جشن زایش اشو زردشت/روز امید و شادباش نویسی

به دنبال قولی که به شما کاربران عزیز مبنی بر توضیح کامل تمام جشن های ایران داده بودم امروز نیز یکی دیگر از جشن های مهم ایران باستان رو برای شما کاربران اماده کرده ام که نام ان “جشن زایش اشو زردشت” می باشد که زمان ان خرداد روز از فرودین یا همان  ششم فروردین کنونی است.

 

این روز در گاهشماری ایرانی به نام های روز «امید»، روز «اسپیدا نوشت» یا روز «نوروز بزرگ» خوانده می شود و از روزهای خجسته ایرانیان است، که همراه با شادی و مراسم آب پاشی برگزار می شود و در تقویم سُغدی و خوارزمی روز آغاز سال نو می باشد.در متون پهلوی رویدادهای بسیاری به این روز منسوب شده است؛ از جمله پیدایی کیومرث و هوشنگ،روییدن مشی و مشیانه،تیراندازی آرش شیوا تیر،غلبه سام نریمان بر اژدهاک،پیدایی دوباره  شاه کیخسرو (از جاودانان در باورهای ایرانی)،همپُرسگی زرتشت با اهورامزدا.

 

نام روز امید به خاطر انتظار پیدایی دوباره کیخسرو و دیگر جاودانان و نجات بخشان (سوشیانت ها)، به این روز داده شده است.نام اسپیدا نوشت، از آیین نامه نویسی در این روز گرفته شده است که آگاهی بیشتری از آن در دست نیست. گمان می رود با پیام های شادباش نوروزی در پیوند باشد.از این روز به نام «هودرو» یا «هفدورو» یعنی روزی که هفتاد و دو رویداد سرنوشت ساز در زندگی و تاریخ ایرانیان روی داده است نیز نام برده شده است.

در منابع کهن از دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی، فردوسی بزرگ، ابن ندیم و غیره نیز اختراع خط به دست جمشید و بر تخت نشستن وی گزارش شده است بدینگونه که :«… روزی که جمشید خط نوشت و به مردم مژده داد که روش او خدای را خوش آمده و به پاداش کارهایش، گرما، سرما، پیری و رشک را از مردمان دور می کند، روز ششم فروردین ماه بود …».

 

جشن زایش اشو زردشت

ششمین روز فروردین که بنا به نظر بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زردشت اسپنتمان است، به نوروز بزرگ معروف است. دراین روز زردشیان در آتشکده‌های هر شهر گردهم می آیند، به سخنرانی‌های مذهبی گوش می‌دهند، اوستا می‌خوانند و تولد پیامبرشان را جشن می‌گیرند. آب پاشیدن به همدیگر، دود کردن اسپند و پخش کردن سنجد و آویشن نیز از دیگر مراسم‌های این جشن است.
گاتاخوانی، دف زنی و سخنرانی در مورد تاریخچه نوروز و جشن زایش زردشت از جمله برنامه‌های این مراسم می باشد. حضور در نیایشگاه شاور اهرام ایزد و سایر نیایشگاه‌ها و مکان‌های مقدس دینی در صبح روز ششم فروردین از دیگر آیین‌های بزرگداشت زایش زردشت است، که در همه شهرهای زردشتی نشین برگزار می‌ شود.

http://www.vatanfa.com/?s=جشن-زایش-اشو-زردشت/روز-امید-و-شادباش-نویسی
ناشناس گفته:

دستت در د نکند متشکر استفاده کدم اما منبع……

پارسا گفته:

درود بر ایران دورد بر کوروش

دیگه ایران کوروش را نمی شناسد
دنیا بشناسد ما ایرانی ها به اعراب وصل می شیم و…

دوستدار زرتشت گفته:

مطلبی از یکسایت معلوم الحال فرستادم در صورت امکان پیگیری و برخورد نمایید:
آیین چهارشنبه سوری که یادگار ایران باستان و ایران قبل از اسلام است متأثر از دین زرتشت است که آتش را مقدس می داند. در این آیین با پریدن از روی آتش و گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من» از آتش به عنوان یک امر مقدس مدد خواسته می شود . این امر از نظر اسلام شرک تلقی می شود زیرا یک مسلمان علاوه بر توحید ذاتی، قائل به توحید افعالی نیز هست و همچنین تمامی علمای عظام و مراجع تقلید این برپایی این رسم غلط را شایسته ی یک مسلمان ندانسته و آن را نامشروع خوانده اند.
منبع:http://www.gonabadonline.com/index.php?option=com_content&view=article&id=205:1390-12-26-20-39-58&catid=49:1390-11-20-09-35-27

مسعود گفته:

خیلی جالب بود, واقعا ممنون

یک ایرانی گفته:

از مطلب بالا هم در باره ی زرتشت بزرگ ممنون