جمشید(جم) اولین پادشاه جهان؟

بنا بر اساطیر ایران باستان نخستین پادشاه جهان جمشید یا جم است که هزار سال سلطنت کرد و در زمان او دیوان در ذلت و خواری و تهیدستی و ناتوانی بودند ولی مردم از همه نعمتهای مادی برخوردار می شدند و از پیری و ناتوانی خبری نبود باران پیوسته می بارید و همواره زمینها حاصلخیز و محصول فراوان بود .
مهمتر از همه جمشید برای مردم حکمت آورد که سبب رستگاری و دانایی آنان شد .

 

 

در زمان او مردم روی زمین آنقدر زیاد شدند که جا برای مردمان تنگ شد و او مجبور شد سه بار زمین را توسعه دهد تا جای کافی برای زندگی بوجود آید( احتمالا منظور از زمین همان قلمرو حکومت بوده است)تا زمانی که خدا به جمشید اطلاع داد که سرما همه موجودات را از بین خواهد برد و او باید حفره ای در زمین بوجود آورد و زیباترین مردان و زنان و بهترین خوراکیها و گیاهان و حیوانات و همچنین آتش مقدس را با خود به درون حفره ببرد . و خدا به جمشید وعده داد که آنجا سرسبزتر و زیباتر و خوش آب و هواتر از روی زمین است و از حرص و طمع و کینه و کلیه صفات اهریمنی خالیست (بهشت )
در جای دیگر از اساطیرمان از جمشید با پایانی دیگر یاد شده است :
بعد از اینکه جمشید جهان را آباد کرد گرفتار کبر و غرور شد و خود را خدا نامید در نتیجه به خشم خدا گرفتار شد و دشمن کشورش را تسخیر کرد.
جمشید اولین کسی است که در اساطیر از او با عنوان شاه (خشائیته) نام برده شده است
جمشید از آژی دهاک (ضحاک ماردوش) شکست خورد و آژی دهاک نزدیک به هزار سال با زور و ظلم به مردم حکومت کرد تا اینکه کاوه (کاوه آهنگر) مردم را گرد هم آورد و برضد او شورید و او را دستگیر کرد و در غاری در کوه دماوند زندانی کرد و فریدون که از خاندان با تقدس شاهی بود را به سلطنت رساند .
نکته جالب توجه زندانی کردن آژی دهاک است و این نشان میدهد که در اندیشه ایرانیان کشتن و قتل و خونریزی جایی نداشته است حتی در مورد آژی دهاک ستمکارترین فرد روی زمین .

http://www.vatanfa.com/?s=جمشید(جم)-اولین-پادشاه-جهان؟
میترا راضی گفته:

محض اطلاعات بگم….. جمشید یک افسانه بود……….

دختر شاه پریون گفته:

عاللللللللللللللللللللللییییییییییییییی بود من عاشق ایرررررررررررااااااااننننننن هستم

دختر شاه پریون گفته:

در ضمن میترا خانوم جمشید افسانه نیست

جواد جمشیدزایی گفته:

ایا از جمشید بلوچ بود

جواد جمشیدزایی گفته:

جمشیدکبیر بلوچ بود

ناشناس گفته:

غلط کردی جمشید لر بود

مهرداد گفته:

با درود به همه دوستان. درمحلی در خوزستان در اندیکا محلی به نام قلعه بردی وجود دارد که بر اساس کاوشهای گیریشمن و لایارد محل زاده شدن کوروش بزرگ میباشد. بالاتر از این دژ دژی به نام قلعه ریت وجود دارد که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ میرسد و تنها اثر بجای مانده از پادشاهان کیانی و سلسله های کیانیان و آزادان میباشد. تورو خدا به هم توهین نکنید دوستان. من خودم بختیاری ام و به همون اندازه که لرها رو دوست دارم بلوچها و دیگر هم میهنانمو دوست دارم و نوکر همشون هم هستم. پاینده باشید با سپاس از همه و دوستانی که در این سایت برای سرافرازی میهنمون میکوشند . بدرود

محمدفرزند ایران گفته:

بدون شک هر افسانه ای ریشه در واقعیت داره وباید افسانه ها رو از جنبه تاریخی مورد کاوش قرارداد.افسانه ها یکی از پایه های اطلاعات تاریخی هر کشوری هستند.اما اینکه دارین اینجا بحث لر بودن یا بلوچ بودن جمشید رو میکنین دیگه واقعا خنده دااره

جواد جمشيدزايي گفته:

جمشید کبیراز قوم بلوجه جون که ساکنین قدیم فلات ایران بلوج بودن و بعد از آمدن آریایی کوج میکنن به جنوب ایران

جواد جمشيدزايي(جمشيدزهي) گفته:

ولی جدا ازین حرفا جمشید کبیر بلوج بود جونکه ساکنان بومی ایران قوم بلوج بودند که بعد از آمدن آریایی ها ودرکیری که بین آنها صورت کرفت بدلیل زیادبودن آریایی ها بومیان شکست خورده واز رشته کوههای البرز بایین آمدن و زبان بلوجی مادر زبان فارسی است باور نداری تحقیق کن

فریدون گفته:

آقای « جواد جمشیدزایی ( جمشیدزهی ) » ، اصلاً این طور

نیست که می گی ، بلوچها هم از اقوام « آریایی » هستند

و « جمشید بزرگ » هم در « اساتیر آریایی » اومده ، به

این معنی که « آریایی » بوده…

الياس محمدي گفته:

باسلام،خسته نباشید خدمت دست اندرکاران تهیه و جمع آوری تاریخ کهن و باستانی ایران عزیزمان ؛امید است همیشه موفق و مؤید بوده باشید.

جمی گفته:

جمشید از جم بوده که نام او هنوز هم بر روی این شهر است و او یک فارس بوده

اهورا یا اهریمن گفته:

سلام بر همگی اقوام ایرانی امروز از گذشته کمترن /درگذشته تمام اقوام دنیا یک ملت متهد رو تشکیل دادند که حکومتی شکست ناپذیر به نام پرشیین بوده رفته رفته با عقاید نژادپرستانه هوییتها ناپدید گشت واین ابر قدرت اریایی ب امروز ما تزعیف گشت تمام دنیا در تاریخ از ایران ب انوان مردمانی قدرتمند و باهوش یاد میکنند وبا ترس از این پارسیان از همه طرف بر ما فشار وارد کرده تا وقت هنرنمایی و بازگشت ب اقتدار دیروز را نداشته باشیم واین رابگویم ک اگر متهد شویم میتوانیم گوهر دنیا باشیم سندی از کتیبه های باستانی پیدا شده ک در زمان کورش یک اتیغه ی باستانی محسوب میشده ودر ان از خلیج فارس ب خلیج پارسه نقل شده پس بکوشیم برای ایرانی ابادتر فکرش رابکنید که چرا گذشته قبل از این ۲۵۰۰ سال را برای ما بازگو نکردن

محسن گفته:

جم نام معادل عربی گمنام است.
بعضی تهمت ها زدند به جمشید جم نام .اما آیا کسی واقعا جمشید رو میشناسه؟
چرا تمام پادشاهان بزرگ ایران به جمشید جم نام یا گمنام ارادت داشتند؟
دو نفر توانستند روی زمین تا قبل از ظهور به حکومت و پادشاهی بر جانب حق دست یابند یکی سلیمان نبی علیه السلام بود و دیگری جم گمنام . ذوالقرنین و اشاره به اسم یمه و لقب یمنی جمشید برای همه عجیب بود. صاحب ریسمان الهی بود و بعدها گفته شد به ریسمان الهی چنگ بزنید برای اتحاد!
اما گفته شده جمشید ادعای خدایی کرد .دروغ می گویند جمشید جم آریایی ذوالقرنین یکتا پرست و آزاده بود و ادیان الهی را یاری میکرد و از آزادگی لذت میبرد.
جمشید ذوالقرنین اگر انسان بدی بود ضحاک دشمنش نمیشد!
اما اینکه گفته اند مغرور شد حکمت دارد. وقتی از اطاعت جمشید سر باز زدند جمشید گفت آیا این ذوالقرنین نبود که بخاطر خداوند یگانه کمکتان کرد و از ورطه بلایا و انحرافات نجات داد قومش گفتند خواست خدا بوده به تو ربطی ندارد مگر تو خدایی کردی! جمشید قومش مورد غضب قرار داد و ترک کرد و در داخل درخت توسط ضحاک دو نیم شد و وقتی نصف شد دم نزد و بحال امتش افسوس خورد.
بعد از مرگ جم نام ذوالقرنین بیماری و قحطی و بدبختی زمین را فرا گرفت و قومش اعتراف کردند اگر خداوند به ما نظر داشت بخاطر علاقه اش به جمشید ذوالقرنین بود.
گفتند جمشید حرمسرا داشت دروغ است تمام پادشاهان بزرگ ایران به حرمت جمشید ذوالقرنین یک همسر اختیار میکردند و ملکه مینامیدند مگر اینکه پسری از ملکه اول متولد نمیشد.
در مورد حکم شراب خوردن جمشید واقعیت این است که او دلتنگ خداوند یگانه شد و از غصه دوری از خداوند شراب مینوشید برای فراموش کردن غصه.
میترا اسم معشوقه ای بود که نوید او را به جمشید دادند و موفق به دیدارش نشد.
جمشید پادشاهی بود که وقتی پیامبران از قومشان خسته میشدند و قطع امید میکردند اقوام منحرف را برای یاری خداوند و کمک به پیامبران نابود می کرد.
بارها رجعت کرد و عمرش در طولانی ترین دوره چهار صد سال بود .
بهترین رفیق و رقیبش در گذشته خضر بود و بعد شناخت ایلیا ابن عمران علیه السلام یا همان علی علیه السلام عاشق نام علی علیه السلام شد.
از او در قران کریم با نام ذوالقرنین صالح یاد شده کسی که در آخرالزمان رجعت میکند برای یاری اولاد علی علیه السلام.
دو بار در رجعتهایش ناکام ماند یکبار با ضربه سنگ منکران کشته شد و یکبار هم قرار بود پسر انسان کامل علی علیه السلام باشد که اعراب به حقیقت گمنام پی بردند و توسط خلفای منحرف عرب در درون شکم حضرت زهرا سلام الله علیها به قتل رسید. یمه لقبی بود که بخاطر رجعتش در بین اهل بیت یمانی پیامبر به خود داده بود به سبب ارادتش به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه.
اما گمنام بود جم نام نامیده میشد و ذوالقرنین صدایش میزدند تا حضرت علی علیه السلام به همراه پیامبر خاتم الانبیا نام محسن را برای او انتخاب کردند. در رجعتش بین اهل بیت ناکام ماند و قرار شد منتظر بمانند تا برگردد و از خودش دفاع کند .
لقب امام زمان غایب علیه السلام منتظر المهدی است بخاطر اینکه حکم خداوند یگانه بر آن بود تا منتظر بمانند و ذوالقرنین صالح را ببینند.
لقب شعیب ابن صالح گمنام از قبیله ای محروم نشان آخر اوست.
پادشاهی که در دور آخر الزمان رجعت افتخاری داشت تا حکومت را به مهدی موعود علیه السلام هدیه کند و او را به اهل زمین بشناساند.
تخت جمشید بعد از نابودی کامل توسط کورش دادگر بازسازی شد و قبل از آن توسط خود جمشید جم ساخته شده بود.
اما محل دفن جمشید در تخت جمشید نبود.
وقتی به مرگ نزدیک میشد تمام کتابهایش را سوزاند تا ظالمان از آن سوء استفاده نکنند.
قبر جمشید هم نامعلوم بود بعد از مرگ وی بر اکثر مردم ایران و بعد از مدتی از یادها رفت.
عاشق علامت شیر و خورشید بود و علی علیه السلام را شیر مینامید و اولاد غایب وصی بر حق ایشان منجی آخرالزمان را هم خورشید مینامید
شیر و خورشید یعنی حق با علی و اولاد علی علیه السلام بود.
جمشید در بنا نهادن معبد داوود نبی علیه السلام مشارکت داشت و کمک کرد و قبل از ابراهیم هم یکبار خانه کعبه را بازسازی نمود.
اما حکمت الهی بر این بود که محروم باشد تا زمان مشخصی و خداوند یگانه را بخطر رحمتش شکرگذار بود .