خشایار شاه

خشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ بود. خشایارشا چهارمین پادشاه هخامنشی بود.

نام خشایارشاه از دو جزء خشای (شاه) و آرشا (مرد) تشکیل شده و به معنی «شاه مردان» است. خشایارشاه در سن سی و چهار سالگی به پادشاهی رسید.

 

 

فرونشاندن شورش مصر و بابل

بعد از جلوس اولین کارش آن شد که شورشی را که در مصر برپا شده بود فرونشاند و در این کار نیز شدت عمل بی سابقه ای نشان داد. چنانکه هرودوت می گوید مصر ناچار شد، یوغ سنگین تری را برگردن گیرد و خشایارشا برادر کوچک خویش هخامنش را در آنجا ساتراپ کرد و فرصت پیدا کرد تا به حل مسئلهٔ بابل بپردازد.

بابل نیز درین ایام چند دفعه کسانی سر به طغیان برداشته بودند و یکبار حتی زوپیر ساتراپ پیر و فاتح معروف بابل را نیز کشته بودند. خشایارشا، در بابل نیز در دفع شورش خشونت و قساوت سخت نشان داد، حتی می‌گویند بعد از تسخیر مجدد بابل هم معبد مردوک مورد اهانت و بیحرمتی گردید و هم شهر به غارت رفت. خشایارشا از شورش بابل بقدری آزرده شده بود که از آن پس عنوان شاه بابل را از القاب خود حذف کرد و خود را فقط شاه پارسی‌ها و مادی‌ها خواند.

 

 

حمله به یونان

داریوش یکم در آخرین سالهای عمر میخواست که برای جبران شکست خوردن سپاه ایران، در اولین دورهٔ جنگهای ایران و یونان و نبرد ماراتون به یونان قشون بکشد اما عمرش وفا نکرد و و زندگی را بدرود گفت. بعد از او خشایارشاه در صدد بر آمد که اقدام پدر را به نتیجه برساند. شاید به غیر از این آنچه وی را به این اندیشه انداخت، اصرار مردونیوس (داماد داریوش بزرگ و پسر گبریاس) و مخصوصاً تبعیدیان آتنی مقیم دربار بود. در خود آتن هم البته انتظار این انتقام‌جویی می رفت و تمیستوکلس سردار آتن بعد از ماجرای ماراتون، قسمت عمده‌ای از ثروت آتن را در راه تقویت نیروی دریایی صرف کرد.

بالاخره خشایارشا تصمیم به جنگ با یونان گرفت و بدون شک نیروی بی‌سابقه‌ای را تجهیز کرد اما البته این نیرو آنقدر هم که هرودوت ادعا می کند، نمی توانست به یک ارتش میلیونی بالغ بوده باشد، چرا که چنین تعدادی سپاه و وسایل اگر هم تجهیزش برای خشایارشاه ممکن می‌شد، تهیهٔ وسایل و آذوقهٔ آن در سرزمینهای تراکیه و مقدونیه میسر نبود. معهذا اینکه هرودوت می‌گوید چهل و هشت گونه اقوام مختلف در این سپاه وجود داشته‌اند، ممکن است، درست باشد. بنا به گفتهٔ هرودوت خشایارشا در بهار سال ۴۸۰ پیش از میلاد از لیدی به راه افتاد تا خود را به یونان برساند.

به ابتکار خشایارشا پلی از قایق بر روی داردانل (هلس پونت)، توسط مهندسان مصری و فنیقی (لبنانی) ساخته شد که نیروی زمینی ایران توانست از روی آن عبور کرده و وارد خاک یونان شود. یونانی‌ها که در مقابل این سیل سپاه، ستیزه جویی را بیهوده یافتند در مقدونیه و تسالی (واقع در مرکز یونان) هیچ مقاومتی نشان ندادند و حتی در خود آتن هم در باب جنگ تردید و تزلزل در بین بود. ولیکن شخصی از آتن به نام تمیستوکل قدم پیش نهاده مردم را به جنگ و تهیهٔ لوازم آن تحریک کرد، بالاخره طرفداران جنگ تفوق یافتند و شهرهای دیگر یونانی هم که اسپارت و سی شهر دیگر از آن جمله بود، بر ضد ایران در یک اتحادیهٔ یونانی وارد شدند.

 

جنگ ترموپیل

اولین جنگ از دومین دورهٔ جنگهای ایران و یونان جنگ ترموپیل بود. چون یونانیان می‌دانستند که در دشت وسیع از عهدهٔ سواره نظام ایران برنخواهند آمد، قشون یونانی در تنگهٔ ترموپیل باریکه‌ای بین کوه و دریا در انتظار دشمن نشستند. در جنگ ترموپیل فرماندهی قشون زمینی یونان با لئونیداس پادشاه اسپارت بود و فرماندهی نیروی دریایی را اوری بیاد برعهده داشت.

در ابتدا جنگ در دریا درگرفت که بخاطر بادهای تندی که وزید نقشه‌های جنگی ایران به ثمر نرسید و جنگ دریایی بدون اینکه نتیجهٔ قطعی حاصل شده باشد، خاتمه پیدا کرد.

در این هنگام قشون ایران که از راه خشکی پیش می آمد به تنگهٔ ترموپیل رسید و به سپاه لئونیداس برخوردند. عبور از تنگه برای سپاه عظیم خشایارشا ممکن نشد اما فرماندهٔ سپاه ایران از یک کوره‌راه، خود را به پشت سر سپاه یونانی رساند و سپاه یونانی پراکنده شد و فقط لئونیداس سردار اسپارتی و یک دستهٔ سیصد نفری از اسپارت که او شخصاً انتخاب کرده بود،در آنجا مقاومت تهور آمیزی از خود نشان دادند و خود را به کشتن دادند، تا عقب نشینی قوم را تأمین کنند.

 

تسخیر آتن

بعد از تسخیر ترموپیل آتن در معرض تهدید قطعی واقع شد و آتنی‌ها ناچار شدند با زنان و اطفال خویش، به جانب جزیرهٔ سالامیس در جنوب آتن حرکت کنند.

قشون ایران بطرف آتن حرکت کرده آن را تصرف کردند و به تلافی ماجرای آتش زدن سارد توسط یونانی‌ها در سال ۴۹۸ پیش از میلاد، ارگ آتن را به آتش کشیدند.

 

جنگ سالامیس

پس از تسخیر آتن اگر ایرانیان خودشان دست به جنگ نمی زدند، قضیه خاتمه یافته بود و یونانی‌ها جز تسلیم چاره‌ای نداشتند. جنگ دیگری در حقیقت هیچ ضرورت نداشت، چرا که بحریهٔ ایران در آن هنگام بر دریاها مسلط بود. معهذا در دریا حیلهٔ تمیستوکلس بحریهٔ ایران را در تنگنای گذرگاه سالامیس به یک اقدام جنگی دور از احتیاط واداشت و تنگی جا و محدودیت میدان عمل به این جهازات عظیم خسارات و تلفات بسیار وارد آورد.

پس از اشغال آتن، یونانیان اقدام به مشورت نمودند. یکی از بزرگان آتن به نام تمیستوکلس معتقد بود که در جزیره سالامیس به دفاع بپردازند و نامه‌ای به شاه ایران نوشت و خود را از طرفداران ایران نشان داده گفت که چون سپاهیان یونان قصد فرار دارند. وقت آن است که سپاه پارس آنان را یکسره نابود کند. خشایارشاه پیغام را راست انگاشته، ناوگان مصری تحت فرماندهی ایران، جزیره پنسیلوانیا را تسخیر کرد. یونانیان در جزیره سالامیس گیر افتادند و بنابراین گفتند یا باید در همین جا مقاومت کنیم یا نابود شویم و این همان چیزی بود که تمیستوکلس میخواست.

هرودوت دربارهٔ کسانی که در فرماندهی نیروی دریایی ایران را بعهده داشتند، چنین نوشته است: از میان فرماندهان یک فرماندهٔ برجسته و ممتاز بنام بانو آرتمیس هست که از ذکر نامش نتوان خودداری کرد. به نظر من بسیار بعید و حیرت انگیز می نماید که این بانو ضد یونان برخاست. بعد از وفات شوهرش زمام حکومت کاریا به دست او افتاد و خود با اینکه پسر رشیدی داشت و لزومی به شرکت او در جنگ نبود، شخصاً در نیروی دریایی خشایارشاه شرکت و فداکاری کرد. هیچ کدام از فرماندهان تابع ایران به اندازهٔ او به خشایار رأی صائب نداده و راهنمایی گرانبها نکرد…پیش از جنگ سالامیس تمام فرماندهان ایران، نظرشان تأیید درگیری با بحریهٔ یونان بود مگر نظر یک نفر و آن رأی مخالف را آرتمیس داد.

نیروی دریایی ایران در جنگ سالامیس برخلاف کشتی‌های یونانی که آرایش صف را اختیار کرده بودند به دلیل تنگی جا بطور ستونی اقدام به حمله کرد و ناگهان زیر آتش نیروهای دشمن قرار گرفت. جنگ تا شب ادامه داشت و در این جنگ بیش از نیمی از کشتیهای ایران نابود شد و بنابراین سپاه ایران اقدام به عقب نشینی کرد. یونانیان که ابتدا متوجه پیروزی خود نشده بودند، در صبح روز بعد با شگفتی دیدند که از کشتیهای ایرانی خبری نیست.

در همین زمان خشایارشاه اخبار بدی از ایران دریافت کرد و بنابراین اقدام به مشاوره با سرداران خود نمود. نظر مردونیه این بود که خود وی با سیصد هزار سپاهی برای تسخیر کامل یونان در این سرزمین باقی بمانند و خود خشایارشاه به ایران بازگردد. شاه بعد از مشورت با آرتمیس این نظر را پذیرفت و با اکثریت سپاه خویش به ایران بازگشت.

نبرد پلاته

مردونیوس به یونانیان پیشنهاد داد که تبعیت ایران را بپذیرند و گفت که در این صورت در امور داخلی خویش آزادند. اما آنان این پیشنهاد را رد کرده جنگ دوباره در گرفت. مردونیه آتن را باز هم به تسخیر درآورد و باز صدمه وخرابی بسیار به آن وارد آمد.در محل پلاته در سال ۴۷۹ پیش از میلاد، در نزدیکی پلاته، صدهزار یونانی در مقابل وی صف آرایی کردند و زد و خورد خونینی بین مردونیوس و ژنرالپوزانیاس (پائوزانیاس) روی داد. در ابتدا تصور می‌شد که ایرانیان پیروز هستند چرا که نهایت دلاوری را نشان دادند اما این گونه نشد. مردونیه در آغاز جنگ، در اثر تیری که به وی اصابت کرد کشته شد و سپاه بی سردار ایرانی نبرد بی حاصلی را آغاز کرد که تنها سه هزار ایرانی از آن جان سالم بدر بردند.

آخرین جنگ از دومین دورهٔ جنگهای ایران و یونان نبرد می کیل بود. قسمتی از بحریهٔ ایران هم که در حدود دماغهٔ می کیل (در جنوب غربی آسیای صغیر) موضع داشت در همین اوقات بوسیلهٔ یونانی‌ها نابود شد و از آن پس تفوق در دریای اژه که داریوش رسیدن بدان را برای حفظ درهٔ نیل (مصر) لازم می شمرد، به دست یونانیان افتاد.

 

 

حوادث بعد از جنگ

 

ژنرال پوزانیاس (پائوزانیاس) برادرزادهٔ لئونیداس که به علت صغیر بودن پسر لئونیداس و بعنوان سرپرست او بطور موقت، پادشاه اسپارت محسوب می‌شد، اقدام به مذاکرهٔ پنهانی با دربار خشایارشاه کرد. هدف از این مذاکره تأمین تفوق و استیلاء مجدد ایران بر اوضاع سیاسی یونان بود. افشاء این مذاکره، موجب رسوائی و مرگ پوزانیاس، در سال ۴۷۰ پیش از میلاد شد.

تمیستوکلس قهرمان و فاتح آتنی جنگ سالامیس، بعد از اخراج از آتن به دربار ایران در شوش پناه برد و شاید اولین غربی نام آوریست که در دربار ایران می‌توانست با زبان ایرانی صحبت کند.

پس از عقب نشینی ایرانیان، یونانیان با تصرف بسفور و داردانل آنچه را در افسانه‌های حماسی خویش در جنگ تروی برای آن کوشیده بودند، در تصرف خویش یافتند. چندین سال بعد نیز به مستملکات ایران یورش برده و برخی از جزایر غرب آسیای صغیر، نظیر قبرس را به تصرف درآوردند.

 

علل عدم توفیق ایران

 

بنابر نوشته مورخان علل شکست ایران در تسخیر یونان به این شرح است:

۱. اجتناب پذیر بودن این جنگها ایران، در واقع ایران نیازی به این لشکرکشی‌ها نداشت و بجای توسل به زور و جبر با توسل به عقل و سیاست صحیح، خشایارشاه بهتر می توانست به هدف خود برسد.

۲. کثرت بیش از حد سپاهیان ایران هر چند روایات و ارقام یونانی‌ها، درین باب بطور بارزی، فوق‌العاده گزاف بنظر می رسد.

۳. نامناسب بودن سلاحهای ایرانیان در برابر یونانیان سنگین اسلحه، به غیر از هنگ جاویدان باقی سپاه ایران از سلاح‌های سبک نظیر تبر استفاده می‌کردند و ناورزیده بودن بسیاری از سپاهیان ایران که از ممالک مختلف جمع آوری شده بودند.

۴. ناهمواری جلگه‌های یونانی. سواره نظام ایران به جنگ در جلگه‌های وسیع عادت داشتند و در مملکت کوهستانی یونان و معبرهای تنگ آن نمیتوانست به پیاده نظام کمک معنوی بکند.

۵. مهم‌ترین علت شکست ایران در این نبرد روحیهٔ عالی یونانیان بود. چرا که آنان مردمانی استقلال طلب بودند و حاضر نبودند که تبعیت ایران را بپذیرند. در قشون ایران آن حرارت و از خود گذشتگی‌ای که یونانیها ابراز می کردند وجود نداشت، چه یونانی‌ها در خانهٔ خود می جنگیدند و فتح و یا شکست، مسئله‌ای حیاتی برای آنها بشمار می‌رفت.

 

کشته شدن خشایارشا توسط اردوان

 

خشایارشا پس از بیست سال سلطنت، توسط یک خواجه به نام میترا یا اسپنت میترا و رئیس گارد سلطنتی به نام اردوان که با یکدیگر همدست شده بودند، در خوابگاه خویش کشته شد. سپس اردوان پسر بزرگ خشایارشاه ،داریوش را کشت. چون پسر دوم پادشاه، ویشتاسپ که والی باکتریه بود، نیز از پایتخت دور بود، اردوان چند ماه سمت نیابت سلطنت داشت. او بطور موقت، اردشیر، پسر سوم خشایارشاه را بر تخت نشاند و خودش از طریق پسران خویش قصد داشت به هنگام فرصت وی را نیز از میان بردارد، اما اردشیر از این توطئه آگاهی یافت و در دفع او پیشدستی کرد. در طی یک زد و خورد داخلی که در چهار دیوار حرمخانه در گرفت، اردشیر، اردوان و پسرانش را کشت و خود را شاهنشاه خواند (اردشیر یکم)

 

دربارهٔ خشایارشاه

در کتاب مقدس عهد عتیق از استر بعنوان همسر یهودی خشایارشاه(اخشورش) نام برده شده است ولی بسیاری از محققین داستان استر را یک داستان افسانه آمیز که از اساطیر آشوری تأثیر گرفته است، می دانند.

خشایارشاه در تخت جمشید که بدستور پدرش داریوش ساخته شده بود قصرهای دیگری بنا کرد که بر عظمت و شکوه این اثر باستانی افزود. کتیبه ای نیز در ارمنستان از خود به جای گذاشت. همین طور کتیبه معروف به سنگ‌ نبشته‌های گنج‌نامه بر روی کوه الوند در همدان، نیز در کنار کتیبه داریوش بزرگ از وی برجای مانده است.

کتیبه خشایارشاه در کوه الوند در قسمت پائین کتیبه پدرش داریوش است و متن آن عبارت است از

 

 

خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ‌ترین خدایان است که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.

http://www.vatanfa.com/?s=خشایار-شاه
یک ایرانی… گفته:

خشایار شاه هم یکی از بزرگان تاریخ ایران بوده که واقعا دست کمی از کوروش نداشته اما کوروش واقعا یک شخصیت دیگه بوده

Alasd گفته:

mishe in matlab ro be e-mail man befrestid?

امین گفته:

کافیه فرهاد جان یه خبرنامه فید برنری راه بندازن تا هر وقت مطلب جدید ارسال میشه به ایمیل اعضا هم خودکار ارسال بشه
من در زمینه ی وردپرس،طراحی وب و اینجور چیزا کار میکنم هر کمکی از دستم بر میاد در خدمتم . این سایت رو باید به همه نشون داد…

پسر کوروش گفته:

سلام فرهاد جون از دور دستتو میبوسم.فقط اگه بشه اینارو بهمون ایمیل کنی خدمت بزرگی به وطنت کردی.عیدت هم مبارک سال خوبی داشته باشی مرسی.

با سلام شما لطفا دارید

به زودی سیستم ایمیل گیری فعال می شود.

بردیا گفته:

سلام ممنون که دوباره حس ایرانی بودن منو فعال کردین من برای اولین بار از سایتتون دیدن کردم و خیی خوشم اومد اگه میتونین همه ی این مطالب جدید را هر وقت که جدید میشه برام ایمیل کنین ممنون. در ضمن گالری عکس هم یادتون نره

فرشید گفته:

سلام .خیلی ممنون همینوامیدوارم فقط ف+ی+ل+ت+ر نشید

با سلام
دوست عزیز سایت ما که چیزی نداره باعث فیلتر شدن اون بشه ما فقط در مورد ایران باستان حرف میزنیم،همین

فرشید گفته:

امیدوارم که همیشه ایرانی بمانید

خاطی گفته:

سلام فرهاد جان ممنون از اینهمه زحمتی که برای شناخت ایرانیان بزرگ انجام میدی و میدونم مثل من به ایرانی بودنت افتخار میکنی

صادق گفته:

عالی بود کورش واقعا امپراطوری بزرگ بود وهمینطور افتخار ایران حالا ما باید از ایرانی که کوروش ساخت حمایت کنیم.

خشایار گفته:

خشایار همیشه جاودانه

ناشناس گفته:

سلام بر تمام ایرانی ها و ایران دوستان.همیشه ایرانی بمانید که بزرگانی چون کوروش ها و داریوش ها داشتیم.

آريا راستين گفته:

قربونه مرامه ایرانیت _از دور دستتا میبوسم _چو ایران مباشد_تنه من مباد

گلمحمد خيرابادي گفته:

پاینده باد نام ذوالقرنین کوروش کبیر . زنده و جاویدان باد ایران این یادگار کوروش و این سرای داریوش .

حسین گفته:

درود بر همه ایرانیان و ایران دوستان ایران زمین.

رز زرد گفته:

بیایید این فرخنده میلاد اهورایی را جشن بگیریم

وآن را به دیگران تبریک بگوییم

باشد تا در نگهداری نام کورش شاه کار کوچکی کرده باشیم

رز زرد گفته:

ژنرال سرپرسی سایکس بعد از دیدار از آرامگاه شاهنشاه کورش بزرگ :

من خود سه بار این آرامگاه را دیدار کرده ام ، و توانسته ام اندک تعمیری نیز در آنجا بکنم، و در هر سه بار این نکته را

یادآورده شده ام که زیارت آمارگاه اصلی کورش، پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان، امتیاز کوچکی نیست و من بسی

خوشبخت بوده ام که بچنین افتخاری دست یافته ام. براستی من در گمانم که آیا برای ما مردم آریائی (هندواروپایی) هیچ

بنای دیگری هست که از آرامگاه بنیاد گذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد .

رز زرد گفته:

ممنون از مطالب زیبا تون

شهباز گفته:

دم شما گرم با این اطلاع رسانیتون

kekkavooss گفته:

زنده باد ایران باستان. نه ایران اسلامی

فائزه گفته:

سلام به نظرمن ما هم میتونیم ایرانمومو طوری بسازیم که آیندگان به ما افتخار کنند .۲۵کشور زیرسلطه قطعا به اندازه ی غیرت و اصالت آریایی افتخار نمیاره.ایرانو باید زیر سایه ی ولایت فقیه بسازیم که نوادگان ما بگن زنده باد ایران اسلامی{ایران میراث گذشتگان نیست امانت آیندگان است}

محمدفرزندایران گفته:

ایرانو زیر کدوم سایه بسازیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مهدی گفته:

میدونین در زمان همین خشایار ۷۷هزار ایرانی رو کشتند

محمدفرزندایران گفته:

مهدی جان اگه ممکنه اون واقعه رو بگو چون من نشنیدم

ناشناس گفته:

سلام اقا محمد زیر سایه ی خدا……..
من میدونستم نظراتت برا چی سهیل جان حذف میکنه…!
ب امید سربلندی ایران نظر فاءزه جونم قشنگ بود
ب امید سربلندی ایران در همه ی عرصه ها
زت زیاد

محمدفرزندایران گفته:

کسی منکر این نیست که ایران رو زیر سایه خدا میسازیم اما……….

ناشناس گفته:

سلام اما چی؟معلوم نیس شما جزء کدوم دسته ادما هسی……مسلمونی. از ولایت فقیه بقیش بچه ها میدونن! از زرتشتیا دفاع میکنی و میگی اسلام برتر از زرتشت یس
بنظر من شما یه ادم دمدمی مزاجی ک تکلیفتون با خودتونم مشخص نیس
ب امید سربلندی ایران
زت زیاد

فاطمه گفته:

سلام اقا سهیل بر منکرش لعنت!
من نگفتم ایرانی نیست ایشون میگم مشخص کنه ک چطوریه!
زت زیاد

حسین گفته:

آفرین فاطمه
خیلی اومدن و گفتن ما از شماییم تا حرف خودشون رو به کرسی بنشونن
این یه مغالطه هست
فاطمه خانوم حق دارن محمد اقای گل باید مشخص کنه که عقایدش چیه بالاخره
چون امکان داره فکرایی بشه که کسی بخواد از آب گل الود ماهی بگیره
سهیل هم فقط بلده بگه دعوا نکنین با هم بده و از این حرفا
برو مطالعت رو زیاد کن بیا حرفتو بزن

محمدفرزندایران گفته:

اولا که عقیده من به شما مربوط نیست پس درست حرف بزن.بعدش هم ظاهرامسلون از نظر شما اینه که حتما با زردشت مخالف باشه ولایت فقیه هم باید قبول داشته باشه .(البته من مشگلی با ولایت فقیه ندارم.پس تهمت ضد انقلاب بودن به کسی نبندین).در ضمن کسی نگفته که یک دین از دین دیگه بالاتره.من میگم همه ادیان با هم برابرند.چون دقیقا همون چیزی که زردشت گفته اسلام هم گفته.شما هستی که عقیده فاشیستی ادیان رو داری و میگی اونی که من بهش معتقدم از همه برتره(اگر هم باشه شما حق عنوان کردنش رو نداری چون به عقیده پیروان ادیان دیگه دین تو کامل نیست) توی این سایت همه هم میدونن که همیشه ساز مخالفی و قصدت جنجال درست کردنه.پس اگر نظری داری خیلی منطقی نظرت رو بده .مواظب حرف زدنت هم باش

مهسا (دختر آریایی) گفته:

بادرود
فاطمه چرا یه دفعه ناشناس شدی ؟؟ همون اسم قبلیت بهتر بودا. عزیز من تو چرا اینقدر دعوا می کنی؟؟ یه کم فکر کن ببین با این همه دعوایی که کردی چیزی هم به دست آوردی؟؟ با من دعوا کردی ، با آقا سورنا هم دعوا کردی، با آقا مهرداد هم دعوا کردی، با ماندانا دعوا کردی ، با آقا محمد هم که داری دعوا می کنی. بابا چی کار داری کی چی می گه . هر کی داره هر چی می گه داره عقاید خودش رو می گه. اگه دیدی غیر منطقیه خوب باهاش حرف بزن ولی دعوا نکن. بابا بسه دیگه دختر خوب آدم با اون کسایی که دیدگاهشون مخالف دیدگاهشه که دعوا نمی کنه باهاشون مدارا می کنه. من که دیگه نباید به تو این جور حرفها رو بزنم . خودت باید این جور چیزها رو بفهمی. دیگه نبینم با کسی دعوا کنی ها!! برای اعصابت خوب نیست ها!! یه دفعه دیدی زودتر از همه پیر شدی.
و آقا محمد منم با خیلی از عقاید شما موافقم . ولی هر جایی جای گفتن بعضی از حرفها نیست. بهتره تا خودتون و آقا سهیل رو به خطر ننداختین از گفتن بعضی از حرفها خودداری کنین. با زدن این جور حرفها فقط خودتون رو به دردسر می ندازین. فکر نکنین اینترنت جای خیلی دل بازیه و شما هر حرفی رو که می خواین رو می تونین بزنین. اینترنت تنها جایی هستش که ازش بیشترین مراقبت رو می شه. نمونش همین پلیس سایبری. شنیدین که چند صد نفر رو به بهانه های مختلف گرفتنشون . می بینین که حتی آقا سهیل هم می دونه ما از کدوم شهر هستیم و IPمون چیه.
به امید ایرانی پاینده با مردمی شاد

فاطمه گفته:

سلام من با کسی دعوا ندارم اقا سهیل هم اونقدا مرد هست ک ما رو لو نده
اقا محمد دین اسلام کاملترین دینه چرا منکرش هستی؟من نگفتم هر کی مسلمونه از دین زرتشت حمایت نکنه من هم دین زرتشت رو بهش احترام میذارم و خواهم گذاشت شما میگید همه ادیان برابرن یعنی زرتشت و اسلام برابرند واسلام چیزی برا برتری نداره اگر اینجور بود چرا خداوند این همه پیامبر و ادیان مختلف فرستادند؟اخرینش اسلام بود و کاملترین وقتی شما قبول ندارین چ میشه کرد من از روز رستاخیز میترسم و میخوام همه تو بهشت خدا از نظر دین قرار بگیریم من خودم ب شخصه گناه زیاد دارم تو پروندم ک نزد خدا محفوظه ولی خوشحالم ک دین کاملشو قبول دارم و الان دارم ازش حمایت میکنم
خدایا همه را از خواب غفلت بیدار کن
زت زیاد

محمدفرزندایران گفته:

خانوم محترم الان بحث من این چیزایی که شما فرمودین نبود.هر کسی عقیده ای داره که براش محترمه .پس خواهشاعقیده خودتو برتر از کسی ندون .در ضمن شما دلواپسه لو رفتن نباش که اگه دستت میرسد هممونو لو میدادی

1دوست*فاطمه گفته:

سلام،آقامحمد جرا سلام نمیکنید؟! حتمأ باید یادتون بدم؟ من نظرمو برتر ندونستم فقط نظرمو عقایدمو کفتم شما اکه مخالفی دلیل بیار که ب جه علت خداوند اینهمه بیامبر و کتاب آسمانی فرستادند؟
ب امید اتحاد مردم ایران
رفتن تیم والیبال رو ب لیک جهانی تبریل
زت زیاد

محمدفرزندایران گفته:

حالا خوبه سلام کردنو خودم یادت دادم.من دارم میگم اینقد باور خودت رو (حالا هر چی که هست چه برتر چه پایین تر)بالاتر ندون .بزار دیگران تصمیم بگیرن.من دارم کلی صحبت میکنم

maryam گفته:

با سپاس اقای مهدی خشایار شا ۷۷ هزار ایرانیو نکشته همسرش استر ۷۰ هزار ایرانیو کشته زنده باد خلیج پارس

دوستدار ایران و ایرانی گفته:

مطلب بسیار زیبایی بود من از روی این مطلب یک نمونه در وبلاگ خودم گذاشتم اگر راضی نیستی بهم خبر بده.

cyrus گفته:

کوروش:یک پارسی هیچ گاه دروغ نمیگوید
داریوش:یک پارسی در بدترین شرایط حتی در میدان جنگ دروغ نمیگوید
پیامبر: ای علی در ۳ جا دروغ گعتن مجاز است:۱صلاح کشور۲در میدان جنگ۳وعده دادن به زنان(رسائل شیعه جلد۱۲)

cyrus گفته:

این است فرهنگ پارسی و آریایی

هامان گفته:

روز ننگ اور ۱۳ بدر به تمام ایرانیاتسلیت . لطفا دربارش تحقیق کنید (بر میگرده به خشایار شاه )

آریسا گفته:

،،پاینده باد سرزمین آریایی،مشام خسته نباشید جالب بود..

حمید جویبار گفته:

درود بر ایرانیان با غیرت
بچه ها فیلم ۳۰۰ کی دیده هر کی دیده میخوام نظرتونو در مورد این فیلم بدونم مرسی

خشایار گفته:

درود بر خشایار شاه

حامد گفته:

مطلب خوبی بود.
ولی در مورد جنگ ترموپیل معلومه منبعتون فیلم ۳۰۰ بوده . باید بگم که این فیلم اشتباه تلرخی یا بهتر بگم دروغ تاریخی زیاد داره. به نظرم بهتره به اون استناد نکنید.