودمنبع واس مطالب وجودنداشت،زت زیاد

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درود برایرانیان
حالا مابیام واسه مختارو یوسف پیامبر فیلم بسازیم به من ایرانی چه اونا کی بودن من میخوام کورش و داریوش بزرگ رو بشناسم اصلا حقمونه از ماست که برماست وقتی مجوز فیلم کورش بزرگ رو پاره میکنند بایدم واسمون همچین فیلم هایی بسازند امیدوارم کارگردانش به خاطر این دروغ بزرگش سیصد تیکه بشه . ای کاش حالا نبودم این روزگاری رو که ایرانی میکشه نمیدیدم ……..تو این فیلم ما ایرانیا رو درست مثل اعراب نشون دادند مخصوصا خشایارشاه که من خیلی هم این شاه رو دوست دارم چون نوه سرورم کورش بزرگ و بچه ی آتوسا و داریوش بزرگه ای اهورامزدا مگراینکه تو بدادمون برسی ما ایرانیا فقط و فقط وفقط تورو داریم جاوید باد ایران عزیز

محمد باقر گفته:

درود بر ایران وایرانی غیور و همینطور به روح بزرگ کورش وداریوش وخشایارشا.دوست دارم فقط یه منبع ایرانی پیدا بشه بکوبیم تو دهن یونان وامریکا.حروم زاده های چند خدا دارن ادامه سیصد با نام نبرد ارتمیزیوم با همون سبک وسیاق فیلم قبلی داره ساخته میشه و دولت مردان ایرانی هم دارن نگاه می کنند.فکر میکنم اصلا اینا عرب اند چون حتی یه فیلم درباره ی تاریخ ایران نساختند که هیچ مجسمه های بزرگانی چون اریوبرزن وفردوسی رو هم می خوان خراب کنند روفقا هشیار باشین.

فاطمه گفته:

کی میخوادمجسمه هاروخراب کنه آخه آقای محترم فردوسی ک مال دوره ی اسلامه ن تاریخ باستان اریوبرزن هم تاجایی ک میدونم تودره ی مقاومتش مجسمه ای ازش نیست،مهم اینه ک کل جهان ازعظمت وتمدن ایران آکاهه
عقل ندارن آمریکاییهای آشغال کله!!!

محمدفرزند ایران گفته:

وقتی این همه فیلم راجع به غیر ایرانیها ساخته میشه از یوسف پیامبر گرفته تا مختار .وقتی ما حتی یک کوچه هم به اسم کوروش بزرگ نداریم چه برسه به بقیه پادشاهان ایرانی .وقتی کتابهای درسی تاریخ ما مورد تحریف واقع میشه وقتی یک شخصیت بلند پایه مملکت پیشنهاد میده که سران کشور های همسایه رو برای بازدید تخت جمشید دعوت کنیم و رو حانیون ما صداشون در میاد که این ادم سلطنت طلبه . داره جشن ۲۵۰۰ساله شاه رو ازسر میگیره وقتی بعد از مدتها یه فیلم میخوان راجع به کوروش بزرگ بسازن و هنوز فیلم ساخته نشده میگن بودجه نداریم و بودجه های میلیون دلاری رو بهانه قرار میدن درحالی که براحتی برای اعراب فیلم میسازنو و بودجش هم براحتی میدن.وقتی ………دیگه چه توقعی از بیگانه داریم.همه شما امریکا و کشورهای غربی رو مقصر میدونین اما مقصر اصلی فقط و فقط خود ما هستیم.

سید سجاد میرباقری گفته:

بسم الله الرحمان الرحیم
باسلام وسپاس از نقد شما. اینک بدانید که به نقاطی از متن شما اشکالاتی ضریف و مستقبل النقد وجود دارد که علاوه بر تکثر کلام وذیق وقت فقط به یکی از انها اشاره ی گذرا می کنم و ان هم بخاطر اهمیت ان است
پیامبری جناب کورش کبیر است=نبوت در لغت مرادف همان رسالت از طرف خداست و علائمش ثبت در کتب پیامبر قبلی قبلی میباشد ولی کورش کبیر نبوتش در کتبی نقل نشده است ۲٫خودش قبول داشته باشد که من پیامبرم درصورتی که از کورش کبیر چنین مطلبی نقل نشده است ۳ .سند صحیح برای ثابت کردن این که او معجزه داشته باشد زیرا هر پیامبری بدون استثنائ معجزه ای که بشر عادی نداشته راداشته است و لی کورش کبیر در مسند صحیح و سند دقیق معجزه ای نقل نشده است ۴٫ عدم جاه طلبی و کشور گشایی بیش از حد دنیوی/طبق مبانی دینی/ در دست یک پیامبر دینی نیست واز او بعید است .در صورتی که شاید وشاید از غیر پیامبران بعید نباشد ۵٫هیچ پیامبری قبل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه وعلی اله امامت یااصل کشور گشایی وجنگ بادیگران را نداشته است الا خود پیامر وچند پیامبر اولوالعطم دیگر ۶٫حرف سالم زدن شخص دلالت بر نبوت او نیست و در این صورت سقراط حکیم یا علمای دیگر درفلسفه و عرفان هم نبی بودند ۷٫اگر او پیامبری عظیم بود باید حتمآ وصی داشته باشد ولی برای او وصیی نقل نشده است ۸………
و یک اشکال دیگر این که در هیچ کتب تاریخی مرجع قائل به این نیستند که قبل از حضرت داوو که بعد از نبوت حضرت عیسی سلام الله علیهما زرهی باشد و از فضائل حضرت بود که به زره عطا کرد
انشاالله مفید تحصیل واقع شود

فرامرز گفته:

جناب میر باقری سلام
ممنون از وقتی که گذاشتید مقاله من مطالعه کردید . اما توضیحات بنده بعنوان محقق تاریخ و کارشناس ان …..
۱-در مورد پیامبری کوروش هخامنشی اینجانب در برابر تفسیر امیزان مرحوم حضرت ایت الله طباطبایی چیزی ندارم که بیان کنم ایشان که یک شخصیت برجسته دینی هستند بر این امر صحه گذاشتند و قطعا منظور قران از ذوالقرنین یک شخصیت تاریخی است نه یک شخصیت خیالی و این شخص با تو جه به جمیع نشانه ها کسی غیر از کوروش دوم نیست
۲-ماخذهای ایرانی دوران کوروش از بین رفته و نبود ماخذ به قطعیت نبی نبودن ایشان منجر نمیشود . ولی اینکه یکی از نظامیان دشمن ایران بنام گزنفون کتابی سراسر در وصف سجایای اخلاقی و معنوی کوروش نوشته بنام سیروپدی ( تربیت کوروش) خود گواهی است که در عصر جاهلیت حتی در تمدنهای بزرگ متصف کردن دشمن به الگوی اخلاقی نشانی جز والاتر بودن ایشان ندارد
۳-تمام پیامبران غیر اولوالعزم معجزه نداشتند یا اعجاز به معنی رایج نداشته اند و ایشان صاحب کتاب نبوده اگر اعجازی از ایشان رخ داده در تواریخ ثبت نشده است .
۴- اتفاقا سندی نیست که ایشان تمایل به کشور گشایی داشته بالعکس اشکارا اعلام کرده با خونریزی و کشور گشایی مخالف بوده و به بزرگان کشور گفته اماده باشید هنگامی که از مرزها بیرون میروید به قصد نبرد و کشور گشایی ترک فضایل کرده اید … نبرد های کوروش یک سیستم تدافعی در مقابل توطه هایی بود که بابل اسپارت و مصر مشترکا برای نابودی ایران کشیده بودند رفتار کوروش در بابل لیدی و بخشش اسرا فرمانروایان شکست خورده و ازاد کردن اسرای بنی اسراییل نشانی جز جاه طلبی دارد . سلیمان نبی اوود پیامبر و بعضی از پیامبران فتوحات ارضی داشته اند ایا این نبرد ها تماما نشان جاه طلب است؟ ایا حمله خلفا به خاک ایران که جانشینان پیامبر بوده اند یا نبرد یرموک پیامبر عزیزمان ص با بیزانسی ها برای کشور گشایی بود حاشا که چنین بود . بعضی نبرد ها برای گسترش حقیقت یا دفاع از مرز های کشوری اجتناب ناپذیر بوده است . ضمنا کتاب یهود صراحتا نشان از نبوت کوروش دارد که ” شبان یهوه ” از ایشان نام برده شده گرچه در تغییر کتب انبیایی چون موسی و عیسی تردید نیست اما ایمه و پیامبران بکل کتب انها را رد نکرده اند این بخش از کتاب توریه اصیل ترین بخش ان است که تابهاتی با مضمون ذوالقرنین قران کریم دارد .