یک داستان از مردانگی و سخاوت کوروش

روزی که کوروش وارد شهر صور شد یکی از برجسته ترین کمانداران سرزمین فینیقیه (که صور از شهرهای آن بود) تصمیم گرفت که کوروش را به قتل برساند. آن مرد به اسم “ارتب” خوانده می شد و برادرش در یکی از جنگ ها به دست سربازان کوروش به قتل رسیده بود. کوروش در آن روز به طور رسمی وارد صور شده بود و پیشاپیش او، به رسم آن زمان ارابه آفتاب را به حرکت در می آوردند و ارابه آفتاب حامل شکل خورشید بود و شانزده اسب سفید رنگ که چهار به چهار به ارابه بسته بودند آن را می کشید و مردم از تماشای زینت اسب ها سیر نمی شدند …

 

 

هیچ کس سوار ارابه آفتاب نمی شد و حتی خود کوروش هم قدم در ارابه نمی گذاشت و بعد از ارابه آفتاب کوروش سوار بر اسب می آمد. از آنجا که پادشاه ایران ریش بلند داشت و در اعیاد و روزهای مراسم رسمی، موی ریش و سرش را مجعد می کردند و با جواهر می آراستند. کوروش به طوری که افلاطون و هرودوت و گزنفون و دیگران نوشته اند علاقه به تجمل نداشت و در زندگی خصوصی از تجمل پرهیز می کرد، ولی می دانست که در تشریفات رسمی باید تجمل داشته باشد تا اینکه آن دسته از مردم که دارای قوه فهم زیاد نیستند تحت تاثیر تجمل وی قرار بگیرند. در آن روز کوروش، از جواهر می درخشید و اسبش هم روپوش مرصع داشت و به سوی معبد “بعل” خدای بزرگ صور می رفت و رسم کوروش این بود که هر زمان به طور رسمی وارد یکی از شهرهای امپراطوری ایران(که سکنه آن بت پرست بودند) می گردید، اول به معبد خدای بزرگ آن شهر می رفت تا اینکه سکنه محلی بدانند که وی کیش و آیین آنها را محترم می شمارد.

در حالی که کوروش سوار بر اسب به سوی معبد می رفت، “ارتب” تیرانداز برجسته فینیقی وسط شاخه های انبوه یک درخت انتظار نزدیک شدن کوروش را می کشید!

در صور، مردم می دانستند که تیر ارتب خطا نمی کند و نیروی مچ و بازوی او هنگام کشیدن زه کمان به قدری زیاد است که وقتی تیر رها شد از فاصله نزدیک، تا انتهای پیکان در بدن فرو می رود. در آن روز ارتب یک تیر سه شعبه را که دارای سه پیکان بود بر کمان نهاده انتظار نزدیک شدن موسس سلسله هخامنشی را می کشید و همین که کوروش نزدیک گردید، گلوی او را هدف ساخت و زه کمان را بعد از کشیدن رها کرد. صدای رها شدن زه، به گوش همه رسید و تمام سرها متوجه درختی شد که ارتب روی یکی از شاخه های آن نشسته بود. در همان لحظه که صدای رها شدن تیر در فضا پیچید، اسب کوروش سر سم رفت. اگر اسب در همان لحظه سر سم نمی رفت تیر سه شعبه به گلوی کوروش اصابت می کرد و او را به قتل می رسانید. کوروش بر اثر سر سم رفتن اسب پیاده شد و افراد گارد جاوید که عقب او بودند وی را احاطه کردند و سینه های خویش را سپر نمودند که مبادا تیر دیگر به سویش پرتاب شود، چون بر اثر شنیدن صدای زه و سفیر عبور تیر، فهمیدند که نسبت به کوروش سوءقصد شده است و بعد از این که وی را سالم دیدند خوش حال گردیدند، زیرا تصور می نمودند که کوروش به علت آنکه تیر خورده به زمین افتاده است.

در حالی که عده ای از افراد گارد جاوید کوروش را احاطه کردند، عده ای دیگر از آنها درخت را احاطه کردند و ارتب را از آن فرود آوردند و دست هایش را بستند…

کوروش بعد از اینکه از اسم و رسم سوءقصد کننده مطلع گردید گفت که او را نگاه دارند تا اینکه بعد مجازاتش را تعیین نماید و اسب خود را که سبب نجاتش از مرگ شده بود مورد نوازش قرار داد و سوار شد و راه معبد را پبش گرفت و در آن معبد که عمارتی عظیم و دارای هفت طبقه بود مقابل مجسمه بعل به احترام ایستاد. کوروش بعد از مراجعت از معبد، امر کرد که ارتب را نزد او بیاورند و از وی پرسید برای چه به طرف من تیر انداختی و می خواستی مرا به قتل برسانی؟

ارتب جواب داد ای پادشاه چون سربازان تو برادر مرا کشتند من می خواستم انتقام خون برادرم را بگیرم و یقین داشتم که تو را خواهم کشت، زیرا تیر من خطا نمی کند و من یک تیر سه شعبه را به سوی تو رها کردم، ولی همین که تیر من از کمان جدا شد، اسب تو به رو درآمد و اینک می دانم که تو مورد حمایت خدای بعل و سایر خدایان هستی و اگر می دانستم تو از طرف بعل و خدایان دیگر مورد حمایت قرار گرفته ای نسبت به تو سوءقصد نمی کردم و به طرف تو تیر پرتاب نمی نمودم!

کوروش گفت در قانون نوشته شده که اگر کسی سوءقصد کند و سوءقصد کننده به مقصود نرسد دستی که با آن می خواسته سوءقصد نماید باید مقطوع گردد. اما من فکر می کنم که هنگامی که به طرف من تیر انداختی با هر دو دست مبادرت به سوءقصد کردی و با یک دست کمان را نگاه داشتی و با دست دیگر زه را کشیدی. ارتب گفت همین طور است. کوروش گفت هر دو دست در سوءقصد گناهکار است و من اگر بخواهم تو را مجازات نمایم باید دستور بدهم که دو دستت را قطع نمایند ولی اگر دو دستت قطع شود دیگر نخواهی توانست نان خود را تحصیل نمایی، این است که من از مجازات تو صرفنظر می کنم.

ارتب که نمی توانست باور کند پادشاه ایران از مجازاتش گذشته، گفت ای پادشاه آیا مرا به قتل نخواهی رساند؟ کوروش گفت : نه. ارتب گفت ای پادشاه آیا تو دست های مرا نخواهی برید؟ کوروش گفت: نه. ارتب گفت من شنیده بودم که تو هیچ جنایت را بدون مجازات نمی گذاری و اگر یکی از اتباع تو را به قتل برسانند، به طور حتم قاتل را خواهی کشت و اگر او را مجروح نمایند ضارب را به قصاص خواهی رسانید. کوروش گفت همین طور است. ارتب پرسید پس چرا از مجازات من صرفنظر کرده ای در صورتی که من می خواستم خودت را به قتل برسانم؟ پادشاه ایران گفت: برای اینکه من می توانم از حق خود صرفنظر کنم، ولی نمی توانم از حق یکی از اتباع خود صرفنظر نمایم چون در آن صورت مردی ستمگر خواهم شد.

ارتب گفت به راستی که بزرگی و پادشاهی به تو برازنده است و من از امروز به بعد آرزویی ندارم جز این که به تو خدمت کنم و بتوانم به وسیله خدمات خود واقعه امروز را جبران نمایم. کوروش گفت من می گویم تو را وارد خدمت کنند.

از آن روز به بعد ارتب در سفر و حضر پیوسته با کوروش بود و می خواست که فرصتی به دست آورد و جان خود را در راه کوروش فدا نماید ولی آن را به دست نمی آورد. در آخرین جنگ کوروش که جنگ او با قبایل مسقند بود نیز ارتب حضور داشت و کنار کوروش می جنگید و بعد از آنکه موسس سلسله هخامنشی(کوروش بزرگ) به قتل رسید، ارتب بود که با ابراز شهامت زیاد جسد کوروش را از میدان جنگ بدر برد و اگر دلیری او به کار نمی افتاد شاید جسد موسس سلسله هخامنشی از مسقند خارج نمی شد و آنها نسبت به آن جسد بی احترامی می کردند، ولی ارتب جسد را از میدان جنگ بدر برد و با جنازه کوروش به پاسارگاد رفت و روزی که جسد کوروش در قبرستان گذاشته شد، کنار قبر با کارد از بالای سینه تا زیر شکم خود را شکافت و افتاد و قبل از اینکه جان بسپارد گفت : بعد از کوروش زندگی برای من ارزش ندارد.

http://www.vatanfa.com/?s=یک-داستان-از-مردانگی-و-سخاوت-کوروش
م . خ گفته:

دستون درد نکنه

3t@re گفته:

سلام
داستان جالبی بود.
حداقل اینکه تونستم یه داستان از کوروش برای معلم تاریخم گیر بیارم
مرسی
به منم سر بزنین
گرچه من دیگه نمی نویسم

باران1390 گفته:

سلام.کوروش چصور فوت کرده؟درجنگکشته شده؟داریوش چطور؟

به این ادرس مراجعه کنید

ناشناس گفته:

تشکر . داستان زیبایی بود .

نجمه گفته:

کورش بی همتا بوده و هست و تا ابد نیز این گونه خواهد بود…

مهدی گفته:

درود بر شما
خیلی خیلی خوشحالم که میبینم ایرانیان اصیل به دنبال گذشته خودشون هستن
و یاد کوروش همیشه جاوید رو بر پا می کنن که هر چی بگیم هنوزم کم گفتیم
بدرود

javad گفته:

ارابه آفتاب!!!!!!چه اسم زیبایی

شهاب گفته:

فقط میتونم بگم به امید زایش کوروشی دیگر

شهاب گفته:

راستی واژه ی تازی “کبیر”را از عکس ارامگاه کوروش بزرگ بردارین و بجای ان “بزرگ” بگذارید

یگانه گفته:

من عاشق کوروش هستم!
مردی به بزرگی کوروش زاده نشده و نخواهد شد !
یادش تا ابد در ایران زمین جاوید باد! به امید ایرانی پاینده در دستان بزرگ مردانی چون کوروش بزرگ
و هزاران بار ممنون از شمایی که برای ماندگاری تاریخ گذشتگان ما در تلاشید ! موفق باشید و پاینده

ناشناس گفته:

ممنون خیلی خوب بود

کوروش(دخت) گفته:

من کوروش رو خیلی دوست دارم….و همینطور کسانی مثله شمارو که یاد و خاطره هاشو زنده نگه میدارید ….بدرود بر همه ی شما اریایی ها….

سعید گفته:

درود.
وقتی می بینم که این قدر به کورش بی احترامی میشه جیگرم میسوزه.
وقتی می بینم که هیچ اهمیتی به پاسارگاد نمیشه آتیش می گیرم.
وقتی ایران باستان به فراموشی سپرده میشه دوست دارم بمیرم.
**************************************************

ناشناس گفته:

داستان جالبی بود به امید اینکه بتوانیم زندگی با ارزشمان را که کورش ساخته بود برگردانیم

میترا راضی گفته:

کوروش یک انسان واقعی بود اون تقدیر براش مقرر شده بود که همیشه برتر از دیگران باشد……………………………

محسن گفته:

امیدوارم روزی بتوانیم تمام داستانهای زیبا در مورد کوروش کبیر را تمام مردم ایران بدانند وبا افتخار برای هم بازگو کنند وحماسه های این ابر مرد آریایی در کتابهای درسی نوشته شود

SAEEDEH گفته:

MATALEBETOON KHAILY JALEBE MOTASHAKERAM

میلاد گفته:

درود بر شما بزرگوار . در تاریخ جهان مانند کورش نداریم . این را من ایرانی نمیگویم ، بلکه سخن خیلی از تاریخ دانان و اندیشمندان غربی و غیر ایرانی میباشد .
نام او روزگاری از محبوبترین نامها در نزد ملل مختلف بوده است ، و هنوز هم در بعضی کشور ها میباشد .
روسها سایرس میگویند
فرانسویها سیروس میگویند
و یونانیها کوروس گویند .

میترا راضی گفته:

میلاد جان ….. شما همونی نبودی که در سایت سربازان هخامنشی خیلی با همه بحث میکردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

میترا راضی گفته:

شهاب جان……… محض اطلاعات بگم : کبیر واژه تازی نیست و این کلمه کاملا ایرانیه………..

ایرانی گفته:

من به خودم افتخار می کنم که یک ایرانی ام و پدرم کوروش بزرگه

بردیا گفته:

بی نظیر بود

mona گفته:

بیخود بود

saman گفته:

salam lotf konid bejai kabir benvisid bozorg

saman گفته:

سلام میشه بجای کبیر بنویسید بزرگ یا هر جای دیگه استفاده کنید مرسی

mona گفته:

khanome mona 1 tozih bede ke chera bikhod bod
aslan chizi saret mishe?????????????????????????????????????????????????????????????

طاهریان گفته:

با تشکر از زحمات شما : در مطلب چگونگی مرگ کوروش آورده اید که جبرئیل به کوروش خبر مرگش را اورد و کوروش بعد از وصیت به فرزندان و بزرگان درگذشت و…. اما در اینجا صحبت از کشته شدن کوروش در جنگ است چرا تناقض ؟
ممنون

فرزانه گفته:

واقعا عالی بود.ممنون.خوشحالم که تعداد افرادی که به گذشتشون علاقه مندن داره زیاد میشه

reza گفته:

ازتون خیلی ممنونم که منش کوروش رو بازگو میکنین. مردم ما مطالعه شون خیلی کمه . اینا باعث میشه که ما بتونیم داستانهای کوتاه در مورده کوروش رو سینه به سینه نقل کنیم . و وقتی مردم بدونن کوروش کی بود و چیکار میکرد باید اونموقع با افتخار به این ابرمرد بی همتا تعظیم میکنیم.بازم مرسی

mj127 گفته:

باتشکر از شما

Mahdi گفته:

عالی بود من که اشک تو چشمام جمع شد.
کوروش بزرگ می فرماید : قبل از من وطنم سرزمین کوچک و گمنامی در آسیا بود و حالا در دم مرگ آن را بزرگترین و مقتدرترین و شریف ترین کشور جهان به دست شما می سپارم.
کجاست که ببینه…

سیاوش گفته:

ای کاش بجای این فیلم های عشق و عاشقی بی سرو ته که هیچ معناومفهومی نداره لااقل سریال زندگی کورش کبیر را می ساختند.
واقعا فردین پسر خاله مادر بزرگ عمه ارتب بوده.

سعید سجادیان گفته:

سلام بر تمامی دوستان.
منا خانم شما یک انسان بی احساس هستید که می گویید بیخود بود.شما همون عرب ها رو بپرستید.شما هیچ اطلاعی از تاریخ ندارید من که ۱۶ سال دارم بیشتر از شما می دونم.
درود بر تمام پارسی پرستان

مهران گفته:

درود بر کوروش بزرگ….

شیوا گفته:

سعید جان منم با شما موافقم.کسیکه به ایرانی بودن خودش افتخار نکنه و تاریخ خودش رو نشناسه بی هویته و همون بهتر که عرب بمونه. همه ما مسلمونیم ولی عرب نیستیم.ایرانی هستیم.

امید گفته:

طبق گفته دکتر عبدالحسین زرین کوب کوروش بزرگ در سن هفتاد سالگی در پاسارگاد وبه دلیل کهولت سن در گذشت و اینکه در جنگ کشته شده زاییده تفکرات وتخیلات ایران ستیز هرودت مورخ دروغ گوی تارخ میباشد

نرگس گفته:

تو رو خدا میبینید.تن کوروش تو قبر داره میلرزه.چرا؟چون ایرانی به جایی رسیده که عربا بهش زور میگن.همون اعرابی که خود کوروشم به خودش زحمت نداد اونا رو تحت سلطه خودش دراره چون میگفت زندگی اعراب اون قدر عقب افتادست که نمی تونن مفهوم فرهنگو درک کنن.حالا تاج ایرانی رو رو سرشون گذاشتن تازه تحدیدم میکنن.حقا که عرب عرب است.بنازم به هر چی پارس.ایران.تاج کیانی.و بنازم به هر چی پارس پرسته.بیاین هویتمونو به همه نشون بدیم

نادر گفته:

من فقط چند چیز میدونم:دین یعنی زرتشت.مرد یعنی کورش و تمام مردان ارییایی که عرب نشدن مثل مونا

اصلان گفته:

درود به کوروش و درود به همه ایرانی هایی که هویتشونو نگاه داشتن در ضمن سلام کلمه عربیه امیدوارم از این به بعد از معادل فارسی و ایرانیه ان یعنی درود بر تو استفاده کنین ممنون

اميرارسلان گفته:

درودبرشما/سلام فارسی/ من عاشق کوروشم!!!!!!!!!!!واقعاماایرانی های امروزی چقدرنامردیم حتی اکثرمون ازایران وایرانیت چیزی نمیدونیم ودهنمونوبازمیکنیم وحرفای بیخودمیزنیم…یااینکه تمدن خودمون روبادستای خودمون ازبین میبریم منظورم حذف قسمت هخامنشی ازکتب درسی!!!!!!!!هرگزمخواب کوروش ای مهدریایی/بی نام تووطن نیزنام ونشان ندارد

بهروز گفته:

انانکه بااندیشه پاک وسرشتی زیبا دردل دیگران جای دارند راهرگزهراسی ازفراموشی نیست چراکه جاودانه اند کوروش بزرگ
درود برشما جالب بود

roobin گفته:

خیلی ممنون عااااااااااالی بود

کوروش گفته:

تاحالا دقت کردید ازایران باستان هیچ اثری ساخته نشده نه سریال نه چیز دیگه فقط سریالها ازتاریخ عربها بوده.متاسفم.ماباید به تاریخمون افتخار کنیم کشور ما زمانی باعزمت و بزرگی وشجاعت کوروش کبیر بزرگترین کشور جهان بود ولی ما از دلاورانمون یادی نمیکنیم.درود بر کوروش کبیر.

AMIN گفته:

ali bood

أرسام گفته:

درود برشما. .خواهش میکنم این تناقض رو از سایت حذف کنید. .یجا از دنیا رفتن کوروش رو وفات اعلام کردید یجا هم قتل اعلام کردید.. ،، خیلی ها هستن که به تازه گی به پیروه آیین کوروش شدند. .پس چیزی رو مبهم نذارید واسشون. . . سپاسگذارم

بهرام گفته:

با درود به همه آریایی ها،افسوس که هویتمون رو فراموش کردیم.ای کاش عمرمن درزمان پیامبرم کوروش بزرگ سپری میشد<بدرود

مجید گفته:

درود بر کوروش بزرگ

یکی از مردانی که تاریخ به روی خود دیده است که پس از گذشت هزاران سال گفته های وی نمونه ندارد.
امید که همچنان از وی یاد شود و اسم چنسن مرد بزرگی هیچ گاه از میان نرود.

ناشناس گفته:

کبیر کلمه ای هس که ازش استفاده میکنن.از همه وطن پرستان ایرانی خواهش میکنم از این به بعد کوروش بزرگ بگن نه کوروش کبیر

رهگذر گفته:

دوستان فراموش نکنید که توی همین چند قرن اخیر هست که ما را با کلام فارس و ترک و لر و کرد به جون هم انداختند
بیایید به جای کلمه درود بر پارس و تشدید قومیت گرایی به نژادمون اهمیت بدیم و البته بدور از نژاد پرستی ، بگیم : زنده باد آریایی !

متاسفانه در عمده کتب تاریخی معاصر ، سعی شده که قومیت ( ترک ، لر ، کرد ، پارس ) را برجسته کنند و ما را به جون هم بندازند ، و متاسفانه موفق بودند و به ذهن مردم ما اینطور قبولاندند که آریای یعنی لر و پارس و همینطور به ما القا کردند که کرد و ترک و اقوام دیگه آریایی نیستند و اینکه آریایی ها اشغال گر بوده اند !!!
اما اگر فکر خودتون را به کار بندازین متوجه میشین که همه اقوام ساکن ایران آریایی هستند و البته خیلی از کشورها اطرافمون …
پس : زنده با آریایی ، زنده باد ایرانی

شاهین گفته:

بچه ها مهم نیست زبانمون چیه مهم اینه نژاد همه ایرانی ها آریاییه
حالا ترک باش لر باش مازنی کرد گیلک قشقایی و……
پس بیهوده دنبال مسائل خاله زنکی نرید
ترک افتخار ماست لر سرور ماست کرد بالندگی ماست گیلک آبروی ماست مازنی شرف ماست و…….. ال ماشالله
زنده باد ایرانی

فرشاد گفته:

درود بر روح اریاییتان…ایول خیلی معرکه بود یه دونه باشین

hamed گفته:

خدای کوروش تو را پیوسته در راه ادای دین به او حفظ نماید

hojat گفته:

dorod bar tamame dostan.aziz mataleb fogholade ok hastesh vali elate marge koroshe kabir be 2 sorat bazgo shode … chera ? be omide zayesh koroshi digar

محسن گفته:

دم همتون گرم فدای هر چی ایرانیه که هیچ جای دنیا ایران نمیشه هیچ جا.

امیر حسین گفته:

به نظر من بهترین پادشاه ایران نادرشاه افشار است او فتوحات فراوانی انجام داد ولی این داستان هم خوب بود

آرامش گفته:

داستانش طولانی بود حوصله نداشتم بخونم

مسعود تنها گفته:

dorood bar shoma.fogholadeh bood.

ناشناس گفته:

درود بر تمام آریایی های عزیز از اینکه میبینم هنوز کسانی از فرزندان ایران هستند وسعی میکنند تمدنمان را نگه دارند از خوشحالی اشک از چشمانم جاری میشه

تا درودی دیگر بدرود

سپهر گفته:

درود بر تمام آریایی های عزیز از اینکه میبینم هنوز کسانی از فرزندان ایران هستند وسعی میکنند تمدنمان را نگه دارند از خوشحالی اشک از چشمانم جاری میشه

تا درودی دیگر بدرود

ناشناس گفته:

ستایش خداوند یکتا را که چنین ذوق وسلیقه ای در شما نهاده است عاااااااااااااالی بود

ناشناس گفته:

زیبا بود. درست مانند همه ی داستان های کوروش بزرگ.

نسترن گفته:

بسیار زیبا بود و از شما برای تلاشی که کردین ممنون.

سوسماز گفته:

منبع؟!

آریا نیک پندار گفته:

درود بر روان پاک کیرش بزرگ

محمد حسین غیبی گفته:

داستان جالبی بود ممنون از زحماتی که کشیده اید.

ali گفته:

عالی بود. کوروش بزرگمرد بود. درود بر آریایی ها

SHAHIN گفته:

mi30.
kheyli ziba boooooooooooooood.

hamed گفته:

دستت در نکنه واقعا حال کردم

بهروز گفته:

ایرانیان افتخار کنید بر این ابر مرد
مردی که خدا در قران از ان تعریف کرده
اسم تو ای کورش بزرگ در قلب همه ایرانیان حک شده

ناشناس گفته:

کورش به معنای واقعی شاهنشاه ایران زمین بود و نه سلطان.
درود بر روان پاکش. امیدوارم فرزندانش راهش را ادامه دهند.

رضا عزیزی گفته:

داستان خوبی بود و ما ایرانیها نباید اصالت خود را از دست دهیم و القابی همانند کبیر را بکار ببریم

مهدی فتاحی گفته:

خیلی خوب بود

سعید گفته:

ما ایرانی ها به دلشتن ادمایی مثل کوروش افتخارمیکنیم

سجاد گفته:

کوروش فقط درایران پادشاهی قابل بود

من گفته:

اگر داستان واقعیه که خب نباید خودشو میکشت که!!!باید سعی میکرد آیین کوروش رو پا بر جا نگه داره!!!

مینا گفته:

عالی بود……………………

ژیان گفته:

جاوید باد نام کوروش،انسان های مانند کوروش هرگز نخواهند مرد تا بی نهایت دوستش دارم روحش قرین آرامش

ناشناس گفته:

خیلی بد بود

ناشناس گفته:

کورش

زنده دل گفته:

دروددددددددددددددددد

رحمان صفائ گفته:

بادشاهئ که جهان به خود نخواهد دید

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان

کوروش نخواب و با ما فرزندانت نوای ای ایران ای سرزمین آریایی را بخوان و شاد باش از فرزندانت که هر لحظه به یادت هستند

کوروش شاه ای پدرم دوستت دارم

جاوید ایران و ایرانی

نگار گفته:

خیلی خوووووووووشم اومد

nsj گفته:

واقعا خیلی عالی بود آدم تحت تاثیر قررا میگیره

دانیال گفته:

زنده باد به غیرت هر چی ایرانیه …. خیلی خوشم اومد …. زنده باد کوروش

صبا گفته:

سعی کنیم به بچه هایم آدم هایی چون کوروش را بیاموزیم تا از یاد نروند!!! ولی متاسفانه در حال حاضر دیگر هیچکس برای کوروش ، داریوش و…………….. اهمیت قائل نیست!

صبا گفته:

شما میگید سگ واق واق میکنه؟ یا پارس میکنه ؟؟؟
————————————————————————————-
امروز متاسفانه داشتم با یکی از دوستانم حرف می زدم

که گفت این سگ همسایه بغلی زیاد پارس می کنه!!!

دوستان عزیز خواهشا از این کلمه استفاده نکنید

این کلمه رو عرب ها برای تحقیر ایرانی ها استفاده می کردند

زمانی که عرب ها ایران رو گرفتند به ایرانی ها لقب سگ رو دادند

و واسه همین میگفتند سگ پارس میکنه

یعنی صدای سگ رو به صدای ایرانی ها تشبیه می کردند

پس خواهشا از این به بعد به جای اینکه بگویید سگ پارس می کنه

بگید سگ واق واق می کنه!

ال گفته:

عالی بود

رضا عزیزی گفته:

چو خواهی که نامت بودجاودان مکن نام نیک بزرگان نهان
درود برکوروش بزرگ ای کسانی که اسم کوروش را پنهان می کنید یک
روز حالتونو می گیرم
please come back

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان

وای بر حال کسانی که برای عشق ورزی به ایران حد و اندازه ای معین میکنن!!!!!!!!!!!!!!!
من ایرانیم و نه از قوم و نسل دیگر من زاده کوروشم و نه اعراب و اجازه نخواهم داد کسی مرا عرب بخواند من از تبار شمس و زرتشت هستم من زاده فریدون و ارش من زاده اتوسا ملکه ایران زمینم نه عرب
وطنم دوستت دارم و برایت جان میدهم
جاوید ایران و ایرانی

پاسخ:

سلام
سورنا یعنی میگی حد و مرز نداره؟
به نظر من حد و مرز داره عشق به وطن
چون اولویت اول وطن نیست
در ضمن ما ایرانی هستیم و خواهیم ماند
کی گفته عرب بشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سورنا سرباز كوروش هستم گفته:

درود به همه پارسیان

وطن وفا عشق به وطن حد و اندازه نداره مثل عشق به اهورامزدا حد واندازه ن د ا ر ه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من که براش حد و اندازه ندارم شما رو نمیدونم
همون کسانی که ۹۸ درصد رای دادن گفتن عرب باشیم از پرچم و اسم تا عبادت و کار و رفتار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

من سه عشق در دنیا دارم
۱-اهورامزدا(زرتشت)
۲-ایران(کوروش و تاریخم)
۳-خانواده(ملت ایران زمین)
جاوید ایران و ایرانی

كاوه آهنگر گفته:

درود
ایران دوستت دارم و میپرستمت
جانم فدایه ایران و کوروش کبیر

pm گفته:

یادتون باشه توی ایین زرتشت کوروش کبیر یک پیامبر بوده پس لطفا نام بزرگش رو این جوری ذکر نکنید
درود بر حضرت کوروش و دوست دارانش

فاطمه گفته:

سلام،داستان جالبی بودمنبعش واسم خیلی مهمه کاش منبعشومیذاشتید
جواب باران۱۳۹۰:کوروش درجنک بدست ۱زن کشته شده است
ب امیدخارج شدن ایران ازتحریم اقتصادی وضایع شدن رقبامون
نوکرتونم/زت زیاد

مهرداد گفته:

درود شاهین وصبای جان برادر و خواهرم دوستتون دارم و تا زمانی که پشتم به برادرانی همچون شما شاهین جان و دامان پاک خواهرانی چون صبا گرم هست از هیچ دشمنی نمی هراسم.که اگر بمیرم در دامان شما خواهرانم بسار چون دلیران سرزمین و مانند برادرانم که دیدگاه خودشون رو نوشتن دلاوران پرورده میشوند پاینده باد میهنم.

آریا گفته:

درود من واقعا افتخار می کنم که هموطن هایی مثل شمادارم.تنها حفظ حفظ فرهنگ ایرانی نمی تونه به ما کمک کنه

باران گفته:

متشکرم سراسر تاریخ ما انباشته ا ئ از داستانهائ این چنینئ است بیشتر بنویسید

بهمن گفته:

عالی بود ممنون

soheil گفته:

ta unja nari nemidoni korush ki bode.man har sal miram azematesh mo be tan adam sikh mishe

ساینا گفته:

کاش من جای ارتب بودم درود بر کوروش بزرگ که یکی از تنها کساییه که باعث میشه ایران و ایرانی مورد احترام قرار بگیرند

ارتين گفته:

علیکم السلام …همتون فقط حرف میزنین منظورم نگار و بقیه هستن که فقط میگن خوووووووووووشم اومد یه کم سر زنده تر … طوری که انرژی حضرت کوروش رو منتقل کنید انتظار دارم همیشه لبخند رو لباتون برق عشق تو چشماتون و امواج اراده تو نگاهتون باشه این میشه ۱درصد از عظمت و بزرگی حضرت… میخامتون رفقای خوبم در ضمن با ارامش به ارامش کمک کنید تا متنو بخونه بابابایبای

فاطمه گفته:

آرتین توکدوم جندمین بجه کوروش بودی؟!!!
۲رسته میکیم جدمونه ولی ن دراین حدکه بابایی شه
درودبرکوروش بزرک ک عشقه
زت زیاد

مهرنوش گفته:

خیلی خوب بود ,متشکرم از نوشته های زیباتون.

مهدی گفته:

به نظرمن اولین وبزرگترین مرد تاریخ ایران کوروش کبیره.

ناشناس گفته:

فقط میتونم بگم اینقدر داستان قشنگ بود که اشکم درامد

alireza گفته:

kasani ke fekr mikonan paziroftan eslam yaani arab shodan sakht dar eshtebahan

فاطمه گفته:

بله ۲رسته ۲وس دارم علیرضاخان هم ب بحث من واویس واردشه کاش سورناهم بوداون کله شق تره توایرانی بودن وعقایداش خبرش نیست معلو نی کجاس ک۱ماه۱بار ۱سربه سایت میزنه انکاری سرش حسابی شولوغه

محمدفرزند ایران گفته:

علیرضا خان سلام .من موندم دین زردشتی ما چه اشکالی داشت که اسلام جاگزین اون شد (البته به زور).البته به عقیده من اسلام مشگلی نداره اما جوریه که همه به اسم اون راحت سر ملت رو کلاه میذارن.البته توی دین زردشتی هم بوده اما خیلی کمتر.درکل این اسلامی که الان ما تبلیغشو میکنیم همون عرب شدنه

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درود برایرانیان
کورش شاه تمام وجودمه اوستا کتابمه زردتشت پیامبرمه ایرانم وطنمه بقیه هم کشک والسلام…………………………………………

شهاب ایرانی گفته:

سلام
اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو با حال بود با این که خیلی تاریخ خوندم تا به حال اینو نشنیده بودم okk

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درود برایرانیان
به نظر من ایران زردتشتی برای ما ایرانیان خیلی بهتر بود تا ایرانی که اسلام واردش شد اون موقع ها بود که تو اوج بودیم ولی حالا………

فاطمه گفته:

آقامحمدودخترخانم آریایی اسلام اسلامه وقتی توایران۱سر۱دیکه روکلاه میذاره تقصیرعقایدوفکرهموطنامونه ن دین اسلام وای خداکاش اینجورعقایدی هموطنام نداشتن شماباافکارتون ب ایران فقط ضررمیرسونین
فقط ایرانی باشین بدون توهین ب ادیان دیله

محمدفرزند ایران گفته:

فاطمه خانوم سلام.من قصد توهین به هیچ فکر وعقیده ای نداشتم و همچین اجازه ای هم به خودم نمیدم.اما مهمترین سنگ بنای تفکرات هر شخصی دینشه.من نمیگم که تمام تقصیرها به دین اسلام برمیگرده اما به عقیده من اسلام نا خواسته بستری داره که همه به اسم اون میتونن سر همدیگرو به قول شما کلاه بزارن.وبه این علت که اکثریت ملت ما اسلام رو به صورت نسل به نسل قبول کردن.البته این رو هم قبول دارم که اسلام واقعی اینی نیست که الان همه ازش سو استفاده میکنن.در ضمن من توی نظر قبلیم توهینی به دین اسلام ندیدم

فاطمه گفته:

سوء استفاده ازدین دیکه جه صیغه ایه؟ عقایدبعضی هموطنااشکال داره همین،اکه واقعأفکمیکنی نسل ب نسل اسلام بت رسیده خواهشأبرومطالعه کن وبرترین دین روانتخاب کن زرتشتی کری مال کوروش بوده ولی بیامبرمال دوره ی ماست،کاش شما…۱ایرانی باشیدمتحد

دختر آریایی(ایرانی ) گفته:

درودبرایرانیان
فاطمه جون کسی به دین اسلام وادیان دیگه توهینی نکرد
ومن فقط یه مقایسه کردم یه مقایسه کوچولو و این فکر نمیکنم توهین باشه ازنظرمن
دوم اینکه پس چرا همین هموطنا اون موقع سرهمدیگه رو کلاه نمیگذاشتند من فکر میکنم دین اسلام دین خیلی خوبیه اما دین زرتشت برای ایرانیان دین خیلی بهتریه چون اگه ما ایرانیان با این دین مبین و کامل قرار بود به طور کامل اصلاح شیم تا الان میشدیم این حرف ها هم بازهم میگم چیزیه که عقل ناقص من میگه و هیچوقت خدای نکرده توهین امیز نیست چرا که تصمصم گرفتم مثل سرورم کورش به ایین همگان احترام بذارم منتطر نظرت هستم دوست عزیزم

فاطمه گفته:

سلام عزیزم برونظر۱ایرانی مسلمان روتوبخش زرتشت بیامبرایران باستان روبخون جوابت اونجاهس خیلی خوب کفته
شمامختاری ک جه دینی روانتخاب کنی ولی نظراون۲وست عزیزروبخونی ضررنمیکنی
جاویدبادهرجه ایرانیه

محمدفرزند ایران گفته:

فاطمه جان سلام چرا من هرچی به شما میگم اینقد سریع جبهه میگیری.من دارم کلی صحبت میکنم.چرا ربط میدی به من.بعدشم چی توی اون دوران بوده که که الان توی این دوران نیس.کردار نیک وکفتار نیک و پندار نیک که خلاصه همه ادیان ازجمله اسلامه ودر ابتدا در دین زردشت بوده مربوط به کوروشه.بعدشم اگه قرار باشه به قول شما پیامبری برای زمان خودش باشه که بیشترین تغییر تو همین ۵۰۰سال اخیر اتفاق افتاده پس باید یک پیامبر دیگه میومد که

فاطمه گفته:

سلااااام!!!جان؟۱بیامبردیکه میومدشرمنده آخریشون حضرت محمدبود دیکه تموم شدن!حرفایی میزنیاخودتونم میدونیدک اسلام کاملترین دینه انقدهم عقایدادیان باستان روبم نکو ک خودم ازبرم
فدای هموطنام بشم
زت زیاد

محمدفرزند ایران گفته:

عزیز من منظورم این نیست که پیامبر گرامی اسلام اخرین پیامبر نیست ومنظورم اینه که شما نمیتونی بگی زردشت متعلق به دوران ما نیست

محمدفرزند ایران گفته:

.فاطمه جان سلام دوباره .این سخن زردشت دقیقا جواب صحبت شماست. من هرگز برسر دین وآیین با هیچکس نمیجنگم حتی اگر بت پرست باشد زیرا براین باورم که خدای هرکس همان است که خرد او به اومی نمایاند…

جواب کاملتر ازین میخوای؟

فاطمه گفته:

آخه آق محمدامربه معروف جی میشه؟۱بیامبروقتی ک میادمیادتامردم روهدایت کنه،۱فرستاده خدامیدونه بت برستی واس۱بنده ی خدایعنی ورودش ب ظلمتوتاریکی وجهنم زرتشت رونشنیدم اینحرفوزده باشن ب این علت ک باعقل جور درنمیاد
زت زیاد

ناشناس گفته:

هر که گم کرد اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش

ایلیا گفته:

سلام عالی بود دست درد نکنه

بهمن فرزند وطن گفته:

درود بر حضرت کوروش،هرگز نخواب کوروش مهر آریایی،آینده از آن کسی است که گذشته خود را فراموش نکرده باشد /حضرت کوروش/

مهسا گفته:

خیلی خوشحالم که میبینم هنوزم اریایی هایی هستند که به یاد کوروش هستند وبهش اهمیت میدن بعضی وقتا گریم میگیره از نامردی هایی که نسبت به کوروش وهخامنشیان میشه !

به امید روزی که همه ی ما ایرانیان زبان خودمون فارسی وفرهنگ اصیل خودمون رو پاس بداریم واز زبان و فرهنگ های بیگانه ی غربی وشرقی وعربی دوری کنیم!

_ دروووووووووووووودبر شما ایرانیان اصیل!!!

مهسا (دختر آریایی) گفته:

با درود
تنها می خواستم بگم که این مهسا خانم با من تفاوت دارند و یه نفر دیگه هستن. و مهسا خانم اگه خواستین دوباره نظر بدین یه پسوند بعد از اسمتون بزارین ممنون می شم

جلال گفته:

با درود بر همه قوم پارس و درود بر کوروش بزرگ

امیدوارم روزی برسه که آگاهی سراسر ایران رو فرا بگیره چون اینجوری کوروش بزرگ و تمام افرادی که قلبشون برای وطنشون میتپیده خوشحال میشن

hamid reza گفته:

دورود به شرفت ایرانی

hamid reza گفته:

درود به شرفت ایرانی

جان نثار ایران حمید رضا گفته:

درود به شرفت ایرانی فقط بجای کبیر بنویس بزرگ

كامران گفته:

سلام
مرسی بابت مطلب گیرا و زیبایی که گذاشتی

ناشناس گفته:

زبان پارس را ارج نهیم و قاطی عرب ها نشویم زردشت یک سر و گردن کامل تر از او هست

ناشناس گفته:

درود بر کوروش کبیر.درود بر شما .درود به غیرت ایرانی

میلاد گفته:

سلام خیلی قشنگ بود

اریا گفته:

حضرت کوروش مرد لحظه های جاوید تخت جمشید مظهر پاکی حضرت کوروش تو پیغمبر منی اوستا تو کتاب مقدس منی

باقر گفته:

درود و سپاس فراوان.

مهدی گفته:

واقعا به ایرانی بودنم افتخار میکنم.ای کاش منم تو زمان کوروش به دنیا میامدم شاید منم از خدمتکاراش بودم

نسیم گفته:

اولین اعلامیه حقوق بشر رو یک ایرانی می‌نویسه حالا بعد چند هزار سال همه دنیا ایرانی رو نقض کننده ی حقوق بشر میخوانند.جای بسی تاسف

سحر گفته:

عالی بود ممنون

عباس گفته:

واقعا وقتی این جور داستانهایی به این زیبای و پر از جوانمردی و مردانگی که حتی دشمن خودم ادم روزی جانش را فدای کنه به کورش واسم کورش افتخار میکنم و دنیا یکی کوروش یکی

فاطمه گفته:

سلام واقعا بعضی وقتا یادمون میره که مال کشور ایرانیم که یک کشور متمدن و با عظمت هست
خدایا دشمنان و بدخواهان ایران رو از بین ببر…
زت زیاد

saeid گفته:

باشه مهسا خانم ناراحت نشو من سعیدم . زنده یاد کوروش کبیر شاه چار گوشهٔ جهان

ستاره (***مهسا***) گفته:

ای بابا کی میخواید یاد بگیرید که کبیر رو کنار اسم کوروش نذارید …سخته بگید زنده یاد کوروش بزرگ …

saeid گفته:

مهسا خانم شما چرا زوم کردین رو من ?

saeid گفته:

به دنیا زانو نخواهم زد حتی اگر به کوتاهی قامتم باشد : کوروش بزرگ !

saeid گفته:

هرگز اسیری را از خواب بیدار نکن شاید آن اسیر خواب آزادی می‌بیند korosh

saeid گفته:

فاطی خانم شمام سعی‌ کنید از روی تعصب حرف نزنید کل حافظه و اطلاعات قبلی‌ رو ریست کنید ، از الان چیزها رو با منطق و عقل خودت بسنج و یاد بگیر مطمئن باش درسته

reza گفته:

کوروش بزرگترین مردتاریخ جهانه

ناشناس گفته:

عالی

ایسان کاظمی گفته:

عالی بود

ایسان کاظمی گفته:

من عاشق کورش هستم .به درستی کورش بهترین مرد ایرانی بود ان مرد شریف وخردمند ودانا بود. ما ایرانیان باید اورا تا اخر عمر اسوهی خود قرار دهیم .خواهش میکنم این جمله را حذف نکنید می خواهم با تمام وجود بگویم کورش عاشقتتتتتتتتتتتتتتتتم

محدثه گفته:

زنده باد پارسی عالی بود

مینا گفته:

فوق العاده عالی بود . استفاده ی زیادی بردم.ممنون

سمانه گفته:

حرف نداش کاشکی همه ی شاه ها مثل کورش بودن که این وضع حالای ما نباشه

مرتضی گفته:

با درود ، شهاب جان کوروش دیگری زاده نخواهد شد … خدا یکی و کوروش هم یکی… درود خدا بر پدرم کوروش بزرگ.

ایسان کاظمی گفته:

واقعا از زندگی کردن در کشورم لذت می برم . به نظرمن بهشت یعنی ایران .واقعا درک میکنم که عشق به وطن یعنی چه.ازاین داستان خیلی درس ها گرفته ام .و به نظرمن بعضی وقت ها ما باید مثل کورش نسبت به هم گذشت داشته باشیم .تنها جمله ای که می توانم بگویم اباد باش ای ایران /ازاد باش ای ایران /ازمافرزندان خود /دل شاد باش ای ایران/

sohrab seprhri گفته:

پیروزی ایران برابر لبنان چلغوز رو به تمامی‌ پارسی‌ گویان اصیل شاد باش گویم باشد که عرب دگر بار برای ما خط و نشان نکشد

فرزند چهارم کورش گفته:

از این که می بینم بسیاری از مردم این قدربه کورش علاقه دارند لذت می برم.به نظر من در کشور ایران ادم نباید مریض باشد نباید نارحت باشد چون در سرزمبن ایران زندگی می کنیم سرزمین کورش /سرزمین پارسیان/ درکشور ایران نباید دعوا وجنگ باشد بین ملت سر شکم یا پول /ماهمه خواهر و برادر یکدیگر هستیم/ما از فرزندان کورش هستیم /بیایید ایرانی بودنمان را به کل کشور های جهان از جمله عرب ها /چینی ها /غربی ها نشان دهیم/ نشان دهیم ما فرزندان کورش ایران را اباد می کنیم / درود برشما ملت عزیز ایران درود بر تو حضرت کورش ایرانی

چنگیز گفته:

خیلی داستان با حالی بود .

دمت گرم

پرستو گفته:

خیلی خیلی عالی بود ممنون که یاد کوروش بزرگ راکردید.درود بر کوروش بزرگ وتمام ایرانیان واقعی

صفر گفته:

عالی بود باز هم مطلب بگذارید

فرشته گفته:

جای بسی تاسف داره که با این تمدن دیرینه افسار زمامداری کشور به دست کسانی افتاده که به این تاریخ باارزش بگن نشانه های طاغوت و ما به جای سریالهای ایران باستان باید تاریخ نه چندان دیرینه ترک ها و عربها را نظاره گر باشیم.ای کاش…….

یه ایرانی گفته:

من عاشق کوروش بزرگم و از ژرفای اسطوره های ایران نام کوروش را فریاد خواهم زد.

خودم گفته:

اقا سیاوش خیلی ممنون ک ب فکر جامعه ی سینما و بچه های مردم هستید…

از شماهم خیلی ممنونم ب خاطر مطلب قشنگتون

بهروز رضايي گفته:

درود به همه خوانندگان عزیز کوروش کبیر در سن هفتاد وپنج سالگی هنگامی که با بدن تمیز منتظر رسیدن مرگ بود دستور داد که هر کس که با من کاری دارد بگوید و بعد از اینکه روی خودم را پوشاندم جیزی نگویید که دیگر زنده نیستم و در ان هنگام خشایار شاه را بعنوان پادشاه معرفی کرد و به او گفت که کار حفاری کنال سوئز را به پایان ببرد و تجارت و کشتی رانی را کسترش دهد و به ادیان مردم احترام بگذار و نگذارید خزانه دولت خالی شود و سپس روی صورت خود را پوشاند . همه مردم میدانستند که پادشاه پارس هیچ وقت غیراز واقعیت حرفی نزده بود .ازاینکه مختصر نوشتم ببخشید و تاریخ ایران را بدست نگارنده های غریبه نسپارید بدرود

رضا گفته:

سپاس بیکران اهورا بر شما . من اهل انشانم امروزه از تلخی روزگاره ..نامش تغییر کرده. در مورد تاریخ : تاریخ جز اشک و آه و درد چیزی دیگر نیست . پس از همه میخواهم دیگه تاریخ نخوانند هر چه بیشتر بخوانند بیشتر اشک میریزند. از طرف اخرین غمزده روزگاره… امروز

pouria گفته:

کوروش رفت اما نادر امد،نادر رفت اما …
جا داره حالا که صحبت را راجع به کوروشه از افای علی معلم به عنوان یک هم وطن تشکر کنم که در حال ساخت فیلم کوروش بزرگ هستن به صورت خصوصی با هزینه دها ملیاردی مرسی معلم

سیما گفته:

به نظر من به جای این که تلویزیون اینقدر درباره ی ادم های مشهور مثل گلزار و نیکی کریمی وشاهرخ استخری وهرهنرپیشه ی مشهوری تحقیق کنه وهنرپیشه هاطرفداربدست بیارن اخرسر مغرورانه کنارمردم ردبشن بره دباره ی انسان های بزرگ تحقیق کنه که حداقل موجب افتخار کشورشان بوده اند

سعید گفته:

با سلام به تمام پسران ودختران آریای باید به عرضتون برسونم که طی تحقیقاتی که من در مورد پیامبر پرسپولیس داشتم این پادشاه مهر ودوستی و عدالت رااز نظر نوع حکومت داری وعدالت برتر از کلیه ی پیامبرانی که تا بحال آمدند قرار دارد پس این داستان خیلی جالبی که شما زحمتشو کشیدید تنها بخش کوچکی از زندگی این بزرکواراست و یک خواهش از تمام آریایی ها دارم که بجای کلمات عربی از فارسی استفاده کنند بعد از اینکه اسلام به زور شمشر وارد ایران شد عربها به ما آموختند که بجای واق واق سگ بگوییم پارس که اسم سرزمینمان است و بجای خوراک بگوییم غذا که به ادرار شتر می گویند و نگویید شاهنامه آخرش خوش است چون از عربها شکست خوردیم به امید ایرانی همچون ایران کوروش همتونو دوست دارم

راشدی گفته:

درود بر کوروش بزرگ من عرب هستم از خوزستان

مهسا(دختر آریایی) گفته:

آقا سعید این که می گین عربها یه جای گفتن واق واق گفتن پارس پارس باید بهتون بگم که توی زبان عربی ما حرف پ رو نداریم.

آرش گفته:

کوروش واقعا مرد بزرگی بوده
ولی دوستان به نظر من نباید هر داستانی را تاریخ فرض کرد
ما وقایع ۱۰۰سال گذشته را هم نمی توانیم با اطمینان بگوییم چه برسد به ۲۵۰۰سال پیش………

هلیا گفته:

عاشق کوروشم…خیلی دوستش دارم…

لیلی هخامنشی گفته:

کوروش برای ایرن خیلی زیاد بود
ما باید به خودمون افتخار کنیم که مجسمه ای از این بزرگ مرد نداریم
بخواب کوروش و مبین ایران در کجا قرار دارد

رضا گفته:

از کوروش تخت جمشید به یاد نمی مونه شده هزار سال دیگه یا فوقش ۱۰ هزار سال دیگه ولی چیزیه که بالاخره تخریب میشه
ولی این مطالب اگه بمونن از ۱۰۰ تا تخت جمشید با ارزش ترن

سروش گفته:

از طرفی خوشحال و از طرفی متاسفم که کورش برای ماست
خوشحالیم بخاطر اینه که این شخصیت بزرگ مال ماست اما تاسفم بخاطر کورشه. برای کورش کبیر ناراحتم که ایرانیه اگه امریکایی یا رومی بود اونو به کل جهان میشناسوندن طوری که که حتی بادیه نشین ها هم ی چیز هایی ازش بدونن اما ما چی تو کل تاریخ حتی یه کار درست وحسابی هم براش نکردیم
بیچاره کورش کبیر

دخترآريايي(ايراني) گفته:

چندمدت پیش خونه خاله ام پسرخاله م با پلی استیشن داشت بازی کراش رو بازی میکرد.مرحله هایی که داشت جالب بود یه جورایی داشت تمدن های باستان رو معرفی میکرد یه مرحله ش رو دیوار چین و اون فانوس های بامزه چینی و اینجورچیزا رو دربر داشت.یه مرحله دیگش تو دنیای مصری ها بود و اهرام و فراعن مصر و نگهبانان مصر رو با لباسای عجیبشون نشون میداد و یونان و اینا…خلاصه از هر ملتی که تمدن داشتند یه Levelبود .به این فکر میکردم که کاش یه مرحله اش این جناب کراش تو تخت جمشید میگذروند.تمدن باستان ما چی کمتراز چین و یونان و روم داره؟بعدباخودم گفتم حتمأ سربازان پارسی اونقدر قوین که کراش نمی تونه شکستشون بده!هه چه راحت خودمو گول زدم…چه بی دلیل تمدنمون ناشناخته موند…

دخترآريايي(ايراني) گفته:

منظورم از گفتن داستان کراش تو کامنت بالا درکل این بود که یه فرهنگ و تمدن با اون عظمتی که داشت داره ناشناخته برای مردم جهان میمونه افراد زیادی از تمدن بزرگی که ایران عزیزمون داشت خبر ندارن و همش هم تقصیر خودمونه که هیچ قدمی برای شناسوندنش بر نمی داریم هیچ تبلیغات حسابی وکلانی برای آثارمون نمی کنیم تا چهارتا توریست خارجی درست حسابی بیان ایران. ملیاردها درود به کوروش و داریوش بزرگ و ملیاردها وای بر همه کسایی که قدر این بزرگان رو نمی دونن اسمشون رو گذاشتن ایرانی! کورش و داریوش عزیزم دوستون دارم.

ali گفته:

بخواب کورش….

abas گفته:

بعد از مدتهاافتخار کردم به ایرانی بودنم

ناشناس گفته:

فاطمه خانوم گفتی چیزی از بت پرستی و بهشت و جهنم و… از دین زرتشت نشنیدی پس هر چه نوشتی شنیدی چشا رو بستی و گوشاتو باز کردی بهت توصیه میکنم از اسلام وزرتشت بخوان وتفکر کن نه بشنو

mohsen aryaei گفته:

ما ایرانیان تنها خدمتی که میتوانیم به کورش بکنیم این است که نام او (نام ایرانی) بر فرزندانمان بگذاریم.

نوکر گفته:

درباره شاهان جهان را که بگردی دربار کسی پنجره فولاد ندارد

امین سر باز کوروش گفته:

دختران و پسران ایرانی اگر میخواهید به کوروش وطنتون خیانت نکنید همیشه دنبال حیا و نجابت و پاکدامنی باشید

دخترایرانی گفته:

سلام ممنون جالب بودلطفاباهم بحث نکنیدنظرات همه محترمه

heshm ariayi گفته:

اگر کوروش در بین ما بود مطمعا نمی گذاشت هیچ بحثی بین ما اریایی ها باشد.هزارهن درود به کوروش.

saba گفته:

فکر مىکردم حالا که دارىم راجع به کوروش و کاراش مىخونىم باىد ىاد گرفته باشىم که به دىن و اعتقاد هم توهىن نکنىم. پس اگر کسى زرتشتىه نباىد به مسلمونا توهىن کنه.

پريسا گفته:

دقت کردین تواین مملکت ازروزدرختکارى تاروزسلاامت داریم ولى سالروزبزرگداشت کوروش بزرگ که٧ابانه نداریم

مارال گفته:

به نظر من خیلی خوبه که هنوزم علاقه مندهایی به تاریخ ایران داریم! من خودم عاشق کوروشو داریوشم!!!
کوروش با خیالی آسوده بخواب که ما بیداریم!
ممنون از داستان خوبت!

علیرضا گفته:

دوستان عزیز کوروش به عنوان پادشاه ۴گوشه جهان اسمش در تفسیرای قرآن اومده که بهش میگن ذوالقرنین
ما هرچی داریم مدیون کوروش بزرگیم

علیرضا گفته:

واقعا عالیه هرجا باشیم پرچم کوروش بزرگ بالاست@

ناشناس گفته:

کوروش مرد بزرگی بود بیاییم بزرگی و مردی رااز او یاد بگیریم

چکامه گفته:

کوروش کی از بزرگ تریت شخصیت های خوب منه واقعا بیایم از او یاد بگیریم

رضا و احسان گفته:

کوروش سخاوتت تو حلقمون…
وقتی این داستانو خوندم اشک تو چشمام حلقه زد الان دارم با اشکام حباب درست میکنم
بیایید بی طرف قضاوت کنیم
از توی همین نظراتی که داده شده اگه کلمات عربیو حذف کنیم چه اتفاقی میافته ….؟

صمد گفته:

زنده باد کورش کبیر که در ان دوران اینقدر میفهمید کاش روزی را ببینم که نقشه جهانی کورش را نسلی از ایرانیان پس بگیرند البته به غیر از عربها چون کورش هم انها را نفهم میدانست وبه صحرا های انها سرباز هم نمیفرستاد انها انقدر نفهمند که عمر وعثمان وغیره را میپرستند و بر بندگان خوب خدا چون امام حسین چه کردند به نظر من ما با امریکا باید دوست باشیم دشمن ما عرب های سنی هستند که پول میدهیم با اسرایل بجنگند ولی از پشت خنجر میزنند

راشد گفته:

درود خداوند به کوروش بزرگ این بزرگ مرد سرزمین پارس .به ایرانی بودنم میبالم چون ما از فرزندان کوروش بزرگیم دوست دارم کوروش

کورش گفته:

در پناه یزدان دانا و توا باشی که من را که یک نوجوان آریایی هستم را از ماجراهای زندگی بزرگ شاهنشاه جهان آشنا کردی

jamir گفته:

خیلی خوبه

jamir گفته:

دوسدون میدارم

yas گفته:

عالی بود جانم کوروش

پارسا گفته:

درود خیلی عااااااااااالی

ناشناس گفته:

slm
dastane jalebi bood vali manbaei nadasht

مریم گفته:

ممنون

صادق گفته:

کوروش واقعا پیامبر بوده ذوالقرنین همان کوروش است چون درقرآن آمده ذوالقرنین کوهی از آهن درست کرد و روی آن مس گداخته ریخت (تالیزشود)تا از هجوم یاجوج و ماجوج جلوگیری کند .تنها کوهی که از آهن درست شده و هم اکنون درقفقاز وجود دارد توسط کوروش ساخته شده که تنگه ای را مسدود کرده و جالب اینجاست که مس گداخته روی آن ریخته شده . واقعا کوروش پیامب است

کبیر گفته:

من میمیرم از ته دلم یه چیزایی رو باور کنم اما نمیشه که نمیشه خوش بحالتون خوش باشید به نداشته هاتون بسازید تا ساخته بشید انشاءله

بیژن گفته:

ما باید از تاریخ درس بگیریم نه اینکه کینه ورزی کنیم یا مقایسه غلطی انجام دهیم تا به مقاصد خود برسیم ما اگر صادق باشیم زندگی پیامبر اکرم وامامان معصوم صلوات الله و سلامه علیهم سرشار از این بزرگواریهاست خداوند تمام انسانهای خوب راببخشد وبیامرزد

اماندا گفته:

واقعا زیبا بود 😻